Хюстън, имаме проблем...


10 May 2023

…Швеция, домът на Spotify, ABBA, северното сияние и разбира се IKEA, с техните вкусни хотдози и кюфтенца! (Споко, има и версия без месо)

Въпреки че всички тези шведски подаръци за света са страхотни, трябва да помним, че Швеция ни е дала и много страхотни коли. По-конкретно, те ни дадоха изключително безопасни автомобили с марката Volvo. Наистина без съмнение Volvo се нареждат сред най-безопасните МПС-та, които могат да се купят с пари. Всъщност 9 от актуалните им модели са получили 5-звездни оценки за безопасност, а тяхното Volvo XC90 получи титлата „Най-безопасната кола в света“. Така че, очевидно Volvo знае как да ни предпази.

Но докато Volvo вече е в китайски ръце и има над 10 модела в наличност, до скоро имаше един шведски производител на автомобили с подобно мислене, който вече не е сред нас. Имам предвид, разбира се, автомобилния производител Saab, който затвори врати през вече леко далечната 2011 г.

За тези от вас, които не са запознати с марката, Saab предоставяше стилни, на моменти странни, но много безопасни МПС. Подобно на много други фалирали автомобилни компании, парите бяха една от основните причини за тяхната гибел. За разлика от тях обаче, при Saab освен парите, другата причина да се провалят беше, че се опитаха твърде много да защитят клиентите си.

Забит пирон 1: Първоначално виновни бяха бавните продажби

Истинските проблеми за Saab започнаха още в началото на 2000 г. През това време General Motors реши, че иска да премине от позицията на инвеститор към тази на мажоритарен акционер. И така, през 2000 г. GM закупи останалите акции на Saab и успя да превърне марката в изцяло дъщерно дружество. След плащане на сумата от $125 000 000, те започнаха да запознават екипа на Saab с някои от собствените си проекти и как могат да слеят различните идеи в едно общо решение. Резултатът от това е създаването на базирания на Subaru Impreza 2005 9-2X и базирания на Chevrolet Trailblazer 2005 9-7X. За съжаление Saab не успяха да продадат много бройки и двата модела бяха по-късно нарочени като маркетинг и търговски провал. Това накара компанията майка да се откаже от бъдещи модели за тези автомобили, както и нов хечбек и комби, които трябваше да бъдат пуснати малко след това. Както можете да си представите, много от ръководителите на GM не бяха доволни от тези факти. Това значеше, че цялата концепция по реформиране на марката е претърпяла крах.

 

Забит пирон 2: Шефовете на GM и Saab така и не се разбраха по въпроса за безопасността

В допълнение към всички тези финансови сътресения, покрай продажбите, имаше и друга проблемна ситуация, която назряваше все повече и повече. В допълнение моделите, които наскоро се бяха провалили, GM също настояваше Saab да включи дизайни от гамата на Оpel/Vauxhall в собствената си гама. Проблемът с това беше фактът, че ръководителите и инженерите на Saab смятаха, че технологията на Оpel/Vauxhall не е достатъчна, особено що се отнася до безопасността. Въпреки това GM нареди на Saab да вземе Opel Vectra и да не променя нищо освен емблемите. Въпреки заповедите от страна на GM, Saab продължаваше да променя всичко по МПС, за да гарантира, че автомобилът който ще достигне до клиентите, ще постигне най-високи класове по отношение на безопасността. Стигнаха толкова далеч, че даже разработиха своя собствена навигационна/развлекателна система за сметка и разходи на GM! Заради разходите за производство на въпросния модел (тогава-новото 9-3), Saab губеше пари с всяка продадена бройка, която напускаше завода. За пореден път шефовете на GM бяха изключително недоволни от това.

 

Забит пирон 3: …И дойде времето на финансовата криза от 2007-08 г.

След всичко изброено по-горе на Saab им предстоеше и финалният удар, а именно финансовата криза от 2007-08 г. Както почти всеки друг автомобилен производител, GM и Saab бяха засегнати също от лошата карма. Всъщност нещата станаха толкова зле, че до края на 2008 г. GM реши да постави Saab под ножа (заедно с редица други марки, собственост на GM). Това доведе, за съжаление, до 2010 г. когато щепселът беше официално изваден и GM продаде Saab на най-високия търговец с най-много пари за пилеене.

Компанията, която закупи Saab от GM, беше известният холандски производител на суперколи Spyker. Осъзнавайки, че възкресяването на марката Saab няма да се окаже лесна задача, Spyker знаеше, че трябва да докара най-новия модел на Saab (9-5) на етажите на шоурумите възможно най-бързо. За съжаление, последиците от тези прибързани решения доведоха до продажби на модела в бройки за сметка на качество. Резултатът беше поредният търговски провал на марката.

 

Финален пирон в ковчега: Spyker не беше достатъчен за Saab и тяхното бъдеще

Този окончателен Spyker пирон се оказва и последният в ковчега за Saab. Скоро след като 9-5 мрачно напусна пазара, компанията официално затвори вратите на фабриката си завинаги през декември 2011 г. Имаше разбира се и интерес от китайска фирма която се опита да закупи Saab, но продажбата беше спряна от GM.

Причината за намесата на GM е била, че не искат интелектуалната им собственост да бъде продадена на китайска компания, която след това да се възползва от това с нечестни пазарни хватки. През следващите няколко години GM и Spyker се вкараха в съдебен спор, но без Жоро Игнатов, който спор продължи до края на 2013 г.

Ковчегът е спуснат: С изключение на Volvo, вероятно ще ви бъде трудно да намерите автомобилна компания, която да се грижи толкова много за колективната безопасност на своите клиенти. Поради този подход Saab трябва да остане в историческите книги като един от най-грижовните производители на автомобили в света. Въпреки че ексцентричният шведски автомобилен производител си отиде може би малко прибързано, и без бъдеще, това не означава, че трябва напълно да забравим за Saab. В края на краищата не се случва твърде често една компания буквално да е готова да фалира, за да запази потребителската си и фенска маса в безопасност. И компания която е правила самолети и техника за бойно и летателно разузнаване, да се превъплъти в автомобилна компания, която толкова да държи на клиентите си, не се случва всеки ден.

Toест…никога…!

Много практичен и интересен!