Почти 10% ръст на продажбите на нови коли у нас за миналата година. Скокът при употребяваните е 32%


06 Jan 2022

Въпреки вируса и липсата на чипове, се оказва че пазарът на леки автомобили у нас бележи ръст от почти 10% при новите автомобили и 32% при употребяваните. Това пише dnevnik.bg позовавайки се на официални данни от КАТ. Те сочат, че през 2021-ва у нас са купени 31 196 нови автомобила M1 и N1, сравнени с 27 428 през предходната 2020-та. Завишение, което обаче все пак остава с повече от 28% по-слабо от реализациите за 2019-та.

Вторичният пазар остава традиционно и логично по-силен – 218 014 коли, което означава 30 817 повече от тези за поминалата година. Или с под 5% по-слаб резултат, като над 170 хил. (68%) от тези автомобили са на над 10-годишна възраст. Картинката може да бъде погледната и по-общо, ако се обединят данните за всички категории превозни средства, без значение от възрастта им. Тогава сметката показва 278 633 МПС-та или почти 15,5% спрямо 2019-та, когато са реализирани 241 302 броя.

Отчетът на „Пътна полиция“ също е любопитен – малко над 2,5 млн. леки автомобили, с ръст от 66 859 за 2021-ва. Общият брой на всички регистрирани МПС-та у нас е 3,87 млн., 49% от които са на повече от 20 години. Една четвърт са между 15 и 20 години, а най-младите, на до 5 години, са едва 5%.

Кои са най-продаваните марки? Вчера пуснахме новина, че най-продаваната марка у нас е Dacia, с нейните 4004 реализирани коли, следвана от братската Renault с 3258 автомобила. Toyota се класират на трето място с 3198 екземпляра, с което японската марка измества Skoda от почетната стълбичка. Тя остава на 4-та позиция, следвана от Peugeot, VW, Kia, Nissan, Citroen и Ford. Peugeot и VW са си разменили местата в сравнение с 2019-та, а Ford и Citroen са тоново в топ 10, от където обаче са отпаднали премиум марките BMW и Mercedes.

Няма как обаче да се изчислят реалните данни на новите коли у нас, поради неминуемото присъствие на т.н. реекспорт. Тоест, на автомобилите, които се регистрират у нас, след което се свалят от регистъра и отпътуват зад граница. Анализът на дерегистрациите показва най-много такива коли има с емблемата на Citroen (334 броя), следван от Nissan (253 екземпляра) и Renault (229 коли). Важно уточнение обаче е, че свалянето на регистрациите са значително по-малко от предходни години. На първо място при употребяваните коли е Volkswagen с 32 260 броя, следван от Mercedes с 24 724 коли. Смяна на позициите има при BMW (16 038 коли) и Audi (15 740), докато останалите в топ 10 запазват местата си – Opel , Toyota, Ford, Peugeot, Honda и Citroen.

Кои модели са най-купувани? Лидер при новите е най-продаваният SUV Европа, Nissan Qashqai с 1211 коли у нас, следван от вече свалената от производство Dacia Dokker с 1685 автомобила. Третата позиция отново е за модел от алианса – Dacia Duster с 1151 екземпляра, 475 от които с N1 товарна регистрация. Следват Corolla (1041), Clio (988), Renault Master (843), Sandero (718), Octavia (691), Sportage (659), Citroen C3 (642) и други.

Golf-ът е лидер при употребяваните коли с 9556 коли, следван от Passat с 5496 регистрации. След тях са също VAG модели - Audi A3, VW Touran I Audi A4, а после се нарежда Opel Zafira, Honda CRV, VW Polo, Octavia и RAV4.

Любопитна е и статистиката при електричеките, която показва 74% ръст или 3369 коли, като приличен процент от тях се дължат и на новите попълнения на Spark, услугата за споделено пътуване. Скок има и при хибридите – 19 813 или 67%. По отношение на типовете гориво, интересно е, че делът на бензина е намалял със 7,5%, а дизелът бележи увеличение с 1,57%. Газовите превозни средства, метан и пропан-бутан, са се увеличили с 6 на сто.

Източник: https://www.dnevnik.bg/