Този Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II не седи в климатизиран гараж. Кара се на писта

  • Галерия с 19 снимки. Галерия с 19 снимки.

30 Mar 2020

Автомобилните фенове и особено тези на Mercedes, знаят добре какво означава Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II. Означава най-върховата модификация на легендарния W201, една от най-редките и съответно - от най-скъпите.

Малко история. W201 дебютира през 1982-ра година, Mercedes-ът на новата ера. Техниката на колата е близка до тази на W124, но купето е по-малко. Това е първият малък Mercedes, заради което му излиза и прякора ‘Baby-Benz’.

‘Baby-Benz’, с който Mercedes възнамеряват да участват в световния рали шампионат, и по-точно, във вероятно най-бруталната, опасна, зрелищна и вълнуваща епоха на рали спорта - Group B. Немците имат добра база, но не достатъчно добър мотор, затова се обръщат към британските майстори от Cosworth. Кодовото име на проекта е ‘WAA by Cosworth’, a резултатът - модифицираният от тях 2,3-литровият 4-цилиндров M102 агрегат, вече 16 клапана и мощност от 320 к.с. (състезателната версия).

Нужна е обаче хомологация – производство на определен брой серийни коли, за „узаконяване“ на участието на състезателния еквивалент на модела/модификацията. В резултат през 1983-та Merc показват 190 2,3-16V, във Франкфурт. Именно тази версия поставя и 12 световни рекорди на овалната писта „Нардо“ в Италия. Най-впечатляващ е за средна скорост: три коли, с леки козметични корекции, изминават 50 000 км със средна скорост от 247,94 км/ч.

Чудесно, но по това време Audi „измислят“ quattro-то (и по-точно инженер на име Роланд Гъмперт адаптира системата, чиито принцип взаимствал от VW Iltis), което комбинират с турбо мотор, и завинаги променят рали състезанията. И което оставя Merc с неконкурентен автомобил, още опреди той да стъпи на макадама. От Щутгарт решават, че няма мисъл да хвърлят още чували с пари в надпревара, която вече не е за атмосферни коли със задно.

Ходът на Mercedes: пренасочване към пистовите състезания и по-точно, към Deutsche Tourenwagen Masters – накратко DTM. Хомологационната версия е представената в Женева през 1989-та, под формата на 190 E 2.5-16 Evolution, по-късно утвърдена, като Evo I. Мощността е 202 к.с., но тогава все още независимото ателие AMG, предлага т.н. PowerPack (18 000 марки), който я увеличава с 30 к.с. до 232.

Друг любопитен факт е, че именно влизането на Merc 190 в DTM, провокира BMW да направят и състезателното E30 М3. Стъпка, която довежда до едни от най-култовите битки в историята на моторните спортове.

BMW доразвиват E30 и пускат по-мощна версия Sport Evolution. Mercedes не искат да изостават и подготвят ъпгрейд на 190 Evo – резултатът е показан през 1990-та в Женева: Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II. Колата излиза серийно с PowerPack-а на AMG и с мощност 232 к.с. при 7200 об/мин и 245 Нм при 5000 об/мин. Добавен е огромният заден спойлер и окачване с регулируема от кокпита височина – представете си колко космически е изглеждало през 90-та, да спуснеш автомобила с натискане на копче.

Цената също е космическа за времето си, 136 720 марки. Произведени са само 502 броя Evo версии, всички в ‘Blauschwartz’ цвят, като екземплярът от настоящия материал. Изключение са последните две коли в ‘Astral Silver’. Те са толкова митични, че при търсене в Google намираме само в мащаб 1:18. В mobile.de излизат 7 екземпляра Evo II, с цени започващи от 160 хил. евро и достигащи до 207 хил. евро, за екземпляр от 92-ра година, с пробег от 55 хил. км.

Колата от галерията е дори по-специална, защото е собственост на специален човек и е леко модифицирана. Тя е на Тецуро Ямазаки сан от RAUH-Welt Begriff, за който писахме преди няколко дни. Тогава ви показахме неговия Merc 190 2.5-16 Evo I, също пипнат по прекрасен начин. Кликнете на снимката на червения 190 за страхотната история и галерия на колата.

Боядисаният в ‘Shwartzblau’ Evo II също се кара често, при това на писта. Заради това Ямазаки сан е сменил спирачките с Brembo – отпред с апарати от Lambo, отзад от Porsche. Електрониката на мотора е MoTeC, а воланът, RAID от съответния период.

Да имаш Evo I и Evo II, да ги караш често, при това дори на писта – респект към Ямазаки сан! Както за това, че го прави, така и за начинът по които е преработил червения 190. Разгледайте галерията, кликнете на него, а после и на този Merc 450 SLC с Toyota 2JZ мотор, също дело на г-н Тецуро, но за клиент.

Фотография: Марк Ричоне; източник: Speedhunters.com

Лукс от Китай!