Новите автомобили се бавят, старите поскъпнаха


04 Oct 2021

Огранинията покрай мерките за коронавируса засегнаха значително автомобилния сектор. Кризата с доставката на чипове продължава към този момент, като производството на всички компании се забавя значително. При поръчка на нов автомобил се чака средно между 6 и 8 месеца, а цената на старите коли се увеличи с 30%.

През 2021 г. ще бъдат произведени близо 8 милиона автомобила по-малко от планираното. Спадът ще лиши производителите от около 210 млрд. долара приходи, което е почти двойно спрямо очакваните загуби, изчислени в началото на годината.

Проверка на „Дневник“ показва, че през август у нас са регистрирани 2557 нови коли и са купени 21 757 употребявани автомобила. Това е ръст на продажбите съответно с 8,4% за нови и 15,6% за употребявани коли. За осемте месеца от годината купуването на нови автомобили е нараснало с 23%  и почти 28% при тези втора ръка. Това увеличение е постигнато, благодарение на автомобилите на склад, както в шоурумите, така и в автокъщите, но броят им значително е намален и проблемът ще се задълбочи.

Нежеланието да чакат няколко месеца за нов автомобил кара някои клиенти да заменят своя с по-нов, но употребяван. Цените на вторичния пазар обаче вече са около 30% по-високи. По данни на „Дневник“ кола среден клас на 7-8 години, която е струвала 10 хил. лв., вече се продава за 13 хил. лв.

„Автомобили се търсят, но предлагане няма“, коментира пред медията зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Любомир Доросиев. Той допълва, че в чужбина употребявани автомобили също не се намират - заради кризата хората са спрели да си сменят колите. „От 60 коли в моята автокъща останах със 17, като с парите от продадените, няма какво да купя“, каза Доросиев за „Дневник“.

Лукс от Китай!