Ще се напълни ли България с трошки с десен волан след забраната за бензинови и дизелови модели във Великобритания?
Световните медии все по-упорито разпространяват слуха, че в близките дни правителството на Борис Джонсън ще обяви пълна забрана за продажба на бензинови и дизелови модели на Острова. Според тази информация това ще се случи още през 2030 г. - доста по-рано от първоначално дискутираните дати (2035-2050). Ползите и вредите за пазара и въздуха на британците ги оставяме на тях. Вместо това решихме да погледнем как ще се отрази забраната във Великобритания на автопарка в България и какво да очакваме.
1. На първо място трябва да поясним, че забраната за продажба на коли с двигател с вътрешно горене не означава, че във Великобритания от 1 януари 2030 ще спрат да се карат такива коли. Просто хората вече няма да си купуват нови. Всички стари коли ще останат в движение, бензинът няма да изчезне от бензиностанциите, а сделките втора ръка ще продължат да се случват. Говори се даже, че британците ще могат да си внасят коли с десен волан от близки дилъри във Франция, например. Французите ще прегърнат на драго сърце подобна бизнес ниша.
2. Второто важно нещо е, че дори сега около 25% от продажбите на нови коли във Великобритания се дължат на хибриди и електромобили. Новият закон вероятно ще позволи продажбата на хибриди поне до 2035 г. На Острова средната възраст на автомобилите е осем години, така че до 2030 средният британец ще си е сменил колата поне два пъти – веднъж с нова бензинова, след това с хибридна, а около 2030 – с електрическа.
3. Дори да предположим, че се стигне до масов износ на коли с десен волан за страни като България, където е позволено движението с волан отдясно, това не значи задължително, че това ще бъдат само трошки. Замислете се, след 10 години чисто новото (днес) BMW M4 ще бъде 10-годишна кола с бензинов двигател и силно желание на някоя щастлива британска баба да се отърве от него. Нима това е толкова лошо!?
4. Някои изследвания продължават да изтъкват, че върху зеления отпечатък на един автомобил много по-голямо отражение има производственият процес, а не толкова разходът му на гориво и вредните емисии. Пословично е сравнението между 75-годишен Rolls-Royce, който още е в движение, и електромобил, чиято батерия изкарва десет години и не винаги се рециклира по правилния начин. Същите изследвания сочат, че карбоновият отпечатък при покупката на нов автомобил е несравнимо по-висок, отколкото при покупката на кола втора ръка.
5. А къде ще сме ние след десет години е съвсем друг въпрос… Така че умната!