Porsche Taycan Cross Turismo: първото електрическо комби на марката


04 Mar 2021

След множество загатвания и шпионски снимки, Porsche дърпа покривалото на Taycan Sport Turismo, комби версията на първият електрически модел на марката. А ние сме сред първите медии в света, които ви разкриват подробностите за колата.

 

Дизайнът. Porsche Taycan Cross Turismo не е просто комби версия на Taycan. Ако беше такава, щеше да се казва Taycan Sport Turismo, по аналогия на комби Panamera-та. Cross изпълнението е близко до концепцията Mission E Cross Turismo, показана в Женева през 2018-та, и е с офроуд акценти.

Такива са небоядисаните и по-грубовати арки на калниците, както и сребристите защитни планки в предната и задната броня. Уникални за Taycan Cross Turismo са и аеро перките в двата края на споменатите вече черни арки. Те обаче са част от опционалния пакет наречен ‘Off-Road Design’. Друга новост за модела, която досега присъстваше само в Cayenne, е чифтът надлъжни рейки на покрива (опция).

Пространството. Повече място за главите на седящите на втория ред. Както и при четиривратото купе, тук също има вдлъбнатини в батерията, в които пасажерите отзад поставят ходилата си – така ъгълът при колената е по-удобен -, но по-високата линия на покрива добавя въздух над тях.

Мястото за багаж също е повече. Под предния капак имате същите 84 литра, като при „обикновения“ Taycan, но под задната врата може да съберете до малко над 1200 литра, при бутнати облегалки. Обемът там варира в зависимост от спецификацията – между 405 и 1171 литра при най-мощния Turbo S и между 446 и 1212 литра, при базовия Taycan 4 Cross Turismo.

Какви са вариантите и мощностите? Всичките са с двойно задвижване, за разлика от най-базовия Taycan, който е означен, като… Taycan. И всички са оборудвани с по-голямата батерия  ‘Performance battery Plus’, чиито капацитет е 93,4 кВтч.

Гамата започва от Taycan 4 Cross Turismo, който предлага максимална мощност от 380 к.с. В режим на ‘Launch Control’ обаче тя нараства на 476 к.с., а макс. въртящият момент е 500 Нм. Следва 4S с 490 к.с., скачащи на 571 коня при LC. Тогава получавате и 650 Нм. Третата спецификация е Turbo – 625 к.с. с пик при ускорение от 680 к.с. и 850 Нм, а топ версията е Turbo S – също със 625 к.с. при нормално каране, но с връх от 761 коня и 1050 Нм при LC.

 

Динамиката. Логично, Porsche Taycan 4 Cross Turismo е най-бавното от четирите: 0-100 км/ч за 5,1 сек, 0-200 за 15,6 сек, 0-400 метра за 13,1 сек и макс. скорост от 220 км/ч. 4S-ката вдига 100 за 4,1 сек, 200 за 13,0 сек, покрива 400 метра от място за 12,2 сек и развива 240 км/ч. Turbo-то прави 0-100 за 3,3 сек, 0-200 за 10,7, а 400 метра – за 11,1 сек. Максималната скорост при него вече е 250 км/ч. Толкова вдига и черешката на тортата, Taycan Turbo S Cross Turismo, но то прави 0-100 за 2,9 сек, 0-200 за 9,7, а 400 метра покрива за 10,7 сек.

Окачването и шасито. Въздушно за всички изпълнения, с трикамерни възглавници и възможност за регулиране на височината. За разлика от седана обаче, тук имате и допълнителен режим ‘Gravel’ при който колата се вдига с 30 мм повече от обикновения Taycan. Менюто предлага и възможност за запаметяване на различни локации, в които автомобилът трябва да е с максималния клиренс, например пред рампата на гаража, и така това остава грижа на самия него. Тази система се казва ‘Smartlift’ и е серийна за всички модификации на CT. Имате и широк набор от съкращения, като PASM, PTM, PTV+ и PSM.

Спирачките. Различни системи за различните версии. Taycan 4 и 4S идват с 360-милиметрови метални дискове отпред и 6-бутални апарати, а отзад с 358-милиметрови дискове и 4-бутални апарати. При Turbo-то дисковете също са с метална основа, но покрити със слой от волфрамов карбид (Porsche Surface Coated Brake - PSCB). Диаметърът на предните е 490 мм, отзад за 365 мм, а апаратите са съответно 6- и 4-бутални. Turbo S идва стандартно с керамичните PCCB с диаметър 420 мм отпред и 10-бутални челюсти, а отзад – 410 мм и 4 бутала.

Масите. Спирачките са сериозни, защото колите са бързи, каквато е и масата. Тя естествено варира в зависимост от опциите, но Porsche са дали данните за отделните модификации в базовите им изпълнения. Стойностите варират от 2245 кг (по DIN) за Taycan 4 CT и достигат до 2320 кг за Turbo и Turbo S.

Пробег, консумация и зареждане. Най-достъпното комби на Taycan може да измине (по официални данни) между 389 и 456 км при разход 26,4 – 22,4 квТч/100 км по WLTP. Максималната мощност на зареждане е 270 кВт, при което колата може да се напълни от 5 до 80% за под 23 мин. От такава „колонка“ може да „сипете“ достатъчно ток за пробег от 100 км за малко повече от 5 мин. При DC зарядно с мощност 50 кВт „пълненето“ от 5-80% става за 93 мин, а най-слабият вариант с 11 кВт AC станция изисква 9 часа за пълно зареждане. При Taycan 4S Cross Turismo времената и възможностите за зареждане са същите, като на базовия. Заводските данни за пробега обаче с а 388 – 452 км, а разхода 26,4 – 22,6 квТч/100 км по WLTP.

При Turbo и Turbo S Porsche обещават съответно пробег в диапазоните 395 – 452 км и 388 – 419 км. Разходите са 25,9 – 22,6 квТч/100 км и 26,4 – 24,4 кВтч/100 км за S-ката, а времената за зареждане – при Turbo-то, както при Taycan 4 и 4S, а при Turbo S се нуждаете от 31 мин. за зареждане от 50 кВтч станция, с две мин. и половина повече.

Фенове сме! A вие?