Карахме MINI Clubman John Cooper Works: 306 коня… в MINI

  • Галерия с 19 Галерия с 19

20 Mar 2020

Най-мощната модификация на MINI, правена някога. Това е факт, заради който бях много любопитен какво точно представлява Clubman JCW и как се усеща на пътя. Карах го три дни, малко в града и предимно по едни от най-красивите и добри за автомобилни ентусиасти пътища в страната – Западни Родопи, и по-специално около Смолян, Пампорово и прекрасното село Момчиловци. Впечатленията ми, съчетани с малко техническа информация за колата, ви споделям в този материал, комбиниран с хубава галерия.

Истинско MINI ли е Clubman JCW? По отношение на качествата си и дизайна (за него малко по-надолу) - абсолютно да. Няма как да го сбъркате с кола на друга марка, а усещането за динамика (също по-надолу, в детайли) е зареждащо. По отношение на размерите обаче, автомобилът вече не никак малък, особено в „комби“ модификацията Clubman. Дълъг е почти 4,3 метра, с близо 30 см повече от 5-вратото MINI и с близо 40 см от най-късото купе в актуалната гама на марката – 3-вратото MINI.

Двигателят и техническата база. Моторът е страхотен, новият 2-литров 4-цилиндров B48A20 на BMW, който задвижва също и… BMW M135i (кликнете тук за видеото ни). Всъщност, идентични с M Performance колата са платформата и дори междуосието. Агрегатът генерира 306 к.с. при 5000 об/мин и 450 Нм меду 1750 и 4500 об/мин, скоростната кутия е 8-степенна автоматична, а ALL4 надписът на вратите означава двойно предаване. Което е по-скоро предно с подпомагащи задни колела, когато електрониката реши, че първите се нуждаят от помощ.

Clubman JCW отвън. Няма как да припишете тези форми на друга марка, колата крещи с всяка своя част „Аз съм MINI“, освен с размерите си, които споменах в началото. Истината е, че – за мен – Clubman, е най-мъжкият модел на британците, особено в изпълнението JCW. Отпред Clubman изглежда като малко по-подуто MINI с 3/5 врати, а отстрани – елегантно издължено, с хармонични пропорции - колела, стъклена площ, таван и врати. Категорично е много по-готино, като форми, от 5-вратата каросерия, чийто задни врати изглеждат, като „забравени“ и сместени в последния момент.

Clubman де факто е с 6 врати – двете странично отварящи се крила при багажника, са страхотна особеност на модела. Всяко разполага с газов амортисьор, който я избутва автоматично при натискане на бутона на кръглото дистанционно. Минус на тези врати е, че сериозно ограничават видимостта назад, но съм склонен да се взирам малко повече и да ползвам предимно страничните огледала, в името на тази яка идея. Яка е цялата задница, допада ми повече от предницата, с готини стопове с британското знаме, тази красива хромирана дръжка (реално 2), и двата ауспуха с надлъжното гърне между тях. Ако погледнете снимка или видеото ни на BMW M135i, ще видите, че частите на двете коли под задната броня, са абсолютно идентични.

Clubman JCW отвътре. Също, както и отвън – обли ‘MINI’ форми и размери, несвързани с произхода за значението на марката. Междуосието и дължината на колата са идентични с тези на Countryman, на втория ред се седи удобно, почти като в BMW Серия 3, а обемът на багажника варира в диапазона 360-1250 литра.

Които са достатъчни, Golf 8 предлага минимум 380 литра, а Countryman, най-обемното MINI - 450-1390 литра, с 90-140 повече от Clubman. Багажникът на не особено красивата версия с 5 врати изостава с неговите 278 литра.

Качеството на материалите е подобаващо. Особено ми харесва мекото табло, чиято текстура прилича на кучешки нос. Приборите зад волана са почти на 100% същите, като при предходното поколение от 2016-та (само показателят за горивото е различен), а серийният централен дисплей на ‘MINI-мизираната’ iDrive система изглежда малък, 6,5-инча, ако сте свикнали да карате нови BMW-та, както аз. Което надали сте. Опционално може да платите 4380 лв. за 8,8-инчовия с пакета ‘Wired’ (нави, свързаност, предупреждение за умора, въртящ се контролер).

Тестовата кола има и хедъп дисплей за 1200 лв., които не е задължителен, но е четлив и удобен – виждате знаците за ограниченията, телефонните обаждания, песните и указанията на навигацията.

Clubman JCW на пътя. Една от най-силните черти на марката е било пътното поведение, а когато на колата пише ‘John Cooper Works’, очакваш още повече. Инициалите означават с 10 мм по-ниско окачване, като Clubman JCW е една идея по-комфортен от актуалния триврат ‘Works’ хеч. Не е и толкова остра. Въпреки повишената мощност, 306 коня сега, 231 преди, колата е малко по-цивилизована.

Което обаче не означава, че не е бърза. С тази кола, изчакванията на пролука за изпреварване между завоите в област Смолян, са вълнуващи, вместо изнервящи. Почти мигновените реакции на мотора и кутията, правят възможни задминавания дори на места, в които неадекватната маркировка ги разрешава, макар и непостижими за повечето останали коли в трафика.

Ускорението 0-100 става за 4,9 секунди, секунда и половина по-бързо от предходната модификация с 231 коня, а максималната скорост е ограничена на 250 км/ч. В режим Sport се отваря и лявата изпускателна тръба, с което и звукът става подобаващ. Воланът е приятно директен, колата те кара да изпитваш удоволствие от завоите, отива там където искаш, без драма.

Което е и голяма разлика с 3-вратото JCW с предно и 231 коня. То е осезаемо по-грубо, в добрия смисъл на думата, и може да те уплаши при подаване на газ в завой или при влизане с по-висока скорост. Clubman ALL4 JCW е по-здраво стъпил на асфалта, по-разумен, дори при по-агресивно каране. Което идва от двойното предаване, 285-те килограма в повече, по-широките следи и по-дългото с почти 18 см междуосие.

Не ме разбирайте погрешно: Clubman JCW е много бърз и далеч не му липсва мощност за килограмите – 5,3 кг/к.с. в сравнение със 7 кг/к.с. при хеча JCW с три врати. Просто е по-цивилизован. Спирачките са безпогрешни. На снимка може да видите как 4-буталните апарати отпред се побират едвам в 18-инчовите джанти (има опция за 19-ки). Дисковете са 360-милиметрови отпред и 330 отзад, а обратната връзка от левия педал, те кара да чувстваш сигурност. Разходът на бензин? Изненадващи 9 на сто, при средни заводски данни 7,4 литра, при положение, че ако питате спирачките, ще ви кажат, че са виждали доста по-спокойно шофиране. При внимателно каране може да постигнете около 7, което, за 306 коня, е много добра консумация.

Цените на Clubman JCW. Започва от 80 200 лв., като тестовата кола е по-скоро към 90. ISOFIX-ът се доплаща 200 лв., което е абсурдно, но ако се интересувате в подробности, може да кликете тук или на снимката, за пълната ценова лиса.

Иначе, най-евтиният Clubman е One, 45 хил. лв., но със само 102 коня и 3 цилиндъра. А реално, ако не искате ALL4, което е неизбежно с JCW, може да вземете Clubman Cooper S с ръчни скорости – 55 150 лв. Той е повече от адекватен, като динамика – 192 коня, 7,3 сек 0-100, като може да го направите да изглежда, като топ версията. Това става с пакета ‘JCW’ за 8 хил. лв. (аеро пакет, JCW 18-ки, заден спойлер, прагове със съответния надпис, спортния волан JCW и скоростен лост, метални педали и още малко). Така получавате почти John Cooper Works, но за под 65k. Но, без ALL4 и автоматика. Какъвто може да имате в Cooper S, различен от този в тестовата кола, защото е 7-степенен с двоен съединител – адски бърз. Но, пак, JCW е по-бързата кола.

Заключението. Clubman е почти най-практичното MINI, изоставащо само то Countryman, което е супер. А версията JCW – най-бързата. Адски бърза, но не толкова остра, колкото по-слабият със 75 к.с. хеч с 3 врати. Не може да го имате само с предно и не може да го имате с механични скорости, което доставя голяма част от удоволствието при JCW.

Тоест, Clubman е и може би най-разумният JCW от гамата, ако търсите една идея повече комфорт и практичност, но не искате високия ‘Country’. Компактно супер комби, което не се нуждае от повече бързина и което, в ежедневието, е по-бързо от много по-мощни коли. Ако обаче искате най-чистото John Cooper Works усещане, три педала и малко повече тръпка в гранични ситуации, може да спестите около 17k и да вземете 3-вратото MINI JCW.

Текст и фотография: Иван Монев

Първородната Godzilla!