Карахме новото Audi A3 Sportback


22 Sep 2020

Четвъртото поколение Typ 8Y на Audi A3, Golf-на Audi, който винаги е споделял техническата си база с… Volkswagen Golf. Но чийто екстериор винаги е изглеждал по-изпипан, което важи дори в още по-голяма степен и за интериора. Какво точно представлява колата, какви са новостите, как се усеща колата на пътя и заслужава ли си надценката спрямо Golf? Отговаряме със следващия текст. Приятно четене.

Audi A3 отвън. Безпогрешно разпознаваемо Audi, a като вземете под внимание и мащабът му, мигновено разпознаваемо A3. По-дълго е с 3 см отпреди (4,34 м), по-широко е с 2 см, като междуосието остава непроменено – 2,64 м при нашите Sportback. При много готино изглеждащият Sedan размерите са малко по-различни, но то е редно да бъде обект на отделен тест.

Дизайнът е още по-остър отпреди, особено в изпълненията S line. Т.н. „еднорамкова“ решетка (‘singleframe’) е дори по-голяма отпреди, поставена е по-ниско, а над нея са изимитирани три отвора в стил Ur-Quattro. Трябва обаче да се приближите доста за да видите, че са фалшиви, седят прилично, като ги има също при R8, така че са дразнещи елементи.

Фаровете вече са LED дори от най-ниското ниво на оборудване, като има и по-пълна версия за 2000 лв. и топ версията Matrix LED с променливи светлинни снопове, която се доплаща около 3500 лв. Самият дизайн на светлините е доста готин, особено при по-скъпите им изпълнения. Стоповете също са светодиодни и с приятен дизайн.

Външно може да избирате от базова визия… Base, т.н. Advanced и S line. Втората виждате в галерията ни, познаваща се по различните брони и сивите вложки в предната, докато най-спорната идва с черни апликации отпред, хромирани рамки на (фалшивите, да) ауспуси и изразителен спойлер над задното стъкло. А, да, и псевдо дифузьор в черно в задната броня. S line е и една идея по-ниско, но затова ще пиша по-надолу. Джантите също са с разнообразен дизайн, от базови алуминиеви 16-ки до големи 19-ки срещу заплащане, като S line търкалят 17-инчови колела.

Audi A3 отвътре. Тотална промяна, като двете неща ми направиха впечатление веднага. Първото е 10,1-инчовият дисплей на MMI системата, който е сериен за абсолютно всички изпълнения и двигатели и вече не излиза от таблото, а е перманентно интегриран в него. Работи супер, може да доплатите 3900 лв. и за Google навигация с яки сателитни изображения, 3D карта и гласово управление, но може и да си ги спестите и да използвате също Google/Waze навигацията от смартфона си, изкарана на дисплея на колата чрез серийните Android Auto или Apple CarPlay.

Другото е, че при версиите с S tronic вече няма скоростен лост, а малко джойстиче, както е при новия Golf 8 (кликнете тук за видеото ни) и дори при новата Skoda Octavia 4, които освен това електронно контролерче споделят и голяма част от останалата техника.

Вече нямате и стрелки пред очите, защото всички А3-ки идват с т.н. Vigital Cockpit. Серийно е по-ограничената му 10,25-инчова версия, която върши чудесна работа, но може да дадете още 520 лв. за още два инча в диагонала му. И 1740 лв. ако пък искате и прожекции на предното стъкло от ‘head-up’ дисплея, новa опция за модела.

По отношение на качеството на материалите? Не навсякъде са такива, каквито очаквате от Audi. Сглобката е чудесна, дизайнът също е приятен, но твърдата пластмаса присъства на доста места. Така е и в Golf, но една от тестовите ни коли наближаваше 80-те хил. лв., некореспондираща с шума от ноктите по тези повърхности. Има обаче и приятни за пипане места, а тези, с които контактувате със салона – волан, лакти -, са меки. В тази връзка, ако вземете най-базовото A3 ще трябва да доплатите 320 лв. за подлакътник.

По отношение на пространството, отзад е окей и за възрастни, в средата не е толкова комфортно при наличие на още двама отстрани, но това е класика в този клас. Багажникът е приличен, 380 литра (425 литра при A3 Sedan), точно колкото на Golf, разширяващ се до 1200 литра с падане на разделените стандартно облегалки в съотношение 40/60. Или в 40/20/40, ако доплатите 440 лв.

Задвижването на Audi A3. Засега гамата от двигатели не е много голяма, но достатъчно разнообразна, като постепенно нараства. Вчера например писахме за дебюта на метанова версия на Audi A3, с която може да карате 100 км за около 4,5 лв. Тя е с 1,5-литров TFSI мотор със 131 к.с. и 200 Нм, но естествено е по-нишова, като търсене.

Хедлайнер в ценовата листа на Audi България е бензиновата версия 35 TFSI с 1,5-литровия 4-цилиндров TFSI мотор със 150 к.с., 250 Нм и ръчни скорости, като същата може да се вземе и със 7-степенен автомат с двоен съединител (S tronic). Този мотор се предлага и с 48-волтова ‘mild-hybrid’ система, стартер/генератор подпомагащ двигателя с 9 кВт и 50 Нм, което може да доведе до икономия в размер на 0,4 л/100 км. Дизелите се задвижват от 2-литров мотор със 116 к.с., 300 Нм и 6-степенна ръчка при 30 TDI или със 150 к.с., 360 Нм и сериен 7-степенен S tronic.

Скоро се появи и новата S3-ка във версии Sportback и Sedan, с 2-литровия TFSI с 310 к.с., 400 Нм, серийно quattro и S tronic и способността да вдига 0-100 км/ч за 4,8 секунди. По-нататък очакваме quattro версии и на по-малките мотори, както и появата на базов 1-литров агрегат.

Audi A3 на пътя. Имахме възможността да караме 30 TFSI S tronic (S line) и 35 TDI S tronic Advanced. S line бензинът вдига 0-100 за 8,4 секунди и развива 224 км/ч. Динамиката е абсолютно достатъчна, кутията сменя окей през повечето време, единствено при бавно потегляне и/или маневриране може да усетите леко разтрисане, но това е характерен недостатък на системите с двоен съединител и нещо на което повечето клиенти няма да обърнат внимание. За съжаление нямаше коли с ръчни скорости, но така или иначе делът на S tronic ще е значително повече, да не кажа близък до 100-те процента.

Окачването работи доста добре, като е важно да се каже, че нашите автомобили бяха с 4-звенно задно, докато всички версии с под 150 к.с. идват с по-евтиния торсион отзад, които не е толкова убедителен в завоите. Много приятна е и почти пълната липса на вибрации от мотора. Масата от 1280 кг също е похвална предвид оборудването и всички съвременни изисквания и системи за сигурност.

Което ме довежда именно до управлението не във права линия: А3 се държи учудващо приятно, дори забавно по прясно асфалтираните серпентини около „Зорница“. Вероятно вина има и сниженото с 15 мм спортно окачване, серийно за S line и струващо 480 лв. допълнително за останалите изпълнения (бе се предлага за 30 TDI). Може да доплатите и 2000 лв. за адаптивни амортисьори, но според мен това е излишна опция. По-добре ги дайте за най-хубавите фарове. Воланът не е супер директен, по-скоро е лек, но определено колата е по-забавна отпреди, по-забавна и от Golf. Което е супер. Кара се и супер лесно, видимостта е окей, както и шумоизолацията.

Дизелът също е приятен, с неговите 360 Нм. При по-стабилно настъпване се чува по-осезаемо от бензина, което е нормално, вдига сто за 8,4 и развива 224 км/ч, същите параметри, като при 30 TFSI. Разходът тук обаче е различен – дизелът може да даде около 5 л/100 км, докато бензинът ни даде 7, макар че карането ни не бе от най-примерните за засичане на консумация, поради честите спирания и ръчкането по въпросните завои.

Колко струва новото Audi A3? Тук става още по-интересно. Ценовата листа на Audi България започва от 55 532 лв. с 30 TFSI с ръчка и Base ниво, а същият мотор, но със S tronic започва от 59 279 лв. В онлайн конфигуратора обаче успяваме да започнем от 52 117 лв., а и ценовата листа е едно, заявка на оферта в шоурума е нещо друго. По-слабият 116-конен дизел 30 TDI стартира от 56 хил., а 35 TDI – от 63 хил.

Лесно е обаче да се подхлъзнете на списъка с допълнително оборудване, който е сравнително разточителен. Индивидуалния цвят ‘Audi Exclusive’ например ще ви коства 5 хил., опционалните 18-ки и 19-ки варират между 3 и 6 хиляди, S line интериора е 3 500 (спортни седалки, алуминиеви педали и апликации, подлакътник, черен таван), якото стерео B&O за 1700, както и пакетът Assistance за 7200 лв., ако колата не е S line. Той включва адаптивен круиз контрол, система за разпознаване на пътните знаци, навигация, система за самопаркиране и адаптивни амортисьори. Тестовото ни 35 TFSI бе почти 80 хил. лв. Това обаче не значи, че базовите коли идват без нищо. Имате LED фарове, алуминиеви джанти, ел. огледала и стъкла, двузонален климатроник, дигитално табло и централен дисплей с Bluetooth, както и различни системи за подпомагане, в това число и за следене на пътната лента.

Заключение за Audi A3. Много добре изглеждащ и приятен за каране автомобил, който може да е забавен дори без да пише S3 отвън. Мястото в салона е достатъчно, техниката е модерна, като единствено не ми допада твърдата пластмаса на места в интериора, която не се връзва с премиум позициите на A3.

Лукс от Китай!