Mercedes представи EQXX – електромобил с размерите на C-класата и 1000 км пробег

  • Галерия с 15 снимки Галерия с 15 снимки

03 Jan 2022

Mercedes-Benz вдигна покривалото от най-очаквания си концептуален модел за годината. Vision EQXX показва виждането на гигант като Mercedes как трябва да изглежда и работи един електромобил. Прототипът може да мине 1000 км с едно зареждане, но не защото на борда има чудовищни батерии, а защото е максимално аеродинамичен и ефективен. Mercedes твърди, че всеки може да направи електрическа кола с голям пробег, като просто увеличи размера на батериите, но с това също така се увеличава масата, а оттам се влошават разходът на енергия и управлението. Подходът при EQXX е различен.

 

Числата

EQXX разчита на 900-волтова система и има батерия с капацитет от 100 кВтч, подобна по размер на тази в EQS 450+, но с 50% по-малка и с 30% по-лека – тежи само 495 кг. Това, както и впечатляващият коефициент на аеродинамично съпротивление от 0,17 (0,20 при EQS) позволява среден разход под 10 кВтч/100 км и пробег с едно зареждане от 1000 км, в реални условия, твърди Mercedes!

Запазването на масата на батерията под половин тон позволява колата да тежи сравнително скромните за електромобил от този клас 1750 кг, в голяма степен и благодарение на карбоновата каросерия, магнезиевите джанти и алуминиевите спирачки.

Хитрините

На покрива има соларен панел от 117 клетки, достатъчен да добави 25 км към всяко зареждане (при слънчево време, очевидно), което звучи малко, но е безплатна енергия от слънцето. На борда откриваме адаптивен дифузьор, който обаче не работи за повече притискане, като при някой AMG, а за по-голяма ефективност. Гумите, разработени съвместно с Bridgestone, не просто притежават изключително ниско съпротивление при търкаляне, но страните им спомагат за аеродинамиката и са аеро тествани заедно с капаците на джантите.

Задвижването

Всъщност не е нещо особено – един-единствен (за да е по-лек) електромотор с 204 к.с. задвижва задните колела. Със сигурност няма да е бърз като някой Black Series, но тук идеята е друга. Всъщност дългият 4,63 м EQXX е малко по-малък от C-класата и не тежи много, както казахме, така че тази мощност е достатъчна за всекидневен автомобил, в града или извън него.

Интериорът

Vision EQXX е концептуална кола, но това не пречи интериорът да изглежда умерено футуристичен. 47,5-инчовият 8К екран, например, не е по-голям от 56-инчовия в EQS, но се състои от един-единствен екран, а не от три, като в EQS, и обещава доста повече функции. Както може да очаквате от една уважаваща себе си електрическа кола, седалките са от материал, който не е смъкнат от гърба на някое животно. Той се казва Dessertex и е направен от кактуси и гъби. Подът е от рециклирани пластмаси и органични отпадъци, стелките са от бамбук.

Кога ще мога да си я купя?

Най-вероятно никога. По всяка вероятност EQXX ще си остане Vision EQXX, но не се отчайвайте. Много от системите и идеите на борда ще бъдат внедрени в следващите модели на Mercedes, включително идеята за максимална аеродинамика, съчетана с ниска маса и соларна енергия.