От София до Виена с влак за час!? Възможно е, но кога и как…

  • Испанският hyperloop - една от многото компании, които имат амбицията да свърже големите европейски градове със супербързи влакове Испанският hyperloop - една от многото компании, които имат амбицията да свърже големите европейски градове със супербързи влакове
  • Полският Nevomo също има за кройна цел изграждането на мрежа от hyperloop влакове, но като започне от съществуващата инфраструктура Полският Nevomo също има за кройна цел изграждането на мрежа от hyperloop влакове, но като започне от съществуващата инфраструктура
  • Един от най-сериозните проблеми е разликата между отделните европейски мрежи, много от които не са съвместими една с друга Един от най-сериозните проблеми е разликата между отделните европейски мрежи, много от които не са съвместими една с друга

16 Aug 2021

Признаваме, че заглавието е толкова кликбайт жълто, че чак се изчервяваме, но всъщност то отразява реални решения за супербързи влакове, които ЕС ще се опита да внедри през следващите години. Инициативата на ЕС за все по-големи инвестиции в ЖП транспорта се ръководи от организацията Shift2Rail.

 

Има много ясна причина железопътният транспорт да бъде сочен като бъдещето както на пътническите, така и на товарните превози в Европа и тя е, че той е най-евтин и ефективен. И не става въпрос само за добрите стари влакове на релси, а за реални европейски проекти за маглев и hyperloop. Къде се намира България и БДЖ в цялата тази история? Уви, на светлинни години, но за щастие като част от ЕС ползите от работата на Shift2Rail трябва да се усетят и у нас. А и имаме супер примерите на частния сектор, включително на нашите русенски приятели от Express Service, които са сред водещите европейски производители на маневрени електрически локомотиви, важна стъпка към намаляване на вредните емисии от ЖП транспорта.

 

Наскоро в материал на Euronews бяха очертани три стъпки към супербързите влакови превози в Европа. Те изглеждат по следния начин:

 

1. Обща европейска ЖП зона

В момента железопътният транспорт отговаря за едва 0,5% от вредните емисии в Европа, а превозва 7% от пътниците и 11% от товарите. Целта пред Shift2Rail е да удвои пътническия и товарен поток без да се увеличават емисиите. Сериозна пречка е ЖП инфраструктурата, която е индивидуална във всяка страна членка и прилича на пъзел, в който отделните части не пасват една с друга. ЕС иска да уеднакви използваните контактни мрежи, типове влакове и вагони, системи, знаци, да улесни митническия контрол (подобно на летищата), за да направи възможно пътуване без прекачване от София до Париж и от Мадрид до Стокхолм. Без прекачване, без смяна на локомотивите и бързо.

 

2. Създаване на общи системи от бързи влакове. Едно от предлаганите решения е с малки модификации наличната в момента мрежа да се пригоди за маглев решения с магнитна левитация. По подобен проект работи полската компания Nevomo. С несравнимо по-ниски инвестиции, отколкото при изграждането на изцяло ново трасе, тя смята, че може да монтира допълнителни магнитни линии върху вече съществуващите ЖП трасета. Това би осигурило скорости около 550 км/ч, по-бързо от който и да било европейски влак в момента. Говорим за реални влакове с първи тестови композиции в начало през 2025 г. Нещо повече, идеята на Nevomo е постепенно да превърне тези влакове в hyperloop, достигащи двойно по-високи скорости от около 1000 км/ч.

 

3. Финалната фаза на преустройството на ЖП транспорта в Европа ще бъдат линиите от типа hyperloop. Макар идеята за подобен транспорт да е на повече от 200 години, истината е, че тя беше събудена за нов живот едва през XXI век и доби популяризация най-вече покрай проектите на Илон Мъск. В момента обаче има десетки компании, които експериментират със собствени hyperloop влакове – левитиращи влакове в тръби – които достигат скорости около 1000 км/ч. Това със сигурност ще се случи и то по-скоро, отколкото очаквате. Испанската Zeleros работи по своя прототип и предлага да свърже всички големи градове в Европа с мрежа от супербързи влакове, като на сайта на компанията откриваме карта, включваща гари в София и Бургас. Подобни влакове в голяма степен ще заменят самолетния транспорт на къси и средни разстояния и биха направили реалност предложението в заглавието ни. За съжаление те едва ли ще се случат преди средата на века и със сигурност ще изискват огромни инвестиции.

Лукс от Китай!