Карахме Renault Clio Е-TECH Hybrid и Captur E-TECH Plug-in Hybrid


08 Oct 2020

В днешно време все по-малко хора се интересуват от това, какво има под капака на една кола. Миниатюрната жажда за техническа информация на огромна част от тях се утолява със само три известни: какъв тип гориво се налива в резервоара, колко коня е автомобилът и колко харчи той. Окей, и колко е бърз, ако динамиката е акцент при даден модел, но малцина могат да си позволят коли, като например BMW M5. И дори много от собствениците на такива не държат да знаят колко точно са турбините и дали те са Twin Scroll, а само данните за 0-100 и максимална скорост.

Вниманието на потребителите масово се измести върху свързаността, колко дисплея има в колата, колко големи са те, в колко цвята може да свети амбиентното осветление и колко са USB портовете, за да не се стига до паники от 3% индикация на батерията на смартфона. Тези неща, комбинирани с приятната визия отвън и отвътре, свежите цветове и интересните джанти, заедно с цената, естествено, са достатъчни да предопределят избора за покупка на мнозина. Всичко това е разбираемо и в никакъв случай не виня тези хора, а освен това тази ситуация не е само защото „живеем в такива времена“, но и резултат на маркетинг стратегиите на автомобилните марки.

Защо започвам теста на хибридните Renault Clio и Captur с това въведение? Защото техниката на тези два автомобила заслужава по-детайлно разглеждане, което широката аудитория спокойно би пропуснала, за сметка на свежата палитра от цветове. Аз обаче няма да я пропусна, макар и да не навляза в толкова детайли, колкото Пламен на презентацията по време на теста - страхотна за мен (и Жоро Колев от AMS) и супер отегчителна за дамите от лайфстайл изданията. Аз бях едновременно учуден и приятно изненадан от тази лекция на инженера, адски вещ и благ за комуникация човек.

Какво представлява технологията E-TECH? Както при всички хибридни системи, в основата ѝ седи двигател с вътрешно горене. Тук той е 1,6-литров четирицилиндров атмосферен с 91 к.с. и 140 Нм, ниски стойности, защото тази машина работи по различен цикъл спрямо когато задвижването на колата се пада само на него. Той е комбиниран с два електромотора: малък наречен стартер/генератор с мощност 25 кВт и 75 Нм и голям - 49 кВт и 205 Нм.

Но при хибридните технологии 2+2 не прави 4, така че не очаквайте 191 к.с. и 384 Нм. Официалните стойности са 140 к.с. за Clio и 160 к.с. за Captur, като разликата идва от по-мощната батерия на плъгин хибридната техника при втория модел. Иначе системите са еднакви, с над 150 патента и наистина работят гениално, ако се вгледате в това… как всъщност работят.

Какви са предимствата на технологията E-TECH? Oт една страна самите технически компоненти на системата, механиката, електронните блокове за управление, а от друга – именно различните комбинации на задвижване. Тя може да работи по 15 различни начина, в зависимост от различни фактори, като ниво на заряд на батериите, скорост на движение, избран от шофьора режим, натоварване и така нататък.

Скоростната кутия например е уникална, разработка е на Renault и няма друга такава, никъде. Тя е 6 степенна сменяща автоматично, като 2 от предавките се свързват с единия електромотор, а другите 4 с двигателя с вътрешно горене. Съединител обаче няма, нито преобразувател на въртящия момент, като в класическите автоматици. Част от тяхната роля изпълнява именно стартер/генераторът, малката ел. машина, като колите потеглят винаги само и единствено на ток. Гениален е и самият им начин на свързване, който генерира минимални загуби, но тази тема може да стане доста сложна и дълга.

Накратко, голямата ефективност на E-TECH се дължи именно на многото комбинации на работа на различените агрегати и сведените до минимум загуби от вътрешно съпротивление. Например, колата може да се задвижва само от 1,6-литровия бензинов двигател, само от големия ел. мотор, в комбинация от двете, малкият и големият могат да работят, като генератори и да зареждат батерията, докато се движи само на бензин и още десетина ситуации.

Какви са разликите в системата при Clio и Captur? Двигателят с вътрешно горене, малкият ел. мотор производство на Denso и големият ел. мотор (на Renault), комбинирани с иновативните предавки, са абсолютно еднакви и при двата модела. Както и в третия модел от хибридното трио Megan E-TECH, който обаче за съжаление не се предлага у нас.

При Clio мощността на големия ел. мотор е по-малка заради по-компактната батерия, която е с капацитет 1,2 кВтч (230 волта, докато при Captur е 9,8 кВтч (400 волта) и тежи 102 кг., което не е толкова много, но естествено повече от 37,5-те кг на тази при Clio. Има разлика и в охлаждането на батериите, което е въздушно за по-малката и водно за по-голямата. И понеже Captur е плъгин хибрид, имате и вход за кабел за зареждане и в обикновен контакт, което отнема между 3 и 5 часа за почти (тя никога не се разрежда докрай) напълно изчерпана батерия.

Оттам идват и различните възможности за чисто електрически пробег. При Clio той не е упоменат, но от Renault казват, че колата може да работи на ток през 80% от времето при шофиране в градски условия, което води до 40% по-нисък разход в сравнение с този на чисто бензинова модификация. Батерията е достатъчно малка за да може да се зареди бързо от ДВГ-то и от регенеративното спиране, за да помогне на първия, когато електрониката сметне за необходимо. Максималната скорост на ток е 75 км/ч, докато Captur може да се движи с до 135 км/ч само на електричество, до 65 км пробег в града и около 50 км в комбиниран цикъл.

Нещо важно, което не е ясно за всички, е че често „взаимоотношенията“ електромотор/батерии са като тонколони/усилвател. Ако първите са с мощност 100 вата, а усилвателят е 70 вата, няма как да получите първата мощност. Тоест, мощността на източника на, в случая електроенергия, е от първостепенна важност за изходната мощност на задвижващия агрегат.

Как се усеща всичко това при реално каране? Смяната на предавките се усеща много рядко. Като цяло всички тези сложни процеси на взаимодействие между трите мотора и тяхното редуване, комбиниране, се случва без никакви нарушаващи комфорта влияния. Което определено е комплимент предвид сложността на E-TECH.

Динамиката? Бързи стартове и за двата автомобила, но ускоренията не са драматични. Нито Clio нито Captur имат претенции за спортни постижения, нищо че и двете предлагат и режим Sport. Clio вдига 0-100 за 9,9 секунди, които се усещат малко по-малко, вероятно заради първоначалния електрически тласък. Гъвкавостта на системата е прилича, 6,9 сек за междинно ускорение от 80 до 120 км/ч. Двайсетте коня отгоре при Captur също не водят до осезаем скок в динамиката, но и двата автомобила са достатъчно пъргави.

Разходът е най-приятната част. През първия ден на теста карар Captur и колата показа средно 2,1 л/100 км (1,4 л/100 км официални данни по WLTP) след основно градско каране, докато в батерията бе пълна. После логично се вдигна, но тестът бе показателен. Интересното при хибридите е именно това, че в града, при чести спирания и потегляния и скорости в рамките на ограниченията и около тях, са най-ефективни. Настъпите ли подобен автомобил на магистрала не очаквайте нисък разход. Втория ден бе с Clio, с повече извънградско – разбирайте по-бързо каране - и с около 5 л/100 разход показан от колата, при 4,3 л/100 км официални данни.

И в двата случая е доста добър, като консумацията и чисто електрическият пробег зависят не само от колко газ давате, а и колко умело ползвате рекуперацията на енергия. Тоест, способността на колите да „връщат“ ток в батериите, преобразувайки обратно кинетичната енергия в електрическа, по време на спиране. Своеобразният скоростен лост има и позиция B от ‘Braking’, при която колите намаляват доста по-рязко при връщане на газта, което рекуперира повече енергия. Когато натиснете педала на спирачката, въпросният процес постепенно заработва с пълна сила.

Интериорите? Почти по нищо не може да бъдат отличени от тези на нехибридните модификации. Колите в теста бяха с френски регистрации и в най-високите нива на оборудване, за да направят най-силно впечатление. Багажникът на Clio е малко по-малък, 300 литра при 366 за Clio дизел и 391 за чисто бензиновото. Батерията седи под пода му, но функционалността с падането на облегалките е запазена. При Captur батерията е под задния ред седалки и минималният обем на багажника си е останал 379 литра. Подозирах, че ще имам проблем на втория ред, именно заради клетките отдолу, но се оказа, че при ръст 1,85 имам малко място за главата.

Интересни са дигиталните табла на двата модела, защото дават любопитна информация за това какво точно се случва в момента, кой двигател работи, какви са енергийните потоци и т.н. При Clio е по-малък, като при него и скоростният лост е по-класически, малко по-груб и не толкова елегантен, като т.н. ‘e-shifter’ в Captur.

Дизайнът на салоните е приятен, а материалите – смес от качествени на вид и допир, заедно с очакваните за класа твърди пластмаси. Особено ми допада управлението на климатика, което не е забито в 9,3-инчовия централен дисплей.

Колко струват Clio Е-TECH Hybrid и Captur E-TECH Plug-in Hybrid? Clio-то започва от 36 190 лв. за базовото ниво на оборудване Zen, следващото Intense е 38 690 лв., a най-спортно изглеждащото R.S. Line e 41 090 лв. Има и четвърто, E-Tech Edition за 40 290 лв. Captur се предлага само в Intense и Е-Tech за съответно 57 390 лв. и 58 990 лв.

Заключение? Е-TECH е впечатляваща сама по себе си. Нещо, което може да оцените по два начина – единият, ако се интересувате в детайли как точно работи и какви са нейните технически компоненти. Другият, просто по нейните резултати и дискретност на работата – осезаемо по-нисък разход и почти неусетно преминаване през режимите. Преди да се запозная детайлно с тази техника и да я тествам, имах опасение, че може да се окаже поредната сложна гимнастика за смъкване на няколко грама CO2 от общите квоти за даден производител, но се оказва, че има реален ефект върху разхода на гориво. Стига да карате разумно и да не очаквате спортна динамика от двете коли.

Фенове сме! A вие?