Корпусът на свръхзвуковия X-59 е готов


22 Nov 2021

NASA и Lockheed Martin са готови с корпуса на свръхзвуковия самолет X-59. Самолетът на бъдещето за първи път е свален от подемната система и най-накрая прилича на нещо, което би могло да полети. Докато това се случи обаче ще има още доста изпитания. Те започват с тестове за структурна издръжливост, след които ще бъде поставена задвижващата система, ще последват нови тестове за здравина и издръжливост, и едва тогава машината ще бъде вдигната във въздуха.

X-59, чието пълно име е X-59 QueSST (от Quiet SuperSonic Technology, тиха свръхзвукова технология) би следвало да полети за първи път през 2022 г.

 

Както вече сме писали, X-59 не е пътнически самолет, а прототип за такъв. Едноместната машина се очаква с огромен интерес заради конструкцията си, която позволява безшумно развиване на свръхзвукови скорости над населени места, защото X-59 няма да издава силния звук, който е характерен за самолети, преминаващи звуковата бариера.

Инженерите се надяват, че звукът от X-59 ще бъде около 60 децибела и ще бъде сравним с шума от затварянето на врата на кола.

X-59 използва технологии от F-16 и Northrop T-38. Очаква се да се движи с около 1500-1600 км/ч с височина на полета около 16 800 метра.

 

На практика дори и след като е напълно готов, X-59 ще си остане тестов самолет. Ще са необходими доста години, преди технологиите му да бъдат готови за вграждане в реален пътнически аналог, наследник на Concorde. Междувременно обаче има доста компании, които също работят по въпроса, така че бъдещето на свръхзвуковите полети изглежда по-светло от всякога.

Фенове сме! A вие?