Първият водороден автомобил в България е по държавна поръчка и е за БАН


07 Apr 2023

Регистрацията на първия в България водороден електромобил е вече факт и негов собственик е ИЕЕС-БАН. Електромобилът с марка Hyundai Nexo е закупен по процедура за обществена поръчка за доставка и гаранционна поддръжка на електрическо превозно средство с водородни горивни клетки, необходимо за създаването и модернизирането на научноизследователската инфраструктура на Лаборатория 5: „ХИТ за съхранение на енергия и електромобилност“ – част от проект Център за компетентност „ХИТМОБИЛ“. 

Задвижването на Hyundai Nexo се осъществява от електрически двигател с мощност 120 кВ и максимален въртящ момент от 395 Нм. Енергията за движение, както и за всички консуматори в автомобила, се произвежда от горивна клетка с мощност 95 кВ. За осигуряване на необходимата максимална мощност в динамичен режим, автомобилът разчита на литиево-йонна батерия с малък капацитет 1,56 кВтч и мощност 40 кВ. Зареждането на батерията се осъществява от горивната клетка или в режим на рекуперация при спиране на автомобила. Водородният електромобил с горивни клетки е с нулеви емисии, както на вредни вещества, така и на въглероден диоксид.

Сред основните предизвикателсва пред водородната мобилност е липсата на зарядна инфраструктура. Мрежите от зарядни водородни станции по света са в начален етап на изграждане, а България изобщо не разполага със зарядни станции към момента. Именно ИЕЕС-БАН ще работи по експерименталното развитие на водородното задвижване в страната като с такава цел белият кросоувър се озова в нашата страна.

ЦК „ХИТМОБИЛ“ и ИЕЕС-БАН ще поставят началото на изграждането на водородни станции за транспортни цели у нас. Вече е в процес на изграждане площадка за разполагане на първата в страната мобилна водородна зарядна станция. С нейното монтиране ще бъде завършена Лаборатория 6: Интегрирани енергийни системи, която ще позволи демонстрирането на водородни технологии за енергийни и транспортни приложения и разгръщането на изследователска програма за експериментални надлюдения върху технически параметри на водородни електромобили.

Фенове сме! A вие?