Българин реставрира напълно ВАЗ 2102 „Жигули“ (Галерия)

  • Галерия от 20 снимки с реставрираната ВАЗ 2102 „Жигули“ Галерия от 20 снимки с реставрираната ВАЗ 2102 „Жигули“

30 Dec 2021

Гледайки тази оранжева Жигула, човек би си казал, че е излезнала току-що от завода. Но всъщност това се е случило преди близо четири десетилетия. И до скоро е била в окаяно състояние. Но миналата година попада в ръцете на Стелиян от Враца и получава най-доброто за един умиращ, изгнил автомобил – нов живот чрез пълна реставрация.

Лятото на 2020 г., на ретро събор във Видин, Стелиян Партовски е награден с купа за 1-во място, но не за тази Жигула. Тогава той среща Мартин от Монтана, който продава въпросното оранжево комби. Условието на бъдещия собственик е колата да бъде автентична. А тя е напълно оригинална, но далеч от гаражно състояние.

И така, оранжевото комби, официално водещо се ВАЗ 2102 „Жигули“, попада в ръцете на Стелиян през август миналата година. Видът е като на кола, карана 37 години и живяла под открито небе. Оригиналната боя е изгоряла от слънцето, ръжда има по всички детайли, дъното почти го няма, а хромираните елементи отдавна са загубили своя блясък.

Проектът за реставрация е започнат през декември 2020 г. Колата е разглобена и купето получава нужния ремонт. Сменени са праговете, дъната са поръчани от Русия, две от вратите също са заменени с нови, както и калниците, и веждите. Корозията е премахната и следва цялостно боядисване отвън и отвътре.

Всичко, което не позволява да бъде обновено по колата, е заменено с ново.

Двигателят е свален и е напълно ревизиран. След което оригиналният 1,2-литров, мощен 62 к.с., е върнат в коша и свързан към новите системи и инсталация.

Стелиян споделя, че не е проблем намирането на нови механични части, но по-трудно е с хромираните детайли. Фаровете например ги купува от Чехия, а стоповете намира в Стара Загора. В момента му остава единствено да монтира корите на вратите, като тогава ще бъде завършен изцяло и интериора.

Единствената разлика със заводското състояние на тази Жигула, произведена през 1984 г., е скоростната кутия. Тъй като колата ще се кара, оригиналната 4-степенна трансмисия е заменена с 5-степенна.

Реставрацията на Жигула-та отнема на Стелиян 12 месеца. Няма смисъл да споменаваме колко хиляди лева са похарчени, нито да пресмятаме цената на труда, която само той знае колко е. Важен е крайният резултат, който е достоен за уважение.

Това е четвъртата Жигула на Стелиян Партовски. Преди години е реставрирал „полски“ Fiat 125.