Връща се идеята за 15-километров тунел през Кресненското дефиле
Министърът на околната среда и водите Борислав Сандов отново заговори за идеята участъкът от магистрала “Струма” през Кресненското дефиле да бъде изпълнен с тунел. “Това е най-екологичният вариант”, заявява министърът пред “Нова телевизия”, цитиран от "Дневник". “Това решение ще спести вредни емисии в сравнение с обхода по изцяло ново трасе, а и при него цялата природа над тунела ще се запази” казва министър Сандов.
Изграждането на тунел през Кресненското дефиле е вариант, обсъждан неведнъж. Той безспорно е най-скъпият вариант, но би бил най-кратък като дължина на трасето и най-щадящ околната среда. Според министър Сандов е възможно подобен тунел да бъде готов преди края на мандата на това правителство (декември 2025 г.)
Идеята за тунел през Кресненското дефиле ще се обсъжда с Министерството на регионалното развитие и благоустройството, както и с министерството на финансите.
Припомняме, че трасето на магистрала “Струма” през Кресненското дефиле се обсъжда вече близо 15 години, като идеята за един цял или няколко по-малки тунела неведнъж е била на дневен ред. Участъкът е един от най-опасните за шофьорите в страната, като всяка година в дефилето има жертви на пътнотранспортни произшествия.
Най-дългите пътни тунели в Европа
При един-единствен тунел, то той ще има дължина около 15 км, което ще го превърне в най-дългия в страната, значително по-дълъг от дискутирания също от години тунел под Шипка. В Европа има едва няколко автомобилни тунела с подобна ли по-голяма дължина – Лаердал в Норвегия (24,5 км, най-дълъг пътен тунел в света), Готард в Швейцария (16,9 км), Рюфилке в Норвегия (14,5 км), Овит в Турция (14,3 км) и Арлберг в Австрия (13,9 км).
Евентуален тунел през Кресненското дефиле не е единственият подобен план на новото правителство. Преди броени седмици транспортният министър Николай Събев заяви, че правителството предвижда изграждането на четири нови моста над Дунав и три тунела под Стара планина.
Водеща фотография: Димитър Лазаров