Този кафяв Lexus LFA е на девствените 800 км и се продава. И няма втори в такъв цвят
‘DEALER MUST REMOVE PROTECTIVE COVER’. Може да видите такива надписи на стелките или по-точно, на заводското предпазно фолио, което ги пази. Колата е… страхотна. И кафява, единственият екземпляр произведен в ‘Brown Stone’. Е-ха.
Находката е с табелка с номер 225 от общо 500 произведени някога, 50 от които са обаче в още по-специалното изпълнение ‘Nürburgring Package’, белият LFA най-долу. И е обявен за продан в Кливланд, САЩ, от дилъра Marshall Goldman.
Цената? По запитване, но като имаме предвид колко върви в момента LFA, очаквайте сума от над $500 000 долара, че и повече. На една от снимките дори може да видите списъка със серийното оборудване и добавените опции, както и цените като нов.
Базово се е продавал за 375 000 долара, като този екземпляр е с добавени активно задно крило с допълнителни елементи ($200), система за почистване на фаровете ($100), различни елементи в кафява кожа за няколко хиляди общо, както и споменатата в началото боя ‘Stone Brown’ за $3500. С което цената е била почти закръглена - 394 400 щатски долара. Ле-ле. Явно комплектът карбонови куфари с VIN номера на колата са били комплимент от Lexus.
Но кое прави този Lexus толкова скъп и толкова специален? Няма да ни писне да го повтаряме, затова продължаваме материала с най-интересните неща за LFA.
Историята и същността на Lexus LFA. Toyota започват разработката на супер спортен автомобил през 2000-та година, носещ кодовото означение P280. Първият прототип е готов през юни 2003-та, като в последствие няколко тестови коли атакуват „Нюрбургринг“.
През 2005-та официално е представена първата концепция Lexus LF-A, на изложението NAIAS в Детройт. Колата е с 13 см по-къса от Porsche 911 Turbo (996), а инициалите идват от ‘Lexus Future-Advance’. Разработката на серийната кола продължава, като през 2007-ма инженерите решават да оставят алуминиевата конструкция и да започнат наново: този път с карбон. Ход, който оскъпява и забавя развойната дейност, в името на по-доброто съотношение маса/мощност.
Следват още няколко концепции, включително и открита версия, а през 2009-та, новият тогава шеф на марката, Акио Тойода, обявява публично окончателното решение за старта на серийното производство на Lexus LFA. Японците започват да приемат поръчки от 23 октомври същата година, като купувачите са внимателно подбирани от марката. Обемът на производството: само 500 броя.
Конструкцията. Серийният Lexus LFA е двуместно купе с предно разположен мотор и карбоново шаси. Масата на автомобила е между 1480 кг и 1590 кг, като 65% нея се дължи на карбона, а останалите 35% на компоненти от алуминиеви сплави. Резултатът е супер устойчива на усукване лека конструкция и перфектно разпределение на масите в съотношение 50/50.
Двигателят. Технологично и музикално произведение на изкуството, каквото няма да видим никога повече. Оттогава насам може би само атмосферния V12 на Aston Martin/Cosworth може да се сравни по епичност с 1LR-GUE агрегата на Lexus LFA.
Атмосферното сърце на японското купе е V10 с обем 4805 куб. см, 72-градусов ъгъл между двете банки, 40 клапана, двойна VVT-i система и още редица супер яки решения. Агрегатът е разработен със сериозното съдействие на Yamaha, които са се погрижили и за епичния звук на мощния V10.
Параметрите: 560 к.с. при 8700 об/мин и 480 Нм при 6800 об/мин, като 90% от тях се постигат при 3700. Червените обороти са при 9000, като прекъсвачът се задейства при 9500. От Lexus казват, че двигателят се развърта до червените обороти от скорост на празен ход, за феноменалните 0,6 секунди. Толкова бързо, че традиционните механични оборотомери не са способни да насмогнат, което наложило монтирането на дигитален уред… Nürburgring Package: при него мощността е увеличена с 11 к.с. до 571.
Динамиката. Lexus LFA ускорява от 0-100 км/ч за 3,7 секунди, 0-200 прави за малко над 11, а максималната скорост е 325 км/ч.
Скоростната кутия. Тя е ASG, автоматизирана секвенциална с 6 степени и монтирана на задната ос, за оптимално разпределение на масите. Въртящият момент достига до нея чрез карбонов кардан, като отзад работи и Torsen диференциал с ограничено приплъзване. При Nürburgring версията кутията е оптимизирана за да сменя предавките с 0,05 сек по-бързо.
Джантите, гумите и спирачките. LFA ‘Nürburgring’ (този е с малко по-базови, но пак готини) идва с 20-инчови ковани BBS, супер красиви, доста леки и също толкова здрави. Обути са в специално разработените за модела и модификацията Bridgestone Potenza RE070 - 265/35R20 95Y и 305/30R20 99Y. Спирачните апарати са монлитни Brembo с 6 бутала отпред и 4 отзад, дисковете са карбо-керамични с диаметър 390 и 360 мм.
Цената. „Обикновеният“ е струвал 375 000 долара, като нов, докато ‘Nürburgring’ e започвал от 445 000 долара. Огромни суми, които обаче са били далеч от това, което е трябвало да струва колата, ако Toyota/Lexus са искали да си върнат парите от разработката и/или да спечелят нещо.
Целта за създаването на Lexus LFA не е била финансова, а една единствена: престиж. И това, до голяма степен, е определило крайния резултат, като такъв, какъвто е: Един от най-добрите автомобили правени някога.
С този текст далеч не изчерпваме всички технически забележителности на уникалния LFA. Онези от вас, които се интересуват от всички подробности за този уникален автомобил, могат да киликнат тук, тук и тук, за оригиналните pdf файлове („книжката“ на LFA Nürburgring, на „обикновения“ LFA и инструкциите за експлоатация и поддръжка, в този ред) от Lexus, които качихме в сайта ни заради такива, като вас. Каквито сме и ние.
Текст: Иван Монев