Red Bull RB17 ще бъде хиперкола с 1000 к.с. от атмосферен V10
Когато световният шампион при конструкторите във Формула 1 реши да прави собствена хиперкола, това заслужава нашето внимание. Ейдриън Нюи разкри някои подробности за плашещата играчка RB17. За разлика от Mercedes с техния AMG One, то RB17 ще се задвижва от атмосферен V10, достигащ 15 000 об/мин в духа на болидите от Формула 1 от 90-те.
Все пак двуместното купе се ражда в епохата на електромобилите и хибридите, така че ще почерпи знания и от тях – с добавянето на малък електромотор с около 200 к.с.
Всъщност той ще има доста особена функция – за да се избегне поставянето на скоростна кутия, електромоторът ще поеме движението на първа и задна скорост, а освен това ще се грижи да замаскира миговете на загуба на мощност при смяна на предавките – колкото и кратки милисекунди да отнемат те.
Цялата кола ще тежи не повече от 900 кг – наистина число, сравнимо с болидите от Формула 1. Бруталната аеродинамика с обдухван дифузьор ще добавя още 1700 кг при около 250 км/ч. За да могат гумите да издържат подобно натоварване, Red Bull си партнира с Michelin по създаването на изцяло нова гума, специално за RB17.
Нюи твърди, че идеята е колата да постига времена за обиколка, сравними с тези на болид от Формула 1! Щяхме да се изсмеем, ако не го казваше архитектът на успехите на Себастиан Фетел и Макс Верстапен и бащата на всички успешни коли на Red Bull.
Най-сложно изглежда е не самото създаване на подобна кола, а това как управлението ѝ да бъде лесно за всеки от 50-те милионери със съмнителни умения в пистовото каране, които ще си купят RB17. Всъщност 49, защото последният екземпляр номер 50 вероятно ще бъде запазен за самия Нюи. Разбира се, с цена от няколко милиона евро (говори се за сума около 7 млн. евро), хиперколата на Red Bull със сигурност ще идва в комплект с инструктор и няколко часа на симулатора преди да ви поверят ключовете от истинското нещо.
Red Bull твърди, че RB17 ще бъде по-бърз и по-комфортен от разработения съвместно с Aston Martin Valkyrie. RB17 ще дебютира през лятото на 2024 г. Но това ще е само прототип в реален размер. Едва след това ще започнат тестовете, които ще продължат поне година. Представянето на готовата версия ще се състои през 2025 или 2026 г., а първите клиенти ще получат колите си не преди 2026 или 2027 г.
Ако експериментът с RB17 се окаже успешен, Red Bull смята да прави и други серийни и дори шосейни коли…