Така изглежда кола за 2 500 000 евро (Галерия)
Колата от снимките тук ще бъде продадена на търг в Париж в началото на февруари 2025 г., организиран от аукционната компания RM Sotheby’s. Прогнозната цена, обявена от канадците, е между 2 000 000 и 2 500 000 евро. А можеше да е десет пъти по-висока, само ако този автомобил бе спечелил „24 часа на Льо Ман“ през 1981 и 1984 г.
Но за разлика от оцененото на 25 милиона евро Ferrari 250 LM, което ще бъде продадено на същия търг във френската столица, това Ferrari няма победа в Льо Ман. Биографията му обаче също е интересна.
Става въпрос за едно от само 25 броя Ferrari 512 BB/LM, а точно с такава каросерия, от Серия 3 на състезателната кола, има само 16 екземпляра.
Това Ferrari 512 BB/LM е произведено през 1981 г. и е поръчано от италианския магнат Фабрицио Виолати, занимаващ се с бутилиране на минерална вода.
Бизнесменът е голям фен на колите на Енцо Ферари и още през 1965 г. купува употребявано 250 GTO. През следващите 30 години събира може би най-добрата колекция в света от състезателни и шосейни Ferrari-та.
Когато колата е доставена на Виолати той ангажира бивш състезателен механик от Ferrari и легендарния авиационен инженер Армандо Паланка да я подготвят за „24 часа за Льо Ман“. Последният има задачата да подобри аеродинамичната ефективност.
Възрастният авиоинженер удължава предницата и прави по-полегата задната част в сравнение с другите няколко броя Ferrari 512 BB/LM.
Когато колата е готова Виолати и още двама пилоти я карат за пръв път в състезанието 1000 км на Монца. Завършват на 1-во място в своя GTX клас и 15-ти в генералното класиране.
Следващото участие на това Ferrari 512 BB/LM е мечтаното „24 часа на Льо Ман“ през същата 1981 г. За жалост на Виолати и неговите съотборници получават електрически проблем и отпадат на 15-тия час.
Само две седмици по-късно колата участва в 6-часово състезание в Сицилия.
През 1984 г. Ferrari-то е подготвено за ново участие в Льо Ман. Брандирано е с реклами на минералната вода Ferrarelle, собственост на Фабрицио Виолати. Той обаче е отстъпил седалката си на друг пилот.
0
Във второто участие в „24 часа на Льо Ман“ колата на Виолати чупи скоростна кутия още на шестия час и екипът отново отпада.
Рядкото Ferrari е карано в още няколко надпревари за издръжливост преди да бъде пенсионирано. След състезателната си кариера въпросното 512 BB/LM е запазено от Виолати чак до неговата смърт през 2010 г.
Било е изложено заедно с 40 други Ferrari-та в имението на Виолати край Римини в забележителната семейна колекция Maranello Rosso.
През 2014 г. колата е продадена, а между 2022 и 2024 г. е цялостно ремонтирана в Германия, получавайки много нови части, така че отново да може да се кара на писта.