Съветските коли у нас се превръщат в колекционерска рядкост. Ето колко броя са останали от марки като Запорожец, Варшава и Чайка

  • 63 519 са соцавтомобилите у нас, сочи статистика на Пътна полиция 63 519 са соцавтомобилите у нас, сочи статистика на Пътна полиция
  • Ладите очаквано са най-много - 38 хил. Ладите очаквано са най-много - 38 хил.
  • Волгите са едва 1072 Волгите са едва 1072
  • Изоставени Trabant-и има много, но тези, които са в движение, са едва 1826 Изоставени Trabant-и има много, но тези, които са в движение, са едва 1826
  • Москвичите през последните години са се стопили от 24 хил. през 2016 до 6600 днес Москвичите през последните години са се стопили от 24 хил. през 2016 до 6600 днес
  • Wartburg е чест посетител на ретро парадите. От двутактовия германец са останали 1193 екземпляра Wartburg е чест посетител на ретро парадите. От двутактовия германец са останали 1193 екземпляра
  • Warszawa е абсолютна колекционерска рядкост с едва 178 регистрирани екземпляра Warszawa е абсолютна колекционерска рядкост с едва 178 регистрирани екземпляра
  • Ладите през 2016 са били 136 хил., но през 2021 са едва 38 хил. Ладите през 2016 са били 136 хил., но през 2021 са едва 38 хил.
  • Много модели на Волга често присъстват по ретро парадите Много модели на Волга често присъстват по ретро парадите
  • Руският Mercedes позира до германския оригинал Руският Mercedes позира до германския оригинал
  • Някои моделиу като Niva, са особено популярни дори на запад Някои моделиу като Niva, са особено популярни дори на запад
  • Trabant се превръща в търсен модел не само у нас Trabant се превръща в търсен модел не само у нас
  • В опит да оцелеят някои модели губят оригиналната си външност и така се получават съчетания като тази Lada 2104 с предницата на 2107 В опит да оцелеят някои модели губят оригиналната си външност и така се получават съчетания като тази Lada 2104 с предницата на 2107
  • Други пък завършват пътя си до кофите за боклук... Други пък завършват пътя си до кофите за боклук...

18 Jan 2021

Времето на “съветските трошки” постепенно отминава и оцелелите екземпляри навлизат във възраст, в която добре съхранените екземпляри се превръщат в колекционерска рядкост. За това допринася бързо намаляващият им брой. 

Дневник съобщава любопитна статистика за броя на соцавтомобилите у нас към края на 2020 и прави сравнение с броя им през 2016. Данните са от справка на “Пътна полиция” и засягат автомобили, произведени в СССР, Чехословакия, ГДР, Полша, Югославия и Румъния. Това са общо 63 519 автомобила - три пъти по-малко, отколкото е имало от същите марки преди пет години.

За да бъде статистиката точна за марки, които все още се произвеждат (като Lada, Skoda, Dacia), то в преброяването са взети предвид само екземпляри на възраст над 20 години.

У нас в тази група попадат 38 хил. автомобила Лада и Жигули, 13 хил. Skoda и едва 82 броя от румънската Dacia отпреди компанията да бъде купена от Renault. Прави впечатление, че ладите са най-много, но техният брой намалява изключително бързо - преди пет години са били 136 хил., а сега са четири пъти по-малко. За разлика от тях, шкодите са увеличили броя си, макар и незначително – от 12 400 преди пет години до 13 400 в края на 2020 г. Пак без да се вземат предвид автомобили на по-малко от 20 години.

Сравнително масови остават също москвичите – 6681 броя, макар техният брой да намалява също четири пъти за пет години. В страната са регистрирани още 1826 трабанта и 1193 вартбурга – народните автомобили на ГДР. Всички останали съветски марки преминават в графата “колекционерска рядкост”: в България има регистрирани 1072 автомобила Волга, 225 Zastava, едва 19 Запорожец, 82 Dacia, 178 Варшава, 58 броя от лимузината Чайка и само 17 броя от полския хечбек Полонез.

Фотография: Иван Войков

Първородната Godzilla!