Волга ГАЗ-24: от стоянката за такси до състезателната писта

  • Галерия с 24 снимки. Галерия с 24 снимки.

08 Sep 2020

Още една история със соц привкус от Speedhunters, която ни заинтригува. Тази за състезаващите се таксита Волга. И понеже материалът им е доста интересен, решихме вместо да го адаптираме в къса версия, да го преведем изяло. Ето го и него.

През 1963 таксиметровите шофьори в Рига, Латвия, били поканени да изправят своите верни машини ГАЗ-21 едни срещу други, на пистата в квартал Межапаркс. Покана, която постепенно се превърнала в регулярно и доста популярно събитие, в серии, кръстени „Джинтара Волга“. Толкова популярно, че започнало да привлича таксиметрови шофьори от цялата страна. Към края на 70-те домакинството се преместило на пистата „Бикерниекски“, а състезаващите се автомобили вече били мечтата на съветския гражданин – ГАЗ 24.

Колкото по-популярни ставали сериите, толкова по-малко ставал броят на функциониращите таксита. Шофьорите започнали да подготвят автомобилите си само за състезанията (екземпляри на по над половин милион километра), а някой дори успявали да се сдобият с чисто ново купе, естествено само щастливците с връзки във фабриката.

ГАЗ се използвали за състезания и в СССР, дори е имало и заводски отбор, но от самото начало станало ясно, че най-големият недостатък на тези коли била масата. Проблем, който намерил интересно решение: поръчка на специални купета изработени от по-тънък метал. Логиката била, че след като състезателния автомобил има предпазна клетка, здравината на първоначалната конструкция е без значение.

Сериите продължили до 1991-ва и приключили с разпадането на Съверския съюз. Докато през 2010-та ентусиасти от Рига не решили да се опитат да съживят шампионата със серия от експериментални състезания. Няколко години по-късно състезателните Волги се завърнали по родните си места, особено в Нижни Новгород, за първото си състезание в Русия. А днес тези машини са неразделна част от Moscow Classic Grand Prix (MCGP) или Класическият шампионат на Москва.

Новият шампионат е нещо, като мост между миналото и настоящето. Допускат се само класически автомобили, но са позволени и определени модификации, особено що се касае до сигурността.

Екземплярът от галерията е започнал живота си под формата на ГАЗ-3110 и е бил една от седемте олекотени заводски машини, но днес визията му напомня на ГАЗ-24-10. А техниката е сбор от най-различни модели на Волга, за да бъде постигнато максимално добро управление. Предната ос е свалена от последния седан на Волга, ГАЗ-31105, онова произвеждано с двигател Chrysler.

Задната пък е от ГАЗ-3110, окачена е на листови ресори и е изтеглена назад с 30 мм. Ползвани са елементи по окачването и от ГАЗ-3102, а стабилизиращите щанги имат свръзки за бързо регулиране. Амортисьорите отпред са специално изработено то Shock Therapy. Спирачките също са модифицирани, 4-бутални апарати Girling и дискове отпред, докато отзад са барабанни.

Класическият шампионат предлага два класа за подобни коли: Волга 402 и 406, кръстени на типа двигател. Тази се състезава в по-старшата категория с 2,4-литровия 4-цилиндров 16-клапанен DOHC мотор. Коляновият вал, мотовилките и системата за мазане са абсолютно стандартни. Правилата забраняват използването на инжекционни системи, затова е монтиран двоен карбуратор Holley XP, захранван от резервоар TLL. Що се отнася до запалването, Linc ECU модулът управлява бобини от Nissan GT-R. Резултатът е над 200 коня през серийната скоростна кутия на ГАЗ и състезателен съединител AP Racing.

Тази Волга няма никакви електронни помощници, но сензори на MoTeC следят окачването, кормилния ъгъл и позицията на дросела. Тази телеметрия е необходима за най-правилното настройване на колата.

Що се отнася до екстериора, калниците спокойно могат да минат за оригинални, но са чисто нови компоненти изработени на 3D принтер. Още повече, много от външните панели са карбонови. Отвътре е заварена пълноразмерна предпазна клетка, седалките са Recaro HANS и заобиколени от доста карбонови елементи. Дисплеят на таблото е MoTeC C125, а клавишите са PDM.

Това, което не може да прецените от снимките обаче е колко всъщност е голям този ГАЗ. Дължината му е около 5 метра, а широчината е 2. Изглежда изключително злобен на пистата, а предполагам дори още повече, когато изпълва огледалата ти. По всяка вероятност не е най-бързата състезателна машина, но определено е една от най-величествените.

Разгледайте силната галерия, след което може да кликнете на това състезателно „Жигули“, участващо в същия шампионат. Материалът за него също си заслужава.

Текст: Олег Соколкин; фотография: фотография Илия Шимановски; източник: speedhunters.com

Първородната Godzilla!