Това е Suzuki Hayabusa с парен двигател. Ще поставя рекорд за скорост
Не е с турбина, не е с азотен окис, не е 1,3-литровия двигател с преправяни „вътрешности“ – това е Suzuki Hayabusa с парен двигател. Да, парен, моторът работи на вода.
Как точно функционира? Парафинова горелка загрява предварително парния генератор, в който се намира намотка от медни тръби. Температурата се регулира чрез дозирано прокарване на студен въздух в пространството между серпентината и генератора, без който цялата система би се стопила. Оттам парата с температура 400 градуса по Целзий влиза във V-образния двуцилиндров двигател, който задвижва задното колело чрез верига.
Това е най-простото обяснение на иначе доста сложната механика. Тази ‘Busa’ разполага с допълнителни помпи, които позволяват на горивото и водата да достигат до сърцето при самото стартиране, основна помпа, която поема грижата, когато машината работи, както и резервен кръг, в случай, че вече споменатите откажат. Suzuki-то няма съединител и за да не избяга моторът (не случайно без кавички) при загряване на „бойлера“ газта се настройва предварително от компютър.
Кой е геният зад този странен проект? Човекът се казва Крис Уеджууд, механик, изобретател, ненормалник в най-положителният смисъл на думата и далеч не на последно място, моторист, който е се е състезавал не къде да е, а остров Ман в ТТ.
Целта? Поставянето на рекорд за скорост с парен мотоциклет. Ме-га! Но не очаквайте цифри от сорта на 300-400 км/ч. Крис и екипът му преследват отметката от 120 мили в час, което за нас прави малко над 190 км/ч. Стискаме палци на „д-р Уеджууд“ и очакваме рекорда.