Най-скъпата японска кола: 1967 Toyota-Shelby 2000 GT продадена за 2 535 000 долара

Най-скъпата японска кола: 1967 Toyota-Shelby 2000 GT продадена за 2 535 000 долара
12 Mar 2022

В началото на 60-те Toyota решава, че има нужда от специален модел, с който марката да натрупа популярност. Спортен автомобил, Project 280А, чиято разработка започва през лятото на 1964 и довеждаа до серийната Toyota 2000 GT.

Конструкцията е вдъхновена от подхода на Lotus, лека, колата тежи едва 1130 кг., а двигателят е разработен с помощтта на Yamaha. Базиран на съществуващия блок на 2-литровия 6-цилиндров Toyota мотор, агегатът генерира 150 к.с. и осигурява достатъчно мощност за развиване на 220 км/ч.

Първоначалните сметки на Toyota са да продадат около 1000 екземпляра, но сложното производство води до прекранятване на серията при едва 351 завършени коли. А тази,  с шаси номер MF10-10001, е първата.

Освен, че е първата произведена, тази е и първата от трите подготвени от Shelby са участие в SCCA шампоионата в САЩ, което е и първото влизане на Toyota в моторен спорт в Америка.

Автомобилът е завършен на 27 септември 1966 в ‘Solar Red’ и с десен волн. Зачилен е на Акири Мики, мениджър в Toyota решен да популяризира марката и модела чрез състезания в Северна Америка. А за партньор в програмата е избран не кой да е, а Карол Шелби.

Екипът му разработва три автомобила, този с шаси MF10-10001, 10005 и 10006. Екземплярът от галерията е тестван на пистата „Ривърсайд Интернешънъл“ и е каран от Рони Бъкам, бивш пилот на Honda във Формула 1. Хората на Shelby поставят окачване KONI, спирачки Girling, двойна изпускателна система, система за охлаждане на диференциала, модифицират каретера и качват колата на Halibrand магензиеви джанти и гуми Goodyear.

Вътре дървеното табло отстъпва на по-лек алуминиев панел, монтирана е предпазна клетка и многоточкови предпазни колани. Най-забележителната промяна е механизма за превключване на скоростите в стил ‘Ferrari’.

През октомври 1967 Shelby обявяват намеренията си да участват в C-Production класа на SCCA шампионата. Шасита 10005 и 10006 били основни коли, а MF10-10001 резервна. Пилоти за сезон 1968 са Скутер Патрик и Дейв Джонсън, а резултатите – четири 1-ви места, осем 2-ри и шест 3-ти. Дейв казва „Колата е великолепна… Управлението е феноменално. Спирачките са чудесни, единственото което не ѝ достига за да се мери с Porsche-тата е мощност“.

В краяа на сезона Toyota е ппохарчила над 500 000 долара и решава да премести фокуса си върху Group 7 и Can-Am сериите. Шаси MF10-10001 остава в щаб квартирата на Toyota в Южна Калифорния, пребоядисано е много пъти и се показва само на определени събития.

В последствие колата е препродадена няколко пъти докато през 1994 не е подложена на детайлна реставрация. След това участва в редица исторически събития, печели награди и радва хората. И бива обявена на търг от нейния последен притежател придобил я през 1980-та.

Търгът бе на о-в Амелия, а сумата за която шаси MF10-10001 бе купена е 2 535 000 долара, с което се превърна в най-скъпата японска кола. Това са 2,32 млн. евро или 4,54 млн. лв. Но пък вижте я как изглежда. А историята? Тя е определяща.

Сбогом V10!