Formula Easter, състезателните серии за едноместни коли от времето на социализма

  • Галерия с 21 снимки. Галерия с 21 снимки.

24 мар 2021

Formula какво?! Това се запитахме и ние, когато наши приятели от Румъния ни изпратиха информация за един любопитен проект, свързан именно с Formula Easter – възстановяване на болид от тези малко известни днес серии. Първо обаче за самите състезания.

Това са били състезателни серии за машини с една седалка и отворени колела, пистови, провеждали се през 70-те и 80-те години. Шампионатът е бил само и изключително за страните от Източния блок, а частите с които са били създавани болидите, също са се произвеждали единствено в рамките на Съветa за икономическа взаимопомощ.

Дори само последното си е било предизвикателство, само по себе си, камо ли организирането и провеждането на надпреварите. Надпревари, които дори са били сертифицирани от FIA под категорията ‘Formulа 9’ и ‘Technical Group 8’, въпреки че Международната автомобилна федерация само е признала и категоризирала сериите, без да съблюдава спазването на правилата, защото тогава… ами, комунизъм.

Каква е румънската нишка? Един отдавна забравен, но наскоро намерен болид от тази ера - LGM1. Болид създаден от Лауренциу „Ленти“ Молдован, по професия архитект, велосипеден състезател и музикант. И, естествено, супер автомобилен ентусиаст, които мечтаел да създаде своя състезателна кола. Мнозина от нас са имали същите мераци, като деца, но успелите да ги реализират, знаете колко са.

Колата е видимо с тръбна конструкция, като първоначално е била задвижвана от Renault 8 Gordini, което означава 4-цилиндъра и обем от (зависи дали е преди или след фейслифта) 1,1-1,2 литра и мощност между 90 и 100 к.с. Скоростната кутия е от същия автомобил, като в последствие настъпва промяна в правилата и агрегатът е сменен с мотор от Dacia 1300.

В други страни се използват широко двигатели от ВАЗ 21011, както и мотори от „полския“ Fiat 125p, Skoda 105 и дори Wartburg 353. Не сме сигурни за останалите части по LGM1, но в различни държави от Източния блок са се ползвали части от всевъзможни съветски машини. Като например кормилна рейка от Trabant, окачване от Barkas, полуоски от UAZ, дискови спирачки от ВАЗ, но в комбинация с явно по-сериозните спирачни aпaрати от Wartburg.

LGM1? Съдбата на болида не е била особено щастлива, докато не бива открита от румънския състезател и журналист Едвин Келети от Клуж-Напока. Той купува останките и започва амбициозна реставрация. В галерията ще видите откъде е започнал, а в официалната Фейсбук страница на проекта, може да следите прогреса му. Стискаме палци на Келети с възстановяването на това важно парче от нашата автомобилно-състезателна история, като всеки желаещ да удари едно финансово рамо на начинанието, може да го направи чрез платформата indiegogo.com

Разгледайте снимките, цъкнете на линковете, след което може да кликнете и на тази снимка тук долу. Тя ще ви отведе до още една много интересна история, за това как две двете „Сребърни стрели“ W154 от 1939-та, се озовават в Румъния и прекарват там повече от 30 години.

Текст: Иван Монев
Коментирай

Sending ...