Този 1986 Ford RS200 Evolution е бил със 704 коня. Реставриран е за 212 хил. долара и се продава


01 Dec 2020

Ford RS200 е абсолютна легенда, ключов автомобил, кола-чудовище от ерата на най-откачените години на автомобилния спорт и, за нещастие, именно моделът, който слага края на Group B. Последният е резултат на низ от събития и натрупани инциденти, но катастрофата на Хоаким Сантош в рали „Португалия“ през 1986-та, която отнема живота на трима зрители и ранява десетки други, е последният пирон в ковчега на този луд клас, за добро или за лошо.

Луд клас който е изисквал и хомологация – производството на определен брой шосейни автомобили в същата (или доста сходна) спецификация. Целта е била състезателните коли все пак да имат нещо общо със серийните, уж за да бъдат нещата под контрол, но реално тези правила водят единствено до оправдаването на шосейни чудовища, като този Ford RS200, Peugeot 205 T16, Lancia Delta S4 и други бегачки с документи за семейна употреба.

Интересен и не много известен сред по-младите факт, е че Ford RS200 години наред държи рекорда за най-бързо ускоряващ сериен автомобил, постижение официално регистрирано от „Гинес“. Данните са за 0-60 мили в час (0-96 км/ч) за 3,2 секунди и 0-100-0 мили в час (0-160-0 км/ч) за 12,6 секунди. И тук говорим за 80-те години…

Ford произвежда общо 146 шосейни екземпляра за легализиране на състезателните RS200, като едва 24 от тях са в по-мощното изпълнение Evo. „Нормалната“ версия (в която няма нищо нормално) се задвижва от 1,8-литров турбо мотор, докато Evolution разчита на работен обем от 2,1-литра.

Конкретният екземпляр от обширната галерия е произведен през 1989-та по поръчка на първия си калифорнийски собственик, г-н на име Франк Профера. Колата е с шаси с пореден номер 106 (от общо 146-те) и е изпълнена според специфичните изисквания на американеца. Салонът е минималистичен, поръчан е волан MOMO във велур, джанти Speedline, AP Racing спирачки в рали спецификация и други „опции“.

Според информация от Ford този екземпляр е развивал максимална мощност от 600 к.с., с почти 100 коня повече от стандартните RS200 Evo. Причината е била 4-инчовата изпускателна система, междинния охладител в IMSА спецификация, по-голямата турбина и галва от MkII. За това удоволствие г-н Профера заплатил сумата от  93 509 долара.

Интересно, но американецът явно не бил съвсем доволен от заводския тунинг на своя Ford RS200 Evo. Франк изпратил двигателя в ‘Brian Hart Limited’ в Есекс за още доработки от страна на въпросния г-н Брайън Харт, който помагал на Ford Motorsport и явно разбирал доста от тези мотори. Човекът поставил ново ECU с карта за шосейна употреба и пипнал това-онова, което резултирало в 704 к.с. при 8000 об/мин и 725 Нм про 5550 об/мин.

През 2003-та колата сменя собственика си и преминава през гаражите на няколко известни колекционери, включително през британеца Дейвид Кедуард. Автомобилът претърпява детайлна реставрация, след което отново сменя притежателя си и отново бива подложен на модификации и оптимизации. В информацията в сайта Canepa.com, където е обявен за продан, пише, че новият собственик възнамерявал да кара колата често и за целта тя била оптимизирана.

Двигателят бил тотално ревизиран, получил нови валове и доста други части, нова електроника Motec, ново окабеляване, нови свещи и изцяло нова запалителна система със CDI кутия, както и съвременна турбина. Резултатът? Замерени на диното 615 к.с. и 690 Нм., както и „драматично подобрение по отношение на използваемостта на колата“, пише в сайта. Последните оптимизации били на стойност 212 хил. долара.

И сега този прекрасен Ford RS200 Evo е на малко над 10 хил. км, които не са от особено значение, предвид манипулациите и грижите през които е преминало това шаси №106. В момента се продава, но исканата сума не е обявена, защото такива коли не се купуват по етикет. Колко според вас обаче може да достигне?

Текст: Иван Монев

Фенове сме! A вие?