Рекорд: Toyota Mirai измина 1003 км с един резервоар водород
Тъй като Toyota Mirai не е сред най-популярните автомобили у нас, по обясними причини, започвам с малко информация за самата кола. Тя се задвижва от електричество генерирано на борда чрез система от горивни клетки. Това става благодарение на електрохимична реакция на кислорода от въздуха и водород, доставян от резервоари под високо налягане.
Резултатът – постоянно „наличие“ на електричество, докато не свърши водорода в бутилките, а единствените емисии са чиста вода под формата на пара. Звучи, като перфектната технология, нали? На теория е доста „по-зелена“ от системите във вече ставащи масови BAV (Battery Electric Vehicles), нищо че Илон Мъск определи водородът, като „възможно най-тъпото гориво“.
Крайно изказване в негов стил, което обаче въобще не засяга Toyota, която работи по системи с горивни клетки още от 1992-ра насам. През 2014-та пусна модела Mirai, един от първите серийни автомобили с ‘Fuelcell’ технология, а през 2020-та дебютира втората генерация, с която Toyota Франция постави рекорда анонсиран в заглавието.
Рекорд в който Mirai е изминала 1003 км с един резервоар водород. Последният побира 5,6 кг, а средният разход на автомобила за рекордно дългата дистанция е бил 0,55 кг/100 км. При нормално каране в нормални условия, Toyota дават пробег от около 650 км, а презареждането с водород отнема около 5 минути – значително предимство пред BAV колите.
Самото каране е извършено от четири шофьора, които „не са използвали специални техники, невъзможни за останалите хора“. Колата е била на режим ‘eco’, който е наличен при всички Mirai, а след финала бордовият компютър е показвал 9 км оставащ пробег.
Досегашният рекорд за максимален пробег на водороден автомобил се държеше от Hyundai Nexo, доста приличащ на Kona, с постижение 778 км, което Toyota надвива с цели 225 км. Корейското постижение датира от 11.2019-та, а локацията е отново Франция.
Явно там все пак има някаква водородна инфраструктура, без която покупката на подобни возила логично е… безсмислена. Какво обаче мислите вие за Mirai и задвижванията с горивни клетки?