АСЕБ с позиция относно премахването на безплатното паркиране за електрически коли в София

АСЕБ - Асоциацията на собствениците на електромобили в България, разпространи следната позиция относно предлаганите забрани за безплатно паркиране на електрически автомобили в платените зони в София:
"АСЕБ изразява категорично несъгласие с обсъжданото предложение за премахване на безплатното паркиране на изцяло електрически превозни средства (ИЕПС) в синя и зелена зона в София, тъй като считаме че това решение е не само неправилно и контрапродуктивно, но и в пряко противоречие с постигнатите до момента екологични, здравни и икономически резултати.
През последните дни сме свидетели на медийна кампания, която разпространява невярна и манипулативна информация, твърдейки, че в София има над 20 000 електромобила, претоварващи зоните за паркиране. Това е категорично невярно твърдение, както и броят на електрическите автомобили няма вина за липсата на достатъчно свободни места за платено паркиране в центъра на София.
По-долу представяме факти и данни в подкрепа на твърденията ни:
Регистрационни данни (към 03.06.2025 г., източници: МВР, ЦГМ и data.egov.bg):
- В цяла България: 22 372 изцяло електрически автомобила, от общо 3 762 267 водени на отчет към МВР, което прави по-малко от 0,6% от всички автомобили.
- В София: 1% – общо 12 753 регистрирани изцяло електрически ППС, включително товарни, автобуси и мотопеди от над 1 200 000 ППС общо регистрирани в столицата.
- България е на абсолютното последно място в Европейския Съюз, по процент електрически превозни средства спрямо общия брой регистрирани автомобили.
- По данни на Център за Градска Мобилност, в столицата има повече от 36 100 места за паркиране в платените зони и буферните паркинги, където електромобили не заплащат такса. Дори и всички регистрирани в София електромобили едновременно в един и същи час да паркират в платените зони, което граничи с невъзможното, отново ще останат над 70% свободни места за останалите ППС.
- Издадените от ЦГМ винетни стикери за паркиране на живущи в София към Ноември 2024 са 36 001 при 33 555 налични паркоместа в платените зони, освен тях има над 2 000 служебни абонаменти. Планираните от СО останали места за свободно платено паркиране от граждани са с отрицателна стойност, приблизително -4 400.
Основните ни аргументи срещу премахването на безплатното паркиране на електромобилите са следните:
Електромобилите не претоварват паркоместата
Като се вземе в предвид и приходящите ежедневно автомобили от други населени места в София, процентното съотношение на електромобили, които заемат местата за паркиране става абсолютно незначително.
Умишлено или не от ЦГМ и Столична Община не цитират конкретни цифри за брой паркоместа заети дневно от електромобили. А анализа на подобно решение трябва да се базира на конкретни цифри и анализи.
При под 12 000 електромобила – под 1% от столичния автопарк – категорично няма риск от дефицит на паркоместа, причинен от ИЕПС.
Истинския причинител на проблема е системното неглижиране и замитане на темата с паркирането от Столична Община с години. Повече от 4 400 автомобила, на които вече са продадени винетни стикери за локално паркиране няма къде да паркират, а какво остава за останалите граждани или електромобилите.
Манипулираните твърдения за „претоварване“ причинено от електрическите автомобили са дезинформация, целяща прикриване на истински мотиви (лобистки, финансови, политически, търговски).
Липса на национални стимули – безплатното паркиране е единственият работещ мотиватор.
В България няма достатъчно подкрепа за гражданите (държавни субсидии, ниски лихви, ДДС облекчения или директни финансови бонуси) за закупуване на електромобил. Няма държава в ЕС, в която изцяло да са отпаднали стимулите за закупуване на електромобили.
Освобождаването от годишен данък и безплатното паркиране са единствените стимули, които реално мотивират гражданите да преминат към екологичен автомобили в България.
Отнемането на този стимул би довело до спъване на ръста на електромобилния пазар и до връщане обратно към двигателите с вътрешно горене, и повишаване на нивото на замърсяване в Столицата.
Електрическите автомобили са с по-високата цена спрямо еквивалентните модели с вътрешно горене и гражданите закупили ИЕПС, вече са заплатили своя „обществен данък“ за намаляване на замърсяването на въздуха в Столицата.
Приносът на електромобилите за чистотата на въздуха
София е европейската столица с най-висока концентрация на фини прахови частици (PM2.5, PM10) и азотни оксиди (NOₓ).
Всеки електромобил елиминира локалните емисии от изгорели газове, които са основен причинител на хронични респираторни заболявания, инфаркти и други тежки здравословни проблеми.
Премахването на безплатното паркиране е директно контрапродуктивно спрямо усилията за подобряване на качеството на въздуха в столицата и намаляване на здравните разходи.
Борба с шумовото замърсяване
Новият вариант на шумовата карта на София показва завишени допустими нива на шум, а реални мерки за контрол липсват.
Анализът на шумовата карта в София за агломерациите показва, че основният причинител на наднормени нива на шум е интензивният автомобилен трафик.
Електромобилите почти не генерират шум, което ги прави незаменими съюзници в битката със силния градски шум – особено в сърцето на града и в жилищните квартали.
Столична община има ангажимент по Закона за защита от шума в околната среда и лишаването от стимулите за електромобилност нарушава този ангажимент.
Минимални финансови загуби спрямо огромни обществено-икономически ползи
Въпреки че няма свободни места за вече издадените винетни стикери, да допуснем хипотетично, че 40 % от всички електромобили в столицата избират ежедневно да паркират в синя и зелена зона: месечните постъпления, които общината би изгубила, са под 300 хиляди лева.
На фона на претендираните суми от Съда на ЕС, по което Европейската комисия поиска през 2023 на България да бъдат наложени финансови санкции в размер на 11 млн. лв. еднократна санкция и 20 млн. лв. периодична санкция на всяка година с мръсен въздух под допустимите норми, сумата, която Столична Община би изгубила от безплатното паркиране на електромобили е незначителна.
Дискриминация и противоречие с дългосрочните политики на общината
Собствениците на електромобили, които са направили значителна лична инвестиция за чист транспорт, се наказват – докато автомобили, автобуси и търговски автомобили с вътрешно горене с високо ниво на замърсяване, продължават да плащат изключително ниски данъци.
Други градове (Пловдив, Варна, Бургас) продължават да предлагат безплатно паркиране за електромобили. София ще остане изключение и ще демотивира собствениците на екологични автомобили в страната.
За последното десетилетие Столична община прие редица зелени и транспортни политики с цел намаляване на замърсяването и превръщане на София в „умна“ столица. Предложението за съкращаване на стимули напълно отменя тези постижения и подкопава доверието в общинската администрация.
Икономически и социални ползи от електромобилния транспорт
Създаване на нови работни места: зарядни оператори, сервизи, продажба на аксесоари и батерии, инфраструктурни инженери.
Намаляване на вноса на петролни продукти, което укрепва енергийната независимост на страната.
Пристигане на иновации и технологии: стартъпи, научни изследвания и образователни инициативи в областта на електромобилността, батериите и новите технологии.
Европейски ангажименти и възможности за финансиране
ЕС изисква до 2035 г. всички нови автомобили да са „нулеви емисии“. България се е ангажирала да спази произтичащите изисквания по Плана за възстановяване и устойчивост.
Премахването на стимули поставя София в конфликт със ангажиментите по „Зелената Сделка“ и може да доведе до загуба на европейско финансиране за инфраструктурни проекти.
Практика от Европа
Единствените европейски столици, които са премахнали безплатното паркиране за електромобили са Париж, Копенхаген и Прага, но същевременно в трите държави се ползват от значителни парични субсидии за закупуване на електромобили (до 9 000 евро във Франция, 8 000 евро в Чехия и 22 000 евро от данъци в Дания) и субсидиране на домашни зарядни станции (5 000 евро на домакинство във Франция и 1 200 евро в Чехия).
Към момента на премахването на безплатното паркиране в трите столици пазарния дял на електромобилите в държавите е бил съответно: 51 % в Дания (2024), 17,4 % във Франция (2024), 5.2 % в Чехия (2025). За контраст – в България дори да включим и всички plug-in хибридни автомобили пазарния дял все още не може да достигне 4 % (2024).
През изминалите дни сме свидетели на безпрецедентна дезинформационна кампания, разпространяваща информация, че електромобилите са преобладаващи в зоните за платено паркиране. Това е целенасочена политика, обслужваща конкретни интереси.
Призоваваме за незабавно прекратяване на всякакви кампании с фалшиви данни и публикуване на коректни статистики:
Точен брой дни и часове, през които електромобилите са били паркирани в конкретна зона;
Процент на ден от общия брой автомобили ежедневно в синя/зелена зона;
Сравнение с броя автомобили с ДВГ, които ползват същите зони.
В качеството ми на председател на Управителния съвет на АСЕБ се обръщам към Вас с настояване за незабавно оттегляне на предложените промени, преразглеждане и отмяна на обсъждането за отпадане на безплатното паркиране за ИЕПС. Също така апелирам и за:
Отчетност и диалог
Публично оповестяване на реалната статистика за електромобилния автопарк – брой, честота на използване на зоните за платено паркиране, приходите, които евентуално биха се изгубили.
Изчисляване на спестените емисии и измерване на екологичния ефект от електромобилите в столицата спрямо замърсяването на въздуха от автомобилите с вътрешно горене.
Организиране на открити заседания с участието на АСЕБ, експерти, граждански организации и представители на общинската администрация, преди вземането на окончателни решения.
Контрол на спазване на нормативната уредба
Да се засили контрола при спазването на Наредба № РД-02-20-2 от 20.12.2017 г. за планиране и проектиране на комуникационно-транспортна система на урбанизираните територии, която масово се нарушава при проектирането и строителството в частта, свързана с изграждане на зарядни станции за електрически превозни средства (чл.50, чл.56 и чл. 157).
Запазване и надграждане на стимулите
Да бъде запазено безплатното паркиране за ИЕПС до края на 2028 г., или до достигане на 5 % регистрирани електромобили в Столицата с последващо коригиране на модел, съобразен с реалното развитие на пазара на електромобили.
Разработване на диференцирана тарифа занапред, при която електромобилите да плащат символична такса при натовареност на зоните – но не пълна тарифа като ДВГ превозните средства.
Инвестиране на средства от платените зони за финансиране на зарядна инфраструктура:
Бързи станции по основни булеварди и ключови транспортни възли;
Общински стандартни зарядни станции на паркинг площи в жилищни райони, както и в централната градска част.
Планиране на бъдещи единни „електромобилни коридори“ за безплатно или драстично намалено заплащане при паркиране, по време на отчетено високи нива на замърсяване на въздуха в града.
Незабавно повишаване на местните данъци и такси за високо замърсяващи автомобили с вътрешно горене.
Категорични сме в искането си Столична община да се придържа към собствените си екологични и транспортни политики, както и към ангажиментите си пред Европейския съюз. Премахването на безплатното паркиране на изцяло електрически превозни средства е контрапродуктивно, дискриминационно и социално несправедливо решение, което ще нанесе сериозни щети върху устойчивото развитие на София.
Призоваваме кмета, общинските съветници и ръководителите на екологичните дирекции да се вслушат в аргументите, подкрепени с факти и статистика и да оттеглят предложението незабавно. София има шанс да остане сред водещите европейски столици в сферата на чистата мобилност и устойчивото развитие, но за целта трябва да запази стимулирането и подкрепата за електромобилите, а не да ги наказва."