Карахме новото BMW M3 Touring


10 Apr 2023

BMW M3 Touring бе само черешката на тортата, в многоцветното (предимно в цветовете на M Power) събитие, което BMW организира в Словения. Освен първото M3 комби, около Блед карахме също обновеното Z4, както и новото X1, за което вече може и да сте гледали в YouTube канала ни.

Блед е много яко място. Езерото е тихо, дълго около 2 км, широко около 0,5-1 км, дом на доста риби и птици, а замъкът над него вероятно е най-старият в Словения. В интернет пише, че крепостта се споменава за пръв път през 1011 г., но по-важното за нас, автомобилните хора, бяха редовите 6-цилиндрови двигатели и пътищата в околността, които – ако не броим ограниченията на скоростта в селцата -, са страхотни за каране.

Градчето се намира на около 50 км от столицата Любляна и е съвсем близо до границата с Австрия, което се усеща. Втората важна локация от събитието бе по-високо в Алпите, в местността Поклюка, която през тази година бе домакин на Световната купа по биатлон. Там ни показаха новото BMW M2 и M 1000 R, който е… мотоциклет с мощност 210 к.с. и маса 199 кг. Байкът е брутален. С пакет Competition, спойлери, карбон. Много карбон, включително и колелата. Въпросният пакет струва 10 500 лв., а като добавите и титаниевия ауспух и някои други фрезовани работи, лесно подминавате 60-те хил. лева. Но, пак, мотоциклетът е брууутален.

М2-кaта? За съжаление не ни дадоха да я караме. Конкретната е с ръчна скоростна кутия - едно от малкото BMW-та, които може да поръчате с такава и единственият М модел, който се предлага само със задно предаване, без опция за xDrive. Ръчката при M2 е опция за около 1000 лв., като базовата цена на M2 у нас е 137 300 лв. „Шоу“ колата обаче е в якия M Zandvoort Blue и M Race Track пакета за около 24 хил. лв. Доста пари, но включва карбонов таван и яките карбонови седалки. Отдавна не бях хващал лост на съвременно BMW с H диаграма на него.

Моторът е същият S58, като в M3/M4, но тук укротен до 460 к.с., които пак са с 90 повече от предишното F87 M2 и с 10 коня повече от предходния Competition. Очакваме и G87 Com с 480+ коня, но засега ще се задоволим и с „обикновеното“. А и е ясно, че този двигател има потенциал за 500+, така че тунерите вече са готови с пакети за мераклиите.

Запалих колата и раздвижих кожения лост. Усещането е яко и само ме накара да искам повече да я подкарам. Но уви. Звук? Честно казано е приглушен и вероятно, ако беше моя, бих изхарчил още 7-10 хил. лв. за Akrapovič, които, ако не знаете, са словенска фирма. Домакините запалиха M4-ката, която ще видите в галерията и която далеч не е със серийна изпускателна система. Там чувате истинския глас на 3-литровия M мотор, нищо че е с турбини.

Z4? Води се LCI, Life Cycle Impulse или фейслифт. Промените са много малко, основно в предната част, в отворите, бъбреците и фаровете. Вече няма различни „линии“ за екстериора, всички идват серийно с M Sport пакет, дори 2-литровите Z4 sDrive20i (96 900 лв.) и sDrive30i (114 850 лв.) Ние карахме топ версията Z4 M40i с 3-литровия битурбо мотор с 340 коня, която започва от 132 750 лв. или от почти същите пари, от които и M2.

Как се кара? Доста яко, но искахме повече време с колите. Z4 е единственият модел на BMW, който е класически роудстър и който се предлага само и изключително със задно задвижване. След спирането на G29 може и да не видим повече подобен автомобил от баварците. Класът е доста нишов, а най-големият пазар на Z4 е родната му Германия.

M3 Touring. Всички чакахме карането му с нетърпение и колата не разочарова. На разположение имахме три тестови автомобила, за общо шест човека и 30-ина километра маршрут, от езерото Блед до ски курорта и обратно. Хубаво е, че скоро BMW България ще имат тестови автомобил и у нас, който ще карам в продължение на уикенд и вероятно ще заснемем в детайлно видео.

Защото колата си заслужава. BMW M3 дебютира през 1986 г., но досега не е имало комби. През 2000 баварците загатнаха за такова намерение с прекрасното Е46 M3 Touring Concept (долу), което обаче за съжаление не бе одобрено от борда на директорите. Реално, BMW e имало само две M комбита, M5 Е34 и E61, като второто бе направено само 1025 пъти – с 245 коли по-малко от серията на Porsche Carrera GT.

На пътя? Страхотно! Трябва да сте Крис Харис за да усетите, че масата е с 85 кг. повече от тази на седана. Окей, била добавена назад и горе, но това няма особено значение за повечето хора. Имате 1865 кг или 135 повече от при M3 Sedan само на задно и сръчни скорости. Той обаче е 480 коня, докато Touring се предлага само и единствено в Competition вкус с 510 коня (официално, реално повече) и M xDrive. Реално, BMW M3 Competition Touring е с едва 30 кг по-леко от M5 Competition и с 40 кг по-тежко от бомбастичното и ужасяващо скъпо M5 CS.

Двойното задвижване може да се изключва и колата става на чисто задно. Нещо, което си позволих да направя за момент, в комбинация с лаунч контрол. Ами…, носенето е супер удовлетворяващо и лесно за контролиране. Искаше ми се да я подкарам хулигански, но малкото време и, най-вече, уважението към техниката/гумите и тесните пътища, ме спряха. Не ми беше лесно, повярвайте ми.

Друго, което се усеща е, че Touring е по-комфортен от седан. Мина доста време откакто карах G80-ката на Влади, но дори годината и повече разстояние, не попречи на това ми заключение. G81 в никакъв случай не е мек автомобил, но явно калибрацията за по-голямата маса и целта на модела, е оказала благоприятно влияние на возията. А това, че имате 500/1510-литров багажник, е допълнителен бонус.

Интересно е какво ще е съотношението на M3 Sedan G80 спрямо G81 Touring. Цената е на практика една и съща, като комбито е с нищожните на фона на базовата цена 1500 лв. G81 започва от 186 300 лв., като приятна спецификация би излязла малко над 200. Аз карах в цвят Individual Frozen Pure Grey за ок. 3 хил. лв. допълнително, но имаше и екземпляр в лилавия и брутално седящ Thundernight Metallic (горе).

XM? Да, представиха ни дори и него – доста интензивна програма. Но, освен да споделя, че на живо автомобилът е доста по-готини и гигантски, както и че започва от 335 хил. лв., други коментари няма да дам. Ще ги оставя за домашното ревю, защото скоро ще има и такъв тестови автомобил у нас.

Фенове сме! A вие?