Съветските коли у нас се превръщат в колекционерска рядкост. Ето колко броя са останали от марки като Запорожец, Варшава и Чайка
Времето на “съветските трошки” постепенно отминава и оцелелите екземпляри навлизат във възраст, в която добре съхранените екземпляри се превръщат в колекционерска рядкост. За това допринася бързо намаляващият им брой.
Дневник съобщава любопитна статистика за броя на соцавтомобилите у нас към края на 2020 и прави сравнение с броя им през 2016. Данните са от справка на “Пътна полиция” и засягат автомобили, произведени в СССР, Чехословакия, ГДР, Полша, Югославия и Румъния. Това са общо 63 519 автомобила - три пъти по-малко, отколкото е имало от същите марки преди пет години.
За да бъде статистиката точна за марки, които все още се произвеждат (като Lada, Skoda, Dacia), то в преброяването са взети предвид само екземпляри на възраст над 20 години.
У нас в тази група попадат 38 хил. автомобила Лада и Жигули, 13 хил. Skoda и едва 82 броя от румънската Dacia отпреди компанията да бъде купена от Renault. Прави впечатление, че ладите са най-много, но техният брой намалява изключително бързо - преди пет години са били 136 хил., а сега са четири пъти по-малко. За разлика от тях, шкодите са увеличили броя си, макар и незначително – от 12 400 преди пет години до 13 400 в края на 2020 г. Пак без да се вземат предвид автомобили на по-малко от 20 години.
Сравнително масови остават също москвичите – 6681 броя, макар техният брой да намалява също четири пъти за пет години. В страната са регистрирани още 1826 трабанта и 1193 вартбурга – народните автомобили на ГДР. Всички останали съветски марки преминават в графата “колекционерска рядкост”: в България има регистрирани 1072 автомобила Волга, 225 Zastava, едва 19 Запорожец, 82 Dacia, 178 Варшава, 58 броя от лимузината Чайка и само 17 броя от полския хечбек Полонез.
Фотография: Иван Войков