Карахме новото BMW S 1000 XR със 165 коня и гени на пистарка
Новото BMW S 1000 XR се движи, като хала! Учудващо е как толкова голям мотор може да сменя посоката си по такъв начин. Представете си гените на пистарката S 1000 RR, инжектирани в ембрион на R 1250 GS. Този т.н. ‘Adventure Sports’ мотоциклет е нещо такова, но с особен акцент към бързото каране по асфалтови завои и дългите преходи, със лек намек за излизане извън пътя, което няма да се хареса на тези гуми обаче. И съответно на вас.
Това е второто поколение на 1000 XR. Първото се произвеждаше в периода 2015-2019 и дори имах привилегията да участвам на първия международен тест на байка в прекрасните покрайнини на Барселона. Не видях нищо от града, а концентрацията ми в следене на нетипичния за мен формат (бил съм на десетки тестове на коли, но на мотори не бях) и постоянната „Не умирай днес, Иване!“, ми попречиха да се отпусна напълно и да попия всичко, което ми казваше мотора.
Но, освен че бе доста мощен и стабилен, наред с други благини, успях да разбера две неща, които не ми допаднаха особено. Седиш високо, като на GS, реално само с 10 мм по-ниско (на 840 мм) но вози стегнато, не като RR, но определено далеч от комфорта, който предполага позицията зад кормилото. Карането на високи предавки с ниска скорост също не се харесваше на машината, защото макар и адаптиран за по-туристическо каране, 999-кубиковият агрегат не крие произхода си, който е именно от топ пистарката на BMW Motorrad. А да. Предното поколение имаше и проблем с вибрациите в кормилото, който се лекуваше лесно с афтърмаркет балансьори, но новият дава приятни усещания и в заводския си вид.
2020 BMW S 1000 XR? Немците са коригирали именно тези две неща. Двигателят генерира максимум 165 к.с. и 114 Нм, колкото и в по-късните издания на първото поколение, което дебютира със 160 к.с. и 112 Нм и в последствие качи още 5 коня. Сега обаче инженерите на BMW Motorrad са променили кривата на въртящия момент и XR вече е осезаемо по-безразличен към ниските обороти, в положителния смисъл. Няма как да поема „дизелово“, като 1250-кубиковия 2-цилиндров боксер на големия GS, но определено не ме задължава да поддържам по-високи обороти в града.
Комфортът също е по-добър отпреди. Супер, при положение, че това се и очаква от подобна машина. Тестовата е с т.н. ‘Dynamic ESA Pro’ , като трите букви идват от ‘Electronic Suspension Adjustment’ или полу-активно електронно окачване, най-общо казано. Дори базовия XR идва с подобна система, но не с Pro версията. При избран универсален режим ‘Road’, моторът е осезаемо по-щадящ задните части, като същевременно не поглъща гладно коловете на 45-милиметровата вилка, при рязко спиране. Винаги съм се чудил какво слагат вътре за да може хем да се возиш добре, хем да не прескачаш кормилото при заковаване на предната спирачка, но явно са го измислили добре.
Усещане за тяга? Особено надъхващо от 4 хил. оборота нагоре имаш чувството, че изпадаш от планетата. Набира супер уверено, а стъпалото преди пасажерската седалка се грижи да д-то ти да не изпадне от мотора. Двигателят не е снабден с новото „чудо“ наречено BMW Motorrad ShiftCam, системата за променлив ход на всмукателните клапани (при RR и GS), но не му и трябва. Достатъчно гъвкав е, а при високите е опияняващо мощен. А и липсата на SC означава и… едно нещо по-малко, което може да се обърка.
Спирачките също са фантастични, отпред се въртят 320-милиметрови дискове и 4-бутални радиално разположени апарати Brembo. Т.н. ‘cornering ABS’ или ABS Pro, както го наричат BMW (серийно, супер) и възможен благодарение на 3-осевия сензор на Bosch, също може да ви спаси д-то, особено при паническо натискане в средата на завоя.
Интересно е как BMW Motorrad са успели да качат повече оборудване в серийното изпълнение и то пак да е по-леко с 10 кг от предходното поколение. Честно казано трябва да карате двата мотора един след друг за да усетите олекотяването, но спрямо стария XR – новият, сам по себе си, се усеща много динамичен и несъпротивляващ при завиване.
Дисплеят е страхотен! За мен най-интуитивният прибор при мотоциклетите. Екранът е с диагонал 6,5 инча, графиките са супер четливи, менютата – логични, а сърфирането през тях става с джойстик, шайба при лявата ръкохватка. Като iDrive, но за мотор. Информацията е всевъзможна, вижте галерията и ще ви стане ясно, като тестовият байк бе и с Bluetooth. Чрез него и приложението BMW Motorrad Connected свързваш смартфона с мотора.
Ползите? Можеш да получаваш напътствия чрез стрелки на TFT дисплея на мотора, идващи от навигацията на телефона ти. Можеш да записваш маршрути или да задаваш пратени ти от приятел, да следиш статистики от карането си, максимални ъгли на наклоняване, колко гориво имаш и – ако имаш комплект слушалки и микрофон – да слушаш музика илида говориш по телефона. Системата е страхотна!
Туристически качества? Защитата от вятър е прилична, макар че тук може да се оптимизира допълнително с аксесоари и допълнително оборудване, като по-голямо стъкло например. Touring пакетът за мен е задължителен, стрива ок. 900 лв. и включва централна стойка, предпазители за ръцете, система за закачане на куфари, USB и подготовка за навигация.
Ако искате подгрев на ръкохватките обаче, може да вземете и Dynamic пакета, идващ с още круиз контрол, също полезен, ако пътувате повече, което би било редно с този мотор, Pro версията на полу-активното окачване, безключовото палене и шифтъра за смяна на скоростите без съединител. Последният също е супер улеснение при често каране, като този пакет се доплаща около 2500 лв.
По отношение на разхода, зависи колко въртите дясната китка. При мен даде средно около 6 л/100 км, което означава, че спокойно може да минете над 300 км с едно пълнене на 20-литровия резервоар.
Дизайнът? Да, мненията са субективни, но на мен ми допада. Може би малко повече прилича на Ducati Multistrada, но само в първия момент и според мен причината основно е концепцията на мотора – вдигнат спортен байк – и червения цвят. Естествено, S 1000 XR се предлага и в други разцветки – в ‘Ice Grey’ сиво е интересен, а феновете на ‘BMW Motorsport’ багрите могат да го поръчат в изпълнение Sport – ‘Light White / Racing Blue Metallic / Racing Red’.
Цена и заключение? Новият S 1000 XR започва от 33 300 лв., сериозна сума, но и машината е такава. Ако добавите двата пакета, отива към 37 хил., като за сравнение, R 1250 GS започва от 31 850 лв. и достига до около 41 хил., накичен в почти всичко.
BMW S 1000 XR e много качествено изпълнена машина с много мощност и изумителна способност да се движи бързо по завоите, да се изживява, като спортен байк. Не е толкова комфортна, като GS, но достатъчно за да сте доволни от компромиса между турист и спортист. Не е чудно, че именно XR е 3-тият най-продаван модел на BMW Motorrad в световен мащаб, като на 1-во място е R 1200 GS/R 1250 GS, а на второ – техните Adventure варианти.
Любопитно ми е обаче как се представя по-малкият брат на модела, F 900 XR, който е със сходна концепция, с 2-цилиндров двигател със 105 к.с., с подобен дизайн и с доста изкушаващите 11 хил. лв. по-ниска цена.
Текст и фотография: Иван Монев