Porsche 919 Hybrid и Lancia Fulvia имат нещо общо и това е двигателят. И в двете работи V4. Малко факти и добра галерия

  • Галерия от 18 изображения. Галерия от 18 изображения.
  • 1970 Lancia Fulvia Coupe 1600 HF Corsa 1970 Lancia Fulvia Coupe 1600 HF Corsa
  • 1970 Lancia Fulvia Coupe 1600 HF Corsa 1970 Lancia Fulvia Coupe 1600 HF Corsa
  • 1970 Lancia Fulvia Coupe 1600 HF Corsa 1970 Lancia Fulvia Coupe 1600 HF Corsa
  • 1970 Lancia Fulvia Coupe 1600 HF Corsa 1970 Lancia Fulvia Coupe 1600 HF Corsa
  • 2014 Porsche 919 Hybrid 2014 Porsche 919 Hybrid
  • 2014 Porsche 919 Hybrid 2014 Porsche 919 Hybrid
  • 2014 Porsche 919 Hybrid 2014 Porsche 919 Hybrid
  • 2014 Porsche 919 Hybrid 2014 Porsche 919 Hybrid
  • 2014 Porsche 919 Hybrid 2014 Porsche 919 Hybrid
  • Saab Sonett MkII Saab Sonett MkII
  • Saab Sonett MkII Saab Sonett MkII
  • Saab Sonett MkII Saab Sonett MkII
  • Saab Sonett MkII Saab Sonett MkII
  • Saab Sonett MkII Saab Sonett MkII
  • Saab Sonett MkII Saab Sonett MkII
  • Saab Sonett MkII Saab Sonett MkII
  • Saab Sonett MkII Saab Sonett MkII
  • Saab Sonett MkII Saab Sonett MkII
  • Saab Sonett MkII Saab Sonett MkII
  • Ford Taunus Ford Taunus
  • Ford Taunus Coupe Ford Taunus Coupe

15 May 2017

V4? Виждали ли сте такива автомобилни двигатели? Aprilia правят 1100-кубикова машинка за Tuono, a КТМ разчитат на V4 агрегат за първия си MotoGP байк. При колите обаче тези добичета са рядкост и е вероятно много от вас да не са виждали подобни агрегати. Иначе, моторът на 919 няма нищо общо с този на Fulvia, освен че също е V4, но и двете машини са готини и подходящи за пример.

Причините за тази рядкост са няколко и логични. Когато се нуждаят от тягата на 4 цилиндъра, повечето производители залагат на класическата редова схема, а някой, като Porsche, Subaru и VW правят и са правили боксерни 4-ки. Редовият мотор обаче е по-евтин, защото не се нуждае от две глави и два изпускателни колектора, което е плюс в негова полза. От своя страна V4-ката обаче е по-къса, но пък центъра на тежестта и е по-висок от тази на един боксер. Първият мотор пък е по-лесен за обслужване, защото главите му не са забити някъде долу...

Топката влиза от едната врата в другата, но в общи линии, V4 схемата се е обособила, като излишен за повечето производители лукс. Историята все пак помни коли с такива мотори, като например Ford Taunus. Марката пъха V4 мотори под неговия капак между 1962-1970 година, като обемът варира от 1,2 до 1,7 литра. Тягата започва от 40 к.с. и 80 Нм и достига до 75 к.с. и 130 Нм за най-големия 1,7 в най-мощната му версия. Ford разбира се вкарва своята V4-ка и в други модели, като Granada, Capri, Transit и още няколко, а това тук горе е Taunus P5 17М от 64-та.

Същият Ford-ов V4 в разфасовка 1,5 попада в доста интересния и рядък Saab Sonett MkII, произвеждан в периода 1966-1969 г. Там той заменя 3-цилиндровия двутактов агрегат, който е мръсничък и не се харесва на американците. Клиновидното купе разполага със 65 к.с. и 117 Нм, а ускорява от 0-100 км/ч за 12,5 секунди. Максимална скорост? Тя е 160 км/ч, направени са само 1610 броя, като моделът е интересен и с други работи. Седалките например са с доста добра странична упора и са проектирани така, че да намалят риска при камшичен удар.

Lancia също си има свой V4, вграждан в красивата Fulvia от първото изображение. Моторът обаче е с 45-градусов ъгъл между цилиндрите и поради това успява да мине с една глава. На снимките виждате прекрасната 1970 Lancia Fulvia Coupe 1600 HF Corsa с 1,6-литров V4, а чертежът в галерията  е на 1,1-литровата версия с 58 коня. Спортният 1,6 обаче генерира добрите за времето си 132 коня, а това се случва между 63-та и 76-година.

Днес? Днес Porsche разчита на V4 за хипер хибридния си състезател 919 Hybrid. В него работи компактна машина с обем 2 литра и мощност над 500 коня, която се комбинира с хибридната система за да произведат заедно 900 к.с. Колата тежи 875 кг, а ускорението от 0-100 км/ч трае е под 2,5 секунди. Имайки предвид, че спечелиха „24-те часа на Льо Ман“, машинката явно е доста надеждна. Значи ли, това, че можем да очакваме и серийни Porsche-та с V4? Не и за сега, при двувратите си модели марката остава вярна на боксера.

С това материалче далеч не изчерпваме темата V4, а има и шанс да сме допуснали някоя грешка, но в общи линии концепцията е доста любопитна и добър повод за ровене в нета. Разгледайте галерията от V4 коли, след което може да кликнете байкът на KTM за MotoGP, чийто 90-градусова V4-ка генерира 270 коня.

 

Лукс от Китай!