BMW въвежда система за адаптивен круиз контрол при… мотоциклетите си


01 Jul 2020

Т.н. круиз контрол или системата за автоматично поддържане на дадена скорост на движение, не е нова за мотоциклетите. Тя стана възможна с въвеждането на „електронната газ“ – премахването на жилото и заменянето му със система от сензори, кабели и управляваща електроника.

BMW Motorrad обаче са първите, които правят още една стъпка в тази посока, въвеждайки системата Active Cruise Control (ACC), чието действие ни е познато от автомобилите. Технологията е разработена заедно с Bosch, които явно са успели да намалят физическите размери на радарния сензор достатъчно за да бъде удачен за вграждане и в мотоциклет.

Големината на модулите обаче далеч не е единствения проблем при…, нека го наречем, частичното автоматизиране на мотор. Калибровката и „разбирателството“ на ACC с останалите контроли, съобразяването му с пътната обстановка и – най-вече – адаптирането на системата към спецификата в управлението на двуколесните, това ни се струва доста трудно.

BMW Motorrad ACC позволява на моториста да избира три различни дистанции за следване на превозното средство, движещо се пред него. Те се избират чрез бутон разположен в конзолата при плявата ръкохватка, непосредствено до останалите копчета, които са познати от класическия (пасивния) круиз контрол.

Освен дистанцията, системата дава избор на още две настройки на поведението на мотоциклета – dynamic и comfort, които определят маниера/рязкостта на ускорение и намаляване на машината, в зависимост от промяната на скоростта на движение на превозното средство отпред.

Възможностите за задаване на скорости за поддържане за в диапазона между 30 и 250 км/ч. Системата също така съобразява ъгъла на наклоняване на байка и адаптира скоростта му според него (де факто според завоя), когато той не надвишава 20 градуса.

BMW Motorrad ACC ще видим първо, като опция за най-големите туринг машини на BMW от серията K 1600. Мотори, които се задвижват от 6-цилиндров редови двигател с мощност 160 к.с. и максимален въртящ момент от, забележете, 175 Нм. Вероятно по-нататък системата ще се появи и при някой от боксерните модели, а със сигурност и при байкове на други производители.

Фенове сме! A вие?