Новият Lexus UX 2024: повече мощност и удоволствие

  • 4 снимки на обновения UX 4 снимки на обновения UX

10 May 2024

Компактният луксозен градски кросоувър UX, един от най-продаваните модели на Lexus в Европа, получава значителни по обем промени по задвижването и усъвършенстване на редица други детайли за 2024 г. В резултат от това се подобряват динамиката и удоволствието от шофирането на автомобила, съчетаващ гъвкавостта на кросоувър с удобството на шофиране на един модерен хечбек. Гамата вече включва новия самозареждащ се хибрид UX 300h (заменящ UX 250h).

Най-значимата промяна в гамата на UX за 2024 г. е появата на новия самозареждащ се хибриден модел UX 300h, който заменя предишния UX 250h. Запазва се вече утвърденият 2,0-литров бензинов двигател с неговата изключително висока топлинна ефективност, но в новия модел той е част от петото поколение хибридно задвижване на Lexus, което предлага увеличена мощност и по-добри динамични показатели. Промените включват въвеждането на нова, по-ефективна литиево-йонна батерия с 60 клетки и номинално напрежение от 222 V, която заменя досегашния никел-метал хидриден модул със 180 клетки и напрежение от 216 V и интеграцията на нов инвертор, който вече не е отделен модул, а част от обща компановка с електрическия мотор. Благодарение на новата батерия е постигнато 8-процентно увеличаване на общата мощност на системата, която нараства от 184 к.с. по DIN./135 kW при UX 250h до 199 к.с. по DIN/146 kW при новия UX 300h.

В моделите, оборудвани със система за задвижване на четирите колела E-Four се използва нов мотор-генератор с постоянни магнити и висок въртящ момент. Той е повече от 5 пъти по-мощен от предишния агрегат от индукционен тип, генериращ мощност от 30 kW и 84 Nm въртящ момент. Това технологично решение осигурява по-изострена реакция при подаване на газ и още по-удовлетворяващо шофиране с подобрена стабилност и усещане за контрол.Задният двигател служи и като генератор за регенериране на спирачна система на автомобила, увеличавайки количеството кинетична енергия, която може да бъде уловена при спиране или намаляване на скоростта и съхранена в батерията на хибридната система. Оптимизирането на нивото на подпомагане от страна на електрическия мотор, като част от процеса на синхронизиране на оборотите на двигателя с вътрешно горене със скоростта на автомобила, създава усещане за незабавно, линейно ускорение. По този начин се намалява необходимостта от работата на бензиновия двигател на високи обороти. Хибридната система може да изключи бензиновия двигател, при което автомобилът може да си движи на електричество със скорости от до 115 км/ч, например при шофиране по дълги наклони. 2,0-литровият бензинов двигател играе ключова роля за повишаване на цялостната ефективност на UX 300h, благодарение на авангардни технологични решения като легла на клапаните с лазерно отложено покритие, прецизно проектиран профил на всмукателния контур, висока степен на сгъстяване от 13,0:1 и система за впръскване на гориво, която комбинира директно впръскване и впръскване във всмукателните отвори, с цел постигане на процес на високоскоростно горене.

Благодарение на повишената ефективност на задвижването и мерките за намаляване на теглото на автомобила е намален и разходът на гориво. При версията със задвижване на предните колела стойностите при комбинирания цикъл на WLTP са съответно 5,0– 5,2 л/100 км, а при тази със задвижване на четирите колела 5,3 – 5,7 л/100 км. На базата на същия цикъл на измерване WLTP, съответните емисии на CO 2
са 113 – 119 г/км и 121 – 128 г/км. Сравнителните данни за характеристиките спрямо модела UX 250h са показани в таблицата по-долу:

2024 UX разполага с най-новите мултимедийни системи: според нивото на оборудване на модела, Lexus Link Connect с осем-инчов сензорен дисплей или, с допълнителна функционалност и 12,3-инчов екран, Lexus Link Pro. Освен че са лесни за работа, системите са с повишена изчислителна мощност и реагират по-бързо на зададените изисквания и команди. И двете версии представят графики с висока разделителна
способност за добра четливост при всякакви условия на осветление. Системата за гласово разпознаване включва опцията за използване на бордовия асистент „Хей Lexus“. Тя реагира на гласови команди, за да улесни свързването с телефонни обаждания, управлението на аудио и климатични контроли и търсенето в интернет.

Предлагат се три варианта за тапицерия: плат, синтетична кожа и естествена кожа. Кожата и синтетичната кожа се отличават с модел на шевове, вдъхновен от японската техника за капитониране “Sashiko” (малки пробождания). Перфорираната кожа е оформена с шестоъгълна шарка “Kagome”,използвана при традиционното плетене на кошници. Облицовката на арматурното табло възпроизвежда външния вид на текстурираната зърнеста хартия “Washi”, позната от плъзгащите се врати на традиционните японски къщи. Цветът Ammonite Sand е добавен към цветовите варианти на интериора, съчетавайки се с Hazel, Black, White Ash and Cobalt.

 

Новият UX е получил значителни допълнения, които помагат за предпазване от често срещани рискове от инциденти. Отскоро UX включва в оборудването си и задни аварийни светлини, които се активират автоматично при висока скорост, ако има риск от сблъсък с автомобил,
приближаващ отзад. Друга система има грижата да следи какво се случва отзад – асистентът за безопасно излизане създава визуално предупреждение, ако има риск при отваряне на врата по пътя на трафика или на велосипедисти, идващи отзад, като издава сигнал, ако вратата бъде освободена. Системата за следене на водача използва камера, монтирана над волана, която постоянно следи състоянието на водача. Ако открие, че водачът е загубил концентрация поради умора или неразположение, тя задейства визуални и звукови сигнали. Системата е свързана със системите за активна безопасност на автомобила, така че ако водачът не реагира, те ще започнат процес на целево плавно и контролирано спиране с активирани аварийни светлини (Emergency Driving Stop). Тези допълнения разширяват възможностите на Lexus Safety System +. Сред базовите и технологии са системата за предотвратяване на челен сблъсък (Pre-Collision System), която може да разпознава пешеходци през нощта и обекти като мотоциклети през деня. Асистентът за следене на лентата (Lane Tracing Assist) помага на водача да задържа траекторията на автомобила си по централната част на лентата и може да осигури подкрепа при шофиране през завои. Асистентът за пътнитe знаци (Road Sign Assist) разпознава знаците, за да предостави информация на водача чрез мултиинформационния дисплей или опционалния head-up дисплей. Асистентът за завиване на кръстовище (Intersection Turning Assist) открива насрещно движещи се
превозни средства и пешеходци, пресичащи в обратната посока, когато завивате на кръстовище. Асистентът при аварийни ситуации Emergency Assist, когато е активиран, извършва малки коригиращи движения с кормилното управление, за да предотврати неволно напускане на автомобила на лентата за движение. А функцията за намаляване на скоростта в завои (Curve Speed Reduction) на динамичния радарен круиз контрол (Dynamic Radar Cruise Control) автоматично регулира скоростта на автомобила, за да съответства на радиуса на завоите на пътя.

 

Много по-добра от предишната?