Сериозни задръствания на Витоша заради неправилно паркирани коли. Пак ли?

  • Обичайна гледка на Витоша в топъл почивен ден Обичайна гледка на Витоша в топъл почивен ден
  • Княжевският лифт до Копитото не работи от 90-те години, като периодично се появяват идеи да бъде заменен от нов и модерен лифт с голям капацитет Княжевският лифт до Копитото не работи от 90-те години, като периодично се появяват идеи да бъде заменен от нов и модерен лифт с голям капацитет
  • Единственият ден в годината, когато по пътя към Златните тръгват хиляди колела - денят на Витоша 100 Единственият ден в годината, когато по пътя към Златните тръгват хиляди колела - денят на Витоша 100
  • В Алпите често подобни пътища са платени, но и великолепно поддържани В Алпите често подобни пътища са платени, но и великолепно поддържани
  • Популярните швейцарски зъбчати железници са едни от най-високопланинските влакове в света Популярните швейцарски зъбчати железници са едни от най-високопланинските влакове в света
  • Напоследък Общинска полиция глобява с 50 лв. за неправилно паркиране в планината. Това е по-малко от сумата, необходима за четирима души да се качат с лифт до Алеко Напоследък Общинска полиция глобява с 50 лв. за неправилно паркиране в планината. Това е по-малко от сумата, необходима за четирима души да се качат с лифт до Алеко

07 Feb 2022

Освен че звучи комично, положението със задръствания от коли на Витоша си е трагично. И вече е по-скоро норма, отколкото изключение във всеки по-топъл и слънчев почивен ден, дори през февруари. 

Проблемът

Витоша е предпочитано място за почивка на близо 1,5 млн. жители на София. Подходите към планината са десетки, като най-популярните са тези през Княжево, Бояна, Драгалевци, Симеоново и Бистрица. Но това са подходи, ако сте готови да посетите планината пеша или с колело.

Денят на "Витоша 100" е единственият в годината, в който за кратко пътят към Златните мостове е затворен за коли и няколко хиляди колела тръгват нагоре към планината

Ако искате да стигнете до високата част на планината с кола, то възможностите общо взето са две: пътищата към Алеко и към Златните мостове. Освен че това не е особено екологично, този вариант превръща ситуацията в споменатите местности в по-тъжна от гледката с безразборното паркиране в Студентски град. 

Пътищата към Алеко и Златните мостове/Копитото се превръщат в паркинг с безкрайни редици от коли от двете страни, което влошава нещата още повече, защото автобусите не могат да се промушат, а това предизвиква километрични тапи.

Решението на Столична община

Решенията на Столична община са по-скоро фиктивни, отколкото реално работещи. В началото и на двата пътя нагоре към планината има табели, забраняващи навлизането на автомобили между 11 и 14 ч, но в повечето случаи никой не следи за спазването на тези забрани. Освен това задръстванията обикновено се образуват след 14 ч.

Напоследък Общинска полиция налага глоби на неправилно паркиралите коли към Златните мостове (50 лв.), не са редки и изпращанията на паяци, но това определено не е решение на проблема, а по-скоро справяне с единични случаи на някой паркирал нагло. Останалите няколкостотин автомобила все така трудно си пробиват път нагоре и надолу.

Центърът за градска мобилност периодично обявява, че намалява интервалите на редовните градски автобусни линии към високата част на планината, но нека си признаем – автобуси на всеки 40 минути не звучи като адекватно решение за хиляди хора, които се насочват към Витоша в почивните дни с деца, колела, шейни и домашни любимци. 

Вечните обещания за възстановяване на Княжевския лифт с нов и модерен такъв също не звучат особено насърчително, първо, защото ги слушаме от години и второ, защото до Алеко има лифт, но той явно не е достатъчно решение на проблема. Освен малкия капацитет на лифта, друг проблем са високите цени. Кабинковият лифт определено не работи за привличане на семействата с големите си опашки и високи цени (45 лв. двупосочен билет за четиричленно семейство, но тази цена може да скочи до 80 лв, ако децата са над 7-годишни), като в цената му дори не влиза паркингът при долната станция. Въпреки всичко лифтът все пак е най-екологичната алтернатива.

Решенията по света

В някои алпийски курорти е забранено влизането с коли, като в тези случаи почти винаги са осигурени адекватни алтернативи. Прословутите зъбчати железници в Швейцария очевидно не са краткосрочно и евтино решение за нашите възможности, но има и къде-къде по-лесни и елегантни решения. Например обособяването на паркинги в подстъпите на планината и извозването на туристите със специализиран транспорт, защо не с електрически автобуси… В района на Шамони например автобусите се движат денонощно. За сравнение последният курс на номер 63 до Златните е в 16:15. 

През последните години все повече се говори за унищожените лифтове на Витоша, които биха могли да предложат сериозна конкуренция на автомобилния транспорт. Драгалевският лифт, например, който не работи от 90-те години, може да бъде нелоша алтернатива на автомобилния път до Копитото.

Ако все пак се придържаме към идеята за навлизане в планината с автомобил, то може да се въведат по-сериозни (и реално контролирани) часови ограничения. Добре е да обърнем внимание, че много курорти във Франция, Австрия и Германия изискват задължително оборудване със зимни гуми и/или вериги, така че да се гарантира, че няма да има закъсали коли, които пречат на останалите. Излишно е да казваме, че в никоя от изброените страни планинските пътища не са в безобразното състояние, в което са у нас. Неведнъж е дискутирано и изграждането на паркинги на Алеко и Златните мостове, но това решение поражда очаквани екологични притеснения.

Много страни са превърнали подобни пътища в туристическа атракция и събират сериозни суми, за да ви пуснат с личния си автомобил. Например 16,5-километровият алпийски път Вилах в Австрия, който ви изкачва високо в планината. Използването му струва 19,50 евро (14,50 за електромобили), като в цената на билета влиза паркинг и посещение на планински музей. 

Не предлагаме да се плаща за кола в планината, но казваме, че по света има различни решения за ограничаване на трафика и насърчаване на алтернативни начини, с които всеки от нас да може да стигне до планината бързо и комфортно, вместо да прекара деня си в планинско задръстване. 

Какво е решението според вас?

 

Снимките са от групата "Автобус 63 до Златните мостове"

 

Лукс от Китай!