Най-големият електрически камион има 800 к.с. и 9500 Нм


19 Sep 2017

Постепенното навлизане на батериите в света на камионите и автобусите доведе до използването на наистина гигантски батерии. Две швейцарски компании току-що счупиха рекорда за най-голяма батерия в четириколесно превозно средство, като представиха минен самосвал Komatsu с капацитет от 700 кВтч, т.е. колкото седем броя Tesla Model S 100D. Като имате предвид, че този тип превозни средства харчат между 50 и 100 хиляди литра дизелово гориво на година, то говорим за икономии от порядъка на 130-260 тона въглероден диоксид, в случай, че енергията идва от възобновяеми източници.

Двете фирми, заели се с преобразуването на стандартен Komatsu 605-7 са Kithium Storage GmbH и Kuhn Schweiz AG. 110-тонния гигант се задвижва от синхронен мотор с 800 к.с. и 9500 Нм. Батериите се състоят от 1440 клетки с обща маса 4,5 тона.

Любопитна подробност е, че за разлика от дизеловите варианти, които харчат гориво и при спускане, електрическият ще пълни акумулаторите, благодарение на регенеративните си спирачки. Прототипът, който вече работи в мина в Швейцария, успява да си върне около 40 кВтч при всяко спускане към дъното на мината, така че за двайсетте си курса през деня натрупва 800 кВтч.

Компанията Ciments Vigier SA, която използва мината, е похарчила 1 млн. долара за преоборудването на камиона в електрически. Ако тестовете му преминат успешно, то от фирмата планират да сменят дизеловите задвижващи системи на още седем от жълтите гиганти.

Къде сме ние? В България и по-точно в минно-обогатителен комплекс "Асарел Медет" работят няколко от най-големите електрически багери в Европа, които с три загребвания пълнят гигантските кофи на 110-тонни камиони.

 
Първородната Godzilla!