Едно от 50 произведени BMW 3.0 CSL вече е в България
В социалните мрежи (@Bulgarian Registry и @Tuning.bg) се появиха снимки от София на едно от най-рядко срещаните съвременни BMW-та. Емблематичното 3.0 CSL слиза от автовоз пред представителство на баварската компания у нас. Това е един от 50-те произведени екземпляра, всеки от които като нов струваше около 750 хил. евро. Цените на вторичния пазар са още по-фрапиращи. През ноември 2023 екземпляр №44 бе продаден за 1 017 500 евро чрез търг на RM Sotheby’s в Мюнхен. Само преди седмица пък Luxury Cars Hamburg излязоха с още по-фрапантна оферта – 1 249 500 евро за екземпляр с първа регистрация през юли 2023 г., който е на едва 25 км, практически никога не е каран.
Не знаем кой от 50-те екземпляра е “българският”, но при всяко положение става въпрос за една от най-интересните коли на BMW в последно време.
3.0 CSL е създадено през 2022 г. по случай юбилея на M GmbH, като изработката на всеки екземпляр отнемаше по три месеца, а колата беше разпродадена много преди да видим първите снимки.
Стъпил върху стандартното M4, новият 3.0 CSL се задвижва от същия 3-литров редови шестак с 560 к.с. Това е най-мощното 6-цилиндрово BMW, правено някога. За разлика от M4 Competition (510 к.с.) мощността отива само към задните колела, при това през 6-степенна ръчка! За основа е послужил двигателят от DTM – с подсилен картер, олекотен и усилен колянов вал и създадени на 3D принтер цилиндрови глави. Това инженерно чудо достига 7200 об/мин и 550 Нм.
Описаното дотук е допълнено с М диференциал (с до 100% блокиране) и карбо-керамични спирачки, скрити в джанти с размер 20/21 инча, съответно отпред/отзад. Тракшън контролът има десет степени на активация, включително напълно изключен. Практически цялата каросерия е направена от карбон, изпускателната система е от титан, а в интериора категорично има само две седалки (също карбонови). Това обяснява как е възможно 3.0 CSL да тежи 1270 кг, с близо половин тон по-малко от M4 Competition. На мястото на задните места има отделение за каски.
На фона на тази фантастична за каране техника е малко тъжно, че повечето 3.0 CSL никога няма да бъдат карани, а ще дремят в топли гаражи, докато чакат цената им да се вдига ли вдига… Такава ли ще бъде съдбата и на българския екземпляр!?