Карахме новото Peugeot 308. Ето какво представлява
Новото Peugeot 308 е първата кола на марката, която носи и новото лого, новото лъвче, което е по-2D тип и някак си по-изискано. И, както вече знаете от предходното 2-ро поколение, французите престанаха да увеличават цифрите при новите генерации – 308 си остана 308. Макар, че тези на възраст, като моята или по-голяма, вероятно си спомнят яката 309-ка произвеждана от 1984-та, коятооо имаше и още по-якo GTI изпълнение, със страхотните 15-инчови ‘Speedline’…
Обратно към най-новото Peugeot. С колегите имахме възможността да го видим и покараме в родината на марката и по-точно в Кан, като събитието бе чудесно по много причини, но се отличаваше с една конкретна - можеше да се кара абсолютно всяка версия на модела. От най-слабия мотор в базово изпълнение със 16 инчови стоманени джанти, през дизел с ръчни скорости, комбито и до най-мощния хибрид с всички екстри. Което бе супер и което е изключителна рядкост по подобни тестове, защото обикновено всяка марка се опитва да остави силно първо впечатление, предлагайки за каране най-напудрените версии.
Отвън. По-остри линии, смели цветове, общо седем - ‘Bleu Vertigo’ и ‘Olivine Green’ са особено ефектни -, и джанти започващи от вече споменатите 16-инчови стоманени и достигащи до 18-ки. Междуосието е с 55 мм повече отпреди, 2675 мм, а при комби изпълнението – е разтеглено с още 57 мм. Това са и двата типа каросерии, в които се предлага новия модел, хеч с 5 врати и SW. През 2023-та обаче ще се появи и още една версия под кодовото име ‘project 54’, по-вдигната и адвенчър изглеждаща, с вероятно разширение в името RXH. Актуалните две купета обаче седят с 20 мм по-ниско отпреди, а това ги прави да изглеждат и по-спортни. Платформата също е нова за модела PSA EMP2, служеща за база също на Opel Astra L и DS 4.
Отвътре. Малкият и не особено кръгъл волан веднага привлича внимание, както и дигиталния панел над него. Последният може да бъде и триизмерният ‘Peugeot i-Cockpit 3D’, разработен в България от Visteon, идващ с нивото на изпълнение GT. Базово 308 започва от Active Pack, после е Allure, Allure Pack, GТ и GT Pack, като това какво съдържа всяко може да разберете, ако кликнете тук. Пречи ли обръчът на видимостта на дисплея? Ннннн…малко. Но това зависи колко сте високи и каква позиция на седалката ви е най-удобна. Като цяло е окей, а малкият диаметър на волана се отплаща при каране.
Колата идва серийно с доста възможности за свързване на устройства. При всички версии имате новия 10-инчов централен тъчскрийн, безжична комуникация на смартфона със системата, два USB C порта, а при топ нивото GT Pack има Focal стерео с 10 говорителя, свирещо приятно. Седалките могат да бъдат с AGR сертификат – тоест, доста удобни, а цялостното усещане е за привлекателен и добре сглобен салон. Естествено, тук-таме има и твърди пластмаси, но основно от нивото на кръста надолу.
Отзад е осезаемо по-широко отпреди, но ако искате още място – SW е вашата версия, идваща и с много добрите 608 литра обем на багажника. Той е 547 литра при плъгин хибдидните версии, а при хеча обемът е 412 литра или 361 при електрифицираните модели.
Задвижването. PureTech бензини със 110 или 130 к.с. от 1,2-литров обем и 3-цилиндъра, като по-слабият е само със 6-степенна механична кутия, а 130-ката и с опция за 8-ст. автоматик. Дизелът е един – 1,5 BlueHDI с 4-цилиндъра, 130 к.с., ръчка или автомат. Интересни са двете плъгин хибридни версии в, които работи бензинов мотор с обем 1,6 литра. В едната той е със 150 к.с., а в другата е 180 коня, като и при двете се подпомага от синхронен ел. двигател със 110 коня и 320 Нм. Сумарната системна мощност е 180 и 225 к.с.
Батерията на Peugeot 308 Hybrid е с капацитет 12,44 кВтч, мощност 100 кВт и е разположена под пода на багажника. В техническите данни пише, че е достатъчна за чисто електрически пробег от до 74 км при по-слабото изпълнение и до 69 км при топ модела с 225 коня. Зареждането с ток? От стандартен контакт (8A, 220 V) за 7 часа и 5 минути а ако е подсилен (16A, 220 V) - за 3 часа и 55 минути. При монтиран Wall Box с 32 ампера са достатъчни само 1 час и 40 мин.
На пътя. Карах най-вече хибрида с 225 к.с., който по данни на Peugeot прави 0-100 км/ч за 8 сек и развива 235 км/ч. И, преди да сте за зачудили, не, не е GTi. Мощността тук гарантира лекота на придвижването, отколкото усещане за сериозна динамика. Но, в крайна сметка, това е целта на двете електрифицирани версии, като засега не се очертава хотхеч вариант.
Колата е осезаемо по-тиха отпреди, разбира се особено в EV режим, при който може да развие до 135 км/ч. Повечето шумоизолация и напредък по отношение на сглобката и платформата, създават усещане за изтънченост. Малкият волан се върти лесно, сравнително информативен е, а 8-степенната автоматична кутия работи най-добре от навсякъде другаде, където съм я срещал. Окей, не е светкавичния 8HP на ZF, но тук Peugeot явно са оптимизирали софтуера на японския Aisin.
Важно уточнение е, че чисто фосилно-горивните версии са с торсионна греда отзад, докато хибридите са с независимо. Това не означава и няма да значи нищо за повечето хора, но онези, които обичат да дават газ по завоите е редно да го знаят. За същите е информацията, че електрифицираните 308-мици са с малко над 300 кг по-тежки от чисто бензиновата. Генерално обаче колата се усеща лека, като в най-диетичната си форма със 110 коня и ръчка е под 1,3 тона.
Цените. Започват от 39 838 лв. за кола с бензиновия 110-конен мотор, ръчни скорости и базовия Active Pack. По-мощната със 130 коня, автомат и в средното ниво Allure Pack е около 51 хил., дизелът започва от 45 и достига до малко под 63 за топ нивото GT Pack, а хибридите започват от 67 хил. и достигат до 81 за 180-конния в топ нивото и до 86 за 225-конния. Повече за цените обаче може да научите като кликнете тук.
Заключение. Новото 308 е осезаемо по-рафинирано отпреди и може да изглежда много привлекателно, ако изберете подходящия цвят и джанти. Хибридите са подчертано фини, като е повишено и усещането за качество. Последното присъства и в салона, като там единствен недостатък може да се посочи не особено просторния втори ред, в сравнение с някой конкуренти. Има обаче SW версия, където се седи доста удобно и където имате над 600 литра за багаж, така че за мен това е фаворита. Какво мислите вие обаче?