Тази Toyota Yaris GR се продава от Бургас. Искат ѝ 79 990 лв.
Ослушваме се за Toyota Yaris GR още откакто японците разкриха всички подробности за тази анаболна оса. Но, също както и новата Supra, Yaris GR няма да се предлага в България, поне не и официално. Което обаче не е причина да не попаднем на частна обява с култовия хотхеч, макар и пусната от… официален дилър на Toyota – Спекта Ауто.
И преди да възкликнете „Как така?“, „Какво им пречи да я продават?“, ще уточним, че за да се лансира официално модел в дадена страна, вносителят трябва да е в състояние да поеме гаранцията и сервизирането на въпросния. Което струва доста пари за техника, обучения на механици и куп още разходи, които понякога не си заслужават да се правят предвид очаквания пазарен дял на въпросния автомобил. ( Тук обаче ще допълним, че след като пуснахме тази статия от Тойота България ни се обадиха и ни увериха, че този автомобил няма проблем да бъде сервизиран и у нас, УРА! )
Но пак, това не означава, че колата ще се самовзриви в момента, в който корабът от Япония влезе в българска акватория. А само, че ако собственикът иска да се възползва от заводската гаранция, ще трябва да бръмчи до съседни на нас държави за смяна масло и т.н.
Но пък кеф цена няма, което явно е и водещата причина да видим колата в mobile.bg, обявена за почти 80 хил. лв. И тъкмо, когато се зарадвахме, че ще може да скокнем до морето да си направим селфи в дилърството, прочетохме последния ред от обявата, който гласи „Снимките са примерни. Срок на доставка до 4 месеца след поръчка“. Може да кликнете на снимката горе и ще отскочите директно в съответния сайт.
Но пак, това не означава, че няма да я видим и по нашите пътища. Тук си имаме (все още) Bugatti Chiron, пък един Yaris ли няма да подкараме? Какво му беше толкова специалното? Ето какво.
Освен, че е прекрасна, Toyota GR Yaris е рали бегачка в шосеен вариант, благословена от не кой да е, а г-н Томи Макинен. Ако не знаете кой е той, проверете в Google. Колата е плод на труда на състезателния отдел на Toyota Gazoo Racing и действително ползва някои „ралиджийски“ технологии.
Като например системата за многоточково 'jet' смазване на буталата, частично фрезования всмукателен колектор и изпускателните клапани с голям диаметър. В резултат на тези и още работи, 1,6-литровата 3-цилиндрова турбо машина генерира 261 к.с. и 360 Нм. При маса от 1280 кг (алуминиеви капаци и врати; нов тип карбонов полимер за тавата), което означава 4,9 кг/к.с. Идеааално за 5,5-секундно ускорение от 0-100 км/ч и за максимална скорост от 230 км/ч.
Още по-добре е, че въпросните показатели се предават през 6 степенна механична - ура! - кутия на 4-те колела. Системата за двойно задвижване е кръстена 'GR-Four' и използва „леко различаващи се предавателни числа за предната и задната ос“. Toyota казват, че на теория 'GR Four' може да прехвърли до 100% от тягата само на предната ос или само на задната.
Тооооест, GR Yaris може да си „жонглира“ с посоката и количеството въртящ момент, между предните и задните колела, благодарение на „много отзивчив куплунг“. Това може да се предопределя и от шофьора, чрез разположен пред скоростния лост въртящ се селектор. При избран нормален режим, разпределението на тягата е в съотношение 60% : 40% в полза на предната ос. В режим 'Sport' то се измества на 30:70, а при избран 'Track' – 50:50.
Отделно, срещу допълнително заплащане, може да снабдите тази джобна ракетка с по един 'Torsen' отпред и отзад. Те са част от опционалния 'Cirquit Pack', който включва още по-стегнато окачване, 18-инчови ковани BBS-ки и четири броя Michelin Pilot Sport 4S с размери 225/40 R18. Спирачките също са подобаващи – 356-милиметрови дискове и 4-бутални апарати отпред и 297-милиметрови дискове и 2-бутални апарати отзад.