„Догоре ли ще е?... А, не, не! Аз съм само за 5 мин!“…


02 Dec 2023

Като за финална статия през тази година (15-а), реших да оставя намира любимите ми BMW-исти, които лека-полека сами се отказват от сектата си, и преминават в кръвна група - знаете коя, а да подхвана една китайска тема… Темата за Nio EV. Да видим, кон каруца тегли ги, и има ли сила да я тегли!?

Преди около пет години Nio беше производител на електрически автомобили само за Китай. Но ето, че и в Германия откриха център за иновации Nio, отбелязвайки важна стъпка в разширяването на компанията в Европа. В близко бъдеще ще има Nio EVs и в Обединеното кралство, и в други европейски държави, въпреки че няма официална информация, посочваща точно кога ще стане.

Аз обаче нямам търпение, тъй като това е автомобилна компания, която прави нещата малко по-различно. Дори Nio House кафенето има вид на дизайнерско студио, където ти правят жестоко кафе, и по случайност продават и електрически автомобили. Това е нещо повече от шоурум за продажба на ЕВ-та. Нали знаете, че няма да получите или видите тези неща, когато купувате Tesla. (Извинявай Car life by Dani)

Има и друга футуристична щипка Nio за продажба:

Напълно сменяема система от батерии, която може да бъде заменена само за около 5 минути на „станция за смяна“ със 100% заредена. Компанията нарича този тип обекти Power Swap Station. Отново, това е характеристика, с която никоя Tesla или всъщност който и да е друг от най-добрите електрически автомобили не може да се конкурира. И ако наблизо няма станция за смяна на батерията, тогава Nio стават плъг-ин електро автомобили, така че винаги можете просто да зареждате както обикновено с кабел на станция. Въпреки, че все още не съм ползвал Power Swap лично, именно тази идея определя Nio като бъдещето на електро автомобилите поне за мен.

Помислете за това: безпокойството от зареждането на батерията измъчва потенциалните купувачи на електрически автомобили от първия ден и с навлизането на повече електрически автомобили по пътищата, търсенето на станции за зареждане ще нараства. Ако по време на дълго пътуване бихте могли буквално просто да смените цялата батерия с напълно заредена, това е също толкова бързо, колкото да напълните резервоар с гориво, било то бензин, дизел или газ.

Разбира се, има много инфраструктура, която трябва да бъде изградена и въведена, за да може идеята Power Swap да бъде ползотворна за собствениците на Nio. Въпреки че съществуват около 1500 такива станции, по-голямата част от тях са в Китай, а не в  Европа – пазарите на Nio в момента се състоят от Холандия, Норвегия, Дания, Швеция и Германия. Засега има и много по-малко шофьори на Nio в европейските страни, отколкото на Tesla, примерно.

Прекарах един час в търсене на интервюта и изказвания от който и да е директор на Nio за която и да е европейска държава, и накрая намерих г-н Мат Галвин, който отговаря за Обединеното кралство като пазар. Според него тактиката там ще бъде тези Power Swap станции да бъдат разположени на не повече от "две до три минути от главен път", за да се осигури максимална лекота на ползване. Въпреки това, с Nio ET7, предлагащ множество конфигурации на батерии, от които най-голямата е 150kW, тази кола може да измине до 1000 км / 620 мили с едно зареждане – което е повече от всяка друга, за която се сещам до момента.

Тъй като автомобилният пазар става все по-конкурентен с технологии и функции, почти всяка една опция се конкурира с друга подобна във всяка една марка и всеки един модел. И докато Nio не предлага Apple CarPlay или Android Auto като опция в своите превозни средства, неговата информационно-развлекателна система е изградена на Google Android, така че има широк спектър от налични приложения за интегриране в системата (като Spotify и Tidal, последното, което може да извежда триизмерно аудио Dolby Atmos на стандартната вградена звукова система). Тези видове функции от висок клас според мен са критични за навлизането на все по-натоварения пазар на електро автомобили, тъй като, макар Power Swap да е страхотна функция, в крайна сметка, шофьорите просто искат да се настанят удобно и да имат своите често използвани приложения под ръка и лесни за ползване.

Nio са изключително запалени да говорят и за обратната връзка с клиентите, която компанията може да получи чрез подадените от Nomi оплаквания: (можете буквално да говорите за вашето мнение от автомобила) или чрез приложението за изтегляне, което след това се изпраща и групира в потоци от подобни такива отзиви. Това, от гледна точка на потребителя, означава гъвкав метод за постоянно получаване на всякакви подобрения на вашия автомобил – точно както ще правите и очаквате с вашия телефон или лаптоп. Мисля, че тази марка тепърва ще се разгръща в Европа и околността и е само въпрос на време да видим дали това „менкане“ на батерии ще доведе до сериозни сътресения на EV пазарите…. А дали и в БГ някога това ще стане реалност или ще е…

„Ох колега, я дай за една 20-ска А95, че бързам за кафе… и моята ме чака ядосана вкъщи…“

Първото Revuelto в България!