Историческо! Космически апарат докосна Слънцето (Видео)

15 Dec 2021

За първи път в историята космически апарат докосна Слънцето. Соларната сонда на НАСА „Паркър“ е навлязла в горния слой на атмосферата на Слънцето, която учените наричат корона. И успешно е взела проби от частици и магнитни полета, гласи официалното видео на американската космическа агенция.

„Паркър“ е изстрелян в Космоса през 2018 г., за да изследва мистериите на Слънцето, като пътува по-близо до него от всеки космически кораб преди него. Три години след старта, „Паркър“ най-накрая пристигна.

От НАСА, в духа на Нийл Армстронг, определиха събитието като „една голяма стъпка за слънчевата сонда „Паркър“, един гигантски скок за слънчевата наука“. Точно както кацането на Луната позволи на учените да разберат как се е образувала, докосването на самите неща, от които е изградено Слънцето, ще помогне на космическата наука да разкрие критична информация за най-близката до нас звезда и нейното влияние върху Слънчевата система.

За разлика от Земята, Слънцето няма твърда повърхност. Но има нагорещена атмосфера, изградена от слънчев материал, свързан със Слънцето чрез гравитация и магнитни сили. Тъй като нарастващата топлина и налягане отблъскват този материал далеч от Слънцето, той достига точка, в която гравитацията и магнитните полета са твърде слаби, за да го задържат.

Сондата „Паркър“ е навлязла в атмосферата на Слънцето на 28 април тази година. Но получаването на данните и тяхното потвърждаване е отнело няколко месеца.

„Това е е монументален момент за слънчевата наука и наистина забележителен подвиг“, каза Томас Зурбухен, помощник администратор на дирекция „Научни мисии“ в централата на НАСА във Вашингтон. „Този ​​крайъгълен камък не само ни предоставя по-задълбочени прозрения за еволюцията на нашето Слънце и влиянието му върху нашата Слънчева система, но всичко, което научаваме за нашата собствена звезда, също ни учи повече за звездите в останалата част от Вселената.

Докато обикаля по-близо до слънчевата повърхност, „Паркър“ прави нови открития, които други космически кораби са били твърде далеч, за да ги видят, включително отвътре на слънчевия вятър – потока от частици от Слънцето, който може да ни повлияе на Земята.

През 2019 г. „Паркър“ открива, че магнитните зигзагообразни структури в слънчевия вятър, наречени обратни връзки, са изобилни близо до Слънцето. Но как и къде се образуват остава загадка. Намалявайки наполовина разстоянието до Слънцето оттогава, слънчевата сонда вече е преминала достатъчно близо, за да идентифицира едно място, откъдето произлизат: слънчевата повърхност.

Мисията на „Паркър“ ще продължи и космическият апарат трябва да направи още по-близки прелитания и да събере повече данни за явления, които е невъзможно да бъдат изучавани отдалеч.

Първородната Godzilla!