Този Mercedes ML e с Porsche V8 мотор, защото е началото на Cayenne

  • Галерия с 9 снимки. Галерия с 9 снимки.

05 Oct 2022

„Третото Porsche“. Така в началото са наричали бъдещото Porsche Cayenne, още преди името на модела да бъде уточнено. В самото начало дори не е било ясно точно какъв тип трябва да бъде въпросният трети модел, след 911 и Boxster, който сам по себе си се появява в помощ на марката, но не бил достатъчен. „Беше очевидно, че спортният автомобил е с ограничен пазар,“ си спомня Антон Хaнгър, представител на Венделин Видекинг пред медиите, шеф на Porsche в периода 1993-2009. „Маркетинг отделът демонстрира това, чрез проучване на пазара. Porsche отново щеше да поеме надолу по склона.“

Трябвало де да се вземат мерки, при това спешно. Загубите за компанията през 1992 са възлизали на 240 милиона германски марки. Видекинг, който допреди това също е заемал поста говорител, преди да седне на най-важния стол запретва ръкави, инициира създаването на Boxster и оптимизира производството. Бордът на директорите обсъдил пет различни типа автомобили за „Трето Porsche“, но накрая се стигнало до избор между две концепции – луксозен ван и бърз SUV. Предложението за ван дошло от САЩ, които тогава били най-големият пазар на Porsche. „По онова време минивановете бяха хит в Америка, особено сред семействата с ниски доходи и много деца,“ си спомня Хангър. „Големите SUV-та обаче се представяха чудесно навсякъде, без значение от обществените класи.“

Porsche се оглежда за партньор, който да осигури базата за въпросния тотално нов модел и намира такъв в лицето на съсед, Mercedes-Benz. Намиращата се съвсем близо марка тъкмо се готвела да пусне на пазара първия ML, става въпрос за 1997 г., което било чудесна възможност за споделяне на основа. „Тогава си представяхме SUV-ът на Porsche, като по-мощна и премиум версия на модела на Mercedes,“ си спомня Клаус-Герхард Волперт, първият продуктов мениджър на Cayenne. „Със индивидуален дизайн, много от техниката на ML, но с наши двигатели и компоненти по окачването“.

През лятото на 1996 договорката Porsche/Mercedes е дефинирана и проектът бързо набира скорост. В неговия ход обаче възниква разногласие касаещо финансовите параметри на колаборацията, което довежда до нейното разпадане в края на годината. Porsche спешно се нуждаели от нов партньор и намират такъв във Волфсбург. Макар, че по онова време Porsche и Volkswagen все още не са членове на една и съща група, шефът на VW осъзнавал ползите от тази взаимопомощ.

Става въпрос за Фердинанд Пийх, внук на Фердинанд Порше, основател на Porsche. Двете марки си стиснали ръцете през юни 1997. Решено било да се разработят едновременно Cayenne и Touareg, като техническата база да бъде основно дело на Porsche. Името на проекта е „Колорадо“. Решение, което е обявено публично през 1998, но без името на модела на Porsche.

Договорката е за инженерната дейност да отговаря Porsche, а за производството – Volkswagen. Симбиозата има и други стриктни параметри, като например Cayenne да ползва само и единствено двигатели Porsche, a Touareg – само мотори на VW. Нещо, което се променя във времето, но в началото наистина е така. Шасито също е със строго индивидуални настройки за двата модела. Porsche обаче са подложени на допълнително напрежение. „За нас [Porsche] беше ясно, че Cayenne трябва да бъде пример и извън пътя,“ казва Хангър. Шефът на проекта предприема логичен подход, от днешна гледна точка, но не и тогава. Porsche купува няколко водещи на пазара SUV-а, BMW X5, Ford Explorer, Jeep Grand Cherokee, Mercedes-Benz ML (разбира се) и други, след което нарежда на отговорните за проекта да ги карат, като ежедневни автомобили.

В началото служителите не били особено доволни, че им е заповядано да карат големи коли на чужди марки, вместо служебните си 911-ки и Boxster-и, но идеята е ясна – детайлно запознанство с конкуренцията. Фактори, като багажен обем, способности за сгъване на седалките и други, които не са били важни за Porsche, изведнъж стават такива. „Това е и една от причините за успеха ни,“ казва Волперт, който е убеден в това и до днес.

Porsche представя Cayenne пред публика през септември 2002 на салона в Париж, първият автомобил на марката с пет места. В изявление преди изложението, Венделин Видекинг казва следното: „Porsche е поставено пред едно от най-големите предизвикателства в историята си.“ Резултатът? Всички го знаете. Абсолютен бестселър, независимо от критиките на най-преданите почитатели на марката. Cayenne определено спаси Porsche и финансира развитието на култовото 911, нещо което днес подпомагат също Panamera и Macan.

Фотография: ML-ът в Porsche Museum е заснет от Алекс Пенфолд https://www.alexpenfold.co.uk; Porsche

Лукс от Китай!