Ferrari представи F80, новия си топ модел

  • Галерия с 14 снимки Галерия с 14 снимки

17 Oct 2024

Ferrari представи новия си флагман – F80, наследника на LaFerrari. Само че вместо могъщо кънтящ V12, задвижването е поверено на 3-литров V6, за който Ferrari твърди, че е близък родственик на двигателя, с който Скудерията спечели “Льо Ман” два пъти поред и този, който от следващата година ще работи в служебната кола на Люис Хамилтън, макар двата да нямат много общо. Шестакът е подпомогнат от 800-волтова електрическа система с три електромотора. Резултатът е системна мощност от 1200 к.с. – досега от завода на Ferrari не беше излизала толкова мощна серийна кола.

 

Мощността съвсем не е основното. Наследникът на F40 и LaFerrari е събрал в себе си най-добрите технологични достижения на компанията от Маранело. Това включва цял куп технологии от Формула 1 и WEC, сред които е-турбо (за първи път във Ferrari), аеродинамика с граунд ефект и активни спойлери отпред и отзад. Плюс изцяло нова система на спирачките с 300% по-добра термична устойчивост и карбон T800, като този използван във Формула 1.

Двигателят

V6 със състезателни корени. Работният му обем е три литра, но има 900 к.с., така че не е точно като в семейната ви кола. И е с 20% по-издръжлив на натоварване от този в 296 GTB. Подпомогнат е от два хибридни модула: MGU-K е системата на електромотора, базиран на този във Формула 1; MGU-H извлича излишната кинетична енергия от въртенето на турбините. Електромоторите добавят 300 коня за системна мощност от 1200 к.с. при червена граница на мотора от 9200 об/мин. При изграждането на системата не са пестени никакви средства – ако нещо е по-леко и здраво от титан, то е правено от титан. Резултатът е, че двигателят е по-лек от този в 296 GTB, въпреки че има 240 коня повече.

Хибридна система

Три електромотора (изцяло разработени от Ferrari) подпомагат 3-литровия V6. Статорът и роторът на основния електромотор отзад идват директно от колата за Формула 1. Системата е 800-волтова, но с DC/DC конвертор, който позволява отделяне на 48-волтово напрежение за управление на активното окачване и 12-волтово за електрониката на борда.

Системата на предния мост тежи едва 61,5 кг. Тя включва два електромотора, инвертор и собствена охлаждаща система. Батерията е съвсем малка (2,3 кВтч), защото цялата система е изключително агресивно ориентирана за повече мощност, а не за икономия на енергия. Дори няма електрически режим.

Аеродинамика

В Маранело по принцип работят едни от най-добрите аеродинамици в света, но F80 е наистина нещо изключително в това отношение. При 250 км/ч колата се притиска към асфалта с 1000 кг. За сравнение McLaren W1 осигурява 1000 кг при 280 км/ч. Предното трипластово крило осигурява 460 кг от тези 1000. И понеже цялата аеро система е супер чувствителна към промяна в клиренса, затова активното окачване променя настройките си няколкостотин пъти в секунда. Подобно на W1, се е наложило накланянето на двигателя с 1,3 градуса, за да се осигури максимално ефективна работа на задния дифузьор и окачването. Задното крило е ключът от цялото уравнение, като постоянно променя ъгъла си на атака в зависимост от скоростта на колата.

Интериор

Двуместно купе, но всичко е обърнато към водача. Ferrari нарича това “1+” конфигурация. Седалка на шофьора се регулира, докато тази на спътника му е фиксирана към шасито. Изцяло новият волан е супер готин и постепенно ще се появи и в други модели на марката. Системата eManettino предлага три режима: Hybrid, Performance и Qualify. Няма изцяло електрически режим като при SF90 или 296 GTB.

Числата

F80 развива 350 км/ч и ускорява до 100 км/ч за 2,15 секунди, като след 5,75 секунди вече се движите с 200 км/ч. Съвсем новата технология на спирачките CCM-R позволява изумителни числа: 28 метра спирачен път от 100 км/ч и 98 метра от 200 км/ч. Без течностите F80 тежи 1525 кг.

Как може да е твой?

Ferrari ще произведе само 799 екземпляра, всеки с цена от 3,6 млн. евро. Проблемът е, че ако не са ви се обадили досега, значи не сте от избраните клиенти, на които марката е предложила новата хиперкола. Това са хора, които през годините са имали поне няколко Ferrari-та и поне едно от тях е било от върховата серия: 288 GTO, F40, Enzo или LaFerrari, например… Първите клиенти ще получат колите си през 2025 г., като F80 ще бъде произвеждан до 2027 г.

 

Най-достъпният пикап у нас?