Тествахме новото поколение Dacia Duster 2024


05 Jun 2024

Изцяло новото трето поколение Dacia Duster е вече на пътя и имахме възможност да го покараме по красивите пътища в района на Малага, Испания, където се състоя световната премиера на модела.

Колата е тотално различна от първите две генерации, от които румънската марка, с помощта на Renault разбира се, продаде над 2,4 милиона автомобила.

Около 1000 Duster-а слизат всеки ден от производствените линии в завода на Dacia в Питещи, Румъния. Един Duster на всяка 1 минута и 26 секунди!

Кой би повярвал през онази 2010-та година, че Duster ще стане един от най-успешните модели на своето време, ще се произвежда на няколко континента и ще бъде силно разпознаваем в десетки страни, където дори не знаят къде е Румъния на картата на света.

За новия Duster могат да се кажат много неща. Едно от малкото разочароващи за някои хора е, че той не се предлага с дизелов двигател. Сами се сещате защо.

От Dacia обаче уверят, че имат алтернатива на дизела и предлагат Duster с три различни варианта на задвижване, като за пръв път има и хибридна версия, която да карате на ток през 80% от времето.

Цените също са доста по-надолу от конкуренцията, а качеството и оборудването по нищо не отстъпват от нея.

Новият Duster е създаден от нулата. Стъпва върху платформата на CMF-B, на която се правят още Jogger и Sandero. Тя е почти същата като при актуалните модели Renault Clio V, Captur II, Arkana и Nissan Juke. И позволява електрификация.

Въпреки че всичко е напълно различно като визия няма как да сбъркате, че пред вас е Dacia Duster. Дизайнерите са запазили специфичното излъчване на модела, но в изцяло нови, по-ръбати форми и видими Y-образни елементи.

Силно впечатление правят изразените пластмасови защитни детайли. Масивните арки на калниците, страничните прагове, броните и вертикалните декоративни „хриле“ на предните врати са направени отчасти от небоядисана рециклирана пластмаса и са устойчиви на надрасквания.

Няма как да видите от тези снимки, но двигателя също е защитен с метална плоча, защото новият Duster е проектиран да бъде каран по черни пътища.

Изборът за колела започва от базовите стоманени 16 и достига до 18-цолови алуминиеви джанти.

Отвътре всичко е също толкова различно. Тук ще ви е необходимо време, за да свикнете, че всичко е от пластмаса. От снимките не си личи, но корите на вратите, таблото и средната конзола са направени от твърд полипропилен.

За сметка на това всичко изглежда качествено сглобено. Има много места за съхранение, а зад скоростния лост може да си презареждате безжично телефона (опционално). Седалките са текстилни, удобни и с новото лого на марката.

Duster вече има 7 места в интериора, на които може да прикрепяте различни заводски аксесоари. Системата Youclip предлага срещу допълнително заплащане между 20 и 100 лв. стойка за смартфон, поставка за чаша, преносима лампа и още няколко практични джаджи.

Таблото при базовото оборудване е наистина постно, но при второто ниво получавате 7-инчов дисплей. От следващото ниво нагоре мултимедията е с 10,1-инчов екран.

Задният ред е достатъчно просторен за високи хора, а багажникът е една идея по-голям от миналото поколение, достигайки до 594 литра обем. При хибридната и газовата версии няма резервна гума.

Dacia предлага много аксесоари за Duster, включително спален комплект (Sleep Pack), в който може за по-малко от 2 минути да превърнете румънския SUV в спален вагон. Леглото е скрито в дървена ракла в багажника и е за двама души. Размерът му е 190 на 130 см. Раклата има място за багаж и като се разгъне става на маса.

Друго удобство са релсите на покрива. Те са модулни, т.е. могат да се завъртат и да се ползват за напречни греди, върху които да монтирате багажник, ски, колела или какво сте решили да мъкнете отгоре. Тази екстра обаче е налична при най-високото ниво Extreme.

Както споменах по-горе новият Duster се предлага с избор от три задвижвания. Нивата на оборудване са четири: Essential, Expression, Journey и Extreme.

Интересното в случая е, че най-скъпият Duster е без 4х4, подобно на най-евтиния с газова уредба. Но двете модификации нямат нищо общо.

От 36 790 лв. започва цената на версията Eco-G 100 Bi-Fuel. Тя е с 999-кубиков бензинов турбо мотор със 100 к.с., работещ и на газ. Скоростната кутия тук е 6-степенна механична, а задвижването е само на предните колела.

Dacia е безспорният LPG лидер в Европа и е единственият производител на автомобили, предлагащ опция за газ за всичките си модели с вътрешно горене под етикета Bi-Fuel.

Duster Eco-G TCe 100 Bi-Fuel може да измине до 1300 км с двата си резервоара с (50 литра бензин и 50 литра газ). Бутилката е под пода на багажника, така че не влияе на товарния капацитет. От бутон, вграден в таблото, се превключва от едно гориво на друго незабавно и незабележимо.

Именно този наистина икономичен вариант е алтернативата на Dacia на досегашния 1,5-литров dCi дизел. Всъщност в Африка ще могат да карат дизелов нов Duster от 2025 г., защото заводът в Мароко ще сглобява такава версия.

Ако искате Duster с 4x4 отиваме на вариант TCe 130 mHEV. Той се предлага и с 4х2 предаване, като двигателят е трицилиндров 1,2-литров турбо бензин с мек хибрид. Не може да го карате на ток, но разходът му е около 5-6 л/100 км. Цените с този мотор започват от 43 390 лв. за 4х2 и 47 790 лв. за 4х4.

Трансмисията при 1,2-мотора също е механична с шест предавки, но при варианта с двойно задвижване до скоростния лост има селектор Terrain Control с 5 режима на шофиране: еко, авто, сняг, кал/пясък и оф-роуд (50:50 заключване на предаването към двете оси). В средата на този селектор има бутон за асистент при потегляне или спускане по наклон.

Тази версия е с малък електромотор и 48-волтова батерия, които помагат при стартиране и увеличават мощността на двигателя с вътрешно горене при. Максималната мощност на TCe 130 mHEV е скрита в името – 130 к.с.

Лично за мен истинската топ версия е именно 1,2 TCe 130 mHEV 4х4, но в каталога на Dacia на върха е първият хибриден Duster.

За Duster HYBRID 140 трябва да приготвите поне 50 690 лв. Системата комбинира 1,6-литров атмосферен бензинов двигател с 2 електромотора (генератор и мотор) и 1,2 kWh 230V самозареждаща се батерия. Сумарно максималната мощност е 140 к.с.

Това не е plug-in хибрид, който да зареждате в контакта, батерията се зарежда по време на движение, като при спиране и забавяне също се регенерира енергия. Според Dacia може да карате хибридния Duster само на ток през 80% от времето в града, с което да си намалите разхода на гориво с 40%.

Скоростната кутия при Duster HYBRID 140 може да бъде единствено автоматична. Няма опция за ръчна трансмисия. Тя е с 4-предавки, към които има още 2 на електромотора. Така че се води нещо като 4+2, но работи по-близо до CVT кутия, отколкото като стандартен автомат.

Хубавото при хибрида е, че разходът е малко над 5 на 100 км в реални условия.

Заводското оборудване на новия Duster е значително богато откъм системи за активна безопасност: разпознаване на пешеходци и колоездачи, автоматично спиране в аварийни ситуации, разчитане на пътни знаци, предупреждение за превишена скорост, поддържане на лентата, следене за сънливост на водача, помощ при паркиране назад и много други.

Надвишите ли и с 1 километър максимално допустимата скорост се включва сигнализация. В менюто има „бутон“, наречен „Моята безопасност“, откъдето може да изключвате някои от функциите.

Третото поколение Duster се кара изключително лесно. Леко е шумен на магистрала при по-висока скорост, но нищо натрапчиво.

Гумените стелки тип леген (идват с ниво Extreme) имитират топографска шарка и изглеждат практични, но са много хлъзгави, така че внимавайте с тях.

За финал ще завърша с любимото ми нещо в Duster. A именно оф-роуда. Не подценявайте Duster, колата може много, но собствениците рядко стигат до такива ситуации.

Организаторите на световния тест на Dacia в Малага бяха подготвили готин терен с различни участъци, на които да се подложи новия Duster на максимален предел.

На едно от местата колата трябваше да легне по корем, като инструкторът ни предупреди, че праговете няма да се наранят. Имаше места, на които колата увисваше с една гума във въздуха.

Изпитахме на живо как инженерите на Dacia са направили така, че 4х4 версията да пълзи сама на бавни обороти без да подавате газ, имитирайки поведението на липсващия дизел.

На таблото може да изкарате уреди и да следите какъв е наклонът на купето. Тук ще спомена, че ъгълът на атака е 31° отпред, а отзад е 36° - по-добри показатели от предишния модел. Клиренсът също е увеличен от досегашните 210 на 217 мм.

Качеството, цената и възможностите, които предлага Duster III трябва да го превърнат в бестселър. След успеха на първите две генерации съм сигурен в това.

Сбогом V10!