T50S Niki Lauda е пистовата V12 машина на Гордън Мъри

  • Галерия от 14 снимки на Gordon Murray Automotive T50S Niki Lauda Галерия от 14 снимки на Gordon Murray Automotive T50S Niki Lauda

23 Feb 2021

Вчера Ники Лауда щеше да навърши 72 години. За жалост трикратният световен шампион от Формула 1 ни напусна през 2019 г. след дълго боледуване. По случай годишнината от рождението на австрийския F1 пилот британската компания Gordon Murray Automotive представи новия си изцяло пистов автомобил, носещ името на Ники Лауда. Той е дело на Гордън Мъри, заедно с който Лауда работи в отбора на Brabham в края на 70-те.

На 74 години Гордън Мъри продължава да конструира бързи коли. За онези, които не знаят, Гордън Мъри е инженер-конструктор от Формула 1 и създател на легендарния McLaren F1. Когато работи в един отбор с Бърни Екълстоун като главен дизайнер Мъри създава „колата-вентилатор“ Brabham BT46B, която е пилотирана именно от Ники Лауда.

Нелсън Пикет печели шампионата два пъти с болид, проектиран от родения в ЮАР Мъри. Кариерата на конструктора минава и през отбора на McLaren, като Аертон Сена печели първата си титла, именно с кола (MP4/4), разработена от Мъри. McLaren-Mercedes SLR също е дело на Гордън Мъри.

Спираме дотук с иначе доста дългата биография на Гордън Мъри. Искаме да обърнем внимание на последното му творение, което идва от неговата бутикова марка автомобили, носеща името Gordon Murray Automotive. През август 2020 г. компанията показа „логичният наследник“ на McLaren F1 с името T.50. Накратко това е лимитиран уличен суперкар. Днес тази машина вече има изцяло пистова версия, кръстена T50S Niki Lauda.

Пистовият суперавтомобил T50S Niki Lauda ще бъде произведен в серия от 25 екземпляра. Спрямо улично-легалната модификация пистовият вариант е по-лек, по-шумен, по-бърз и с по-голяма притискателна сила.

Един брой от T50S Niki Lauda струва 3,1 млн. паунда. Обърнато в левове това прави 7 милиона и 10 хиляди лева.

T50S Niki Lauda е с 3,9-литров V12 двигател на Cosworth. Той е допълнително модифициран и тежи с 16 кг по-малко от този в уличната версия. Моторът се развърта до 12 100 об/мин, като са променени главите, разпределителните валове и съотношението на компресията. Максималната мощност, която произвежда този британски V12 е 725 к.с. Или със 75 „коня“ повече от версията с регистрационни номера. Изпускателната генерация на V12 двигателя е почти без шумозаглушители и наподобява звук от Формула 1. Това звучи прекрасно на фона на цунамито от неми електромобили.

Вдясно от пилотската седалка на T50S Niki Lauda е монтиран панел с всички най-важни превключватели. Интериорът е без звукоизолация и инфоразвлекателна система. Всичко това допълнително олекотява лимитираната суперкола, която вече тежи само 852 кг. Диетата е свалила цели 134 кг спрямо уличната версия. Тази кола, проектирана в духа на McLaren F1, тежи малко над половината от теглото на Porsche 911 Turbo S. И е със 75 к.с. по-мощно от него. Тази кола не е просто поредния суперкар с космическа кола.

T50S Niki Lauda е с въглероден монокок, който също е променен. Трансмисията е изцяло нова и в този случай говорим за 6-степенна секвенциална кутия Xtrac. Максималната скорост, която може да развия „наследникът“ на McLaren F1 е 320-340 км/ч.

Първородната Godzilla!