Ferrari патентова V12 с овални бутала
Интересно, но защо? Защото по този начин двигателят може да бъде по-компактен от един традиционен V12, разчитащ на кръгли бутала. Досещате се, че когато дадете на буталото плоска страна, може да го позиционирате по-близо до съседното. Супер, но на практика това далеч не е толкова лесно.
Honda имат подобен проект от края на 70-те и по-точно от 1979-та, когато показаха супер странния състезателен мотоциклет NR500. При него обаче конфигурацията е V4, като всяко бутало разчита на две биели. И докато там целта е била настаняването на повече клапани, в случая по 8 на „цилиндър“, то при италианците идеята е друга.
При схемата на Ferrari виждаме по една биела на бутало, като се носят слухове, че целта е запазване на работния обем при скъсяване на дължината на мотора. Последното, вероятно с цел той да може по-лесно да се комбинира с ел. мотор в хибридна система, чиито физически размери да не са по-големи от класически V12 (като този в 12Cilindri; на снимката долу).
Схемите са входирани в Европейското патентно ведомство през есента на 2024 и бяха „надушени“ от AutoGuide през март. Какво ще се роди от тях в сериен вид? Чакаме да разберем с голямо любопитство.