Житейският път на един бобър...

  • Галерия с девет снимки Галерия с девет снимки

12 Apr 2023

Как стана така, че една от най-обичаните автомобилни марки по света загуби своята идентичност, усет за дизайн, фенска маса, и какво ли още не…

BMW имаше успешна рецепта, съчетавайки редови 6-цилиндрови двигатели с пъргаво управление и игрива задница. Но напоследък загуби фокуса си, следователно и сега губи фенове. Няма ги вече дните на The Ultimate Driving Machine, няма ги почти и ръчните скорости, няма го и задното предаване и още куп неща, за които не се сещам сега.

Преди да започна с малко история ще вмъкна, само набързо, че дори и възраждането на новата Серия 8 не помогна… А всички знаем какво беше тя. (б.а. имах щастието и късмета да притежавам старата) във версия Е31 850ci.

1/5 Бъбрек: Статут на суперавтомобил под въпрос ?

Вмъквам тази спортна легенда по една проста причина: БМВ не е производител на суперавтомобили и никога няма и да бъде. Независимо какво казват цифрите за ускорение, спиране и т.н. По времето, когато M1 дебютира през 1978 г., BMW вече са поставили основата на компанията на пазара на спортни автомобили. Всъщност M1 е било нещо като отклонение със своя задно-средно разположен двигател, оригами дизайн и факта, че е произведен съвместно с Lamborghini. И този модел приключва суперавтомобилната страница на марката. Малко по-късно BMW постига успех в по-широк мащаб, създавайки автомобили като елегантния E9 3.0 CSL, задвижваната от V12 Серия 7 и, разбира се, (не съм го забравил) E30 M3. Но това далеч не са супер-коли.

2/5 Бъбрек: Класиките бяха елегантни и стилни, и си оставаха такива

През 90-те години BMW спечели достатъчно доверие и пари, за да произведе V12 двигателя, който Гордън Мъри ще избере за използване в един от най-великите супераавтомобили в света, McLaren F1. Междувременно, сред обикновените хора и фенове E36 M3 задаваше новите стандарти за управление, мощност и стил в средния клас, където борбата беше основно между немски марки. Но със своите S50 и S52 редови 6-цилиндрови двигатели, перфектно разпределение на теглото, Е30 М3 беше абсолютен боец на пътя, съчетавайки практичен и семпъл интериорен дизайн. Тези успехи бяха повторени и от подобните E46 M3, с прекъсвач на 8000 оборота, Е90 М3 с прекрасния и единствен V8, слаган някога в М3 модел, съчетан с 6-степенна скоростна кутия, както и E39 M5, който според мен остава най-добрият спортен седан, правен някога от марката.

3/5 Бъбрек: Звезда и в Холивуд

Сещате се сигурно за какво говоря: Да, за Z серията, която самия Джеймс Бонд подкара, популяризирайки моделите Z3, Z4, но и включваше изключително експерименталните и редки Z1, Z8 (един от съседите ми кара такава, а аз получавам рязка нужда да обера банка всеки път, като го видя). И така BMW влезе в новия милениум с много силен гръб от верните си фенове и клиенти, на които поднесе и едно чудовище на 4 колела. Даа, Е60 М5. Да, скъпа е поддръжката, но кеф цена няма. Тоест има… висока е. Нека споменем и малкото братче от този период Е9х 335, което в днешни дни се превръща в новата Супра. Двигател, който подлежи на сериозен тунинг, и има претенциите да е по-бърз от големите си М-братя.

4/5 Бъбрек: Джип или SUV? Не го кара petrolhead, със сигурност

Умишлено не споменах нито едно SUV на марката. Това е най-големият срам, който една наричаща себе си спортна марка може да бере. Като започнем от Х5, минем през Х6, споменем изключително тъпите и безвкусни Х3 и Х4, и завършим с отвратително грозния и огромен Х7. Това са маркетинг упражнения, носещи пари на компанията, но не и фенове. И тъй като масата народ въобще не ги интересува всичко написано по-горе, си ги пазаруват като топъл хляб. Защото всички тези модели от Х серията, са направени да ходят от А до Б, дори и понякога това да е върху репатрака. Чудя се понякога кой идиот реши да направи модел и да му даде името: BMW X7 M50i….

5/5 Бъбрек: Честата промяна на имената

Процес, който води до абсолютно объркване при потребителите, а гамата от модели се разширява ненужно. В крайна сметка кой реши, че е добра идея купето да се нарече M4, а седанът - M3? Сега, да не кажете, че само плюя по марката, ще кажа, че все пак има някои леки проблясъци на надежда, идващи най-вече под формата на купетата Е82 1M и F87 M2, които са последните свежи и нови модели на BMW, които действително отговарят на наследството на компанията. Но след това тези надежди бързо биват убити от F45 серията наречена Актив Турър с предно предаване.

В крайна сметка цялата тази история на една велика марка се затрива всеки ден, малко по малко, и гледайки новите i3/4/5/7/8 електрически модели със сигурност не искам да наричам себе си BMW фен. Дано някой ден начело на компанията застанат хора, които имат визията за бъдещето без то да е грозно, но помнят и историята си, за да може настоящето да е модерно, но красиво.

Ето ви една снимка за финал, след която може да сънувате кошмари вечер…

В текста е изразена личната позиция на автора, която не задължително се споделя от редакцията ни и може да се различава от официалната позиция на DizzyRiders!

Лукс от Китай!