Rolls-Royce започна тестове на новите двигатели за щатските бомбардировачи B-52

  • Двойка Rolls-Royce F130, монтирани за тестове на полигона на NASA в Мисисипи. Двойка Rolls-Royce F130, монтирани за тестове на полигона на NASA в Мисисипи.
  • Явно американците се гордеят, че моторите ще се правят в Индианаполис. Надписът 'American Made Jet Engines' го показва. Явно американците се гордеят, че моторите ще се правят в Индианаполис. Надписът 'American Made Jet Engines' го показва.
  • Оригиналните мотори на B-52, Pratt & Whitney TF33, които са спрени от производство през 1958 г. Оригиналните мотори на B-52, Pratt & Whitney TF33, които са спрени от производство през 1958 г.
  • Boeing B-52. Boeing B-52.

06 Mar 2023

Едва ли са много хората, които не са чували за Boeing B-52 Stratofortress. Легендарният военен самолет, чийто първи полет се е състоял на 17 април 1952 г., като машината е в официална експлоатация вече повече от 68 години, от февруари 1955 г. Естествено, оттогава B-52 е бил модернизиран неведнъж, като сега предстои сериозна ревизия – подмяна на двигателите. Всеки Stratofortress разчита на 8 мотора, групирани по два в конзола, като за доставчик е избран британският производител Rolls-Royce.

Избор, който Военновъздушни сили на САЩ правят след конкурс обявен на 20 април 2020 г. В него участват General Electric с две предложения, CF34-10 и Passport, Pratt & Whitney (компанията, която доставя моторите за B-52 от самото начало) с PW800 и Rolls-Royce с турбовитловия F130.

На 21 септември 2021 г. Rolls-Royce е обявен за финалист. Договорката е за доставка на 650 двигателя, 608 от които ще бъдат монтирани директно (това са 76 самолета B-52H), а останалите 42 ще са резерва. Сделката е на стойност 2,6 милиарда долара, което прави по 4 млн. долара на мотор. Разбира се договорът е доста по-комплексен и сметката е по-сложна, но все пак дава някаква представа. За сравнение, цената на един брой Rolls-Royce Trent 900, срещан при Airbus A320 и други пътнически самолети, е между 12-16 млн. долара, в зависимост от обема на поръчката.

Една от причините за избор на RR и техния F130, е лесната му интеграция. Реално, най-оптималният и достатъчен вариант за B-52 би бил използването на само четири мотора, но преправянето на самолета, най-вече на системата за управление, не e рентабилна. Затова Boeing са решили да запазят сегашната схема, като просто подменят осемте Pratt & Whitney TF33 (на снимката тук долу), чието производство е спряно през 1958 г., с агрегатите на RR.

Още през 1996 г. Boeing и Rolls-Royce правят проучване за подмяна на осемте TF33 с четири Rolls-Royce RB211. Резултатът би бил увеличение на общата тяга от 600 на 767 килонютона, което би довело до увеличение и на обсега на действие, комбинирано с намаляване на разхода на гориво. През 1997 г. обаче, ВВС на САЩ пресмятат, че спестяването на 4,7 милиарда, каквито били сметките на Boeing, е нереалистично. Техните разчети показали, че разходите по подмяна, заедно с преправянето на конструкцията, биха довели до допълнителен разход от 1,3 милиарда, в сравнение със запазване на сегашните агрегати, което тогава обезсмислило цялата процедура.

Поводът за този материал е началото на тестовете на Rolls-Royce, които компанията обяви на първи март. Те се провеждат на полигона „Стенс“ на NASA в Мисисипи, като самите мотори F130 не са нови, но досега никога не са били монтирани в конфигурация по два, както изисква конструкцията на B-52. Самото им производство ще бъде в завода на Rolls-Royce в Индианаполис, САЩ, а как евентуално ще изглежда самолетът с новите мотори, може да видите на този рендър горе.

Първото Revuelto в България!