X7 е най-продаваното ново BMW у нас за 2023
Традиционно, BMW България представи резултатите си за изминалата година пред журналисти. Oсвен успешни, данните са и доста интересни. Те отразяват представянето на всички марки на BMW Group у нас - BMW, BMW Motorrad (мотоциклетите на марката) и MINI, но без Rolls-Royce, който има официален сервиз у нас, но не и дилърство.
За 2023 г. в България са продадени 1456 автомобила с маракта BMW, което означава ръст от 35% спрямо предходната 2022. „BMW Group България“ обаче уточняват, че това са реализираните само от тях коли, като общият брой регистрации на нови BMW-та в страната са 1749 броя. Отделно, официалният вносител е доставил още 466 возила внесени от Германия, чийто първи частни собственици са хора у нас (разбирайте, коли на малко километри, с предишен собственик BMW AG).
Разпределението по модели е интересно. Лидер е BMW X7 с общо 238 екземпляра. С което най-големият модел на баварците измества предишния „роден бестселър“ X5, който вече е на второто стъпало със (197 коли сега; 158 броя при първото му място през 2022). Третото най-предпочетено ново BMW е X1 (171 броя), четвърто е Серия 7 G70 (130 коли), а „Топ 5“ затваря X3 със 123 продажби.
X7 се оказва лидер в страната ни и при M Performance моделите. От споменатите 238 автомобила, 55 са в модификация M60i xDrive, с 4,4-литровия битурбо V8 с 530 коня. Второ по продажби от “soft M” серията е чисто електрическото i4 M50 (доста добра кола, карах я над 1200 км за уикенд), а на най-ниското стъпало от почетната M Performance стълбичка заема M760e xDrive.
При „истинските M-ки“ също е любопитно. „О, леле, колко е грозно!“-то BMW XM се оказва най-харесваното от купувачите на М GmbH коли в България. Продадени са 47 коли, второ е X3 M с 19 броя, а трето – M4 Coupe със 17 екземпляра. Четвъртата най-популярна „М-ка“ у нас за 2023 е, изненада, M3 Touring (15 коли), а M2 затваря петорката с 10 продажби. През изминалата година са реализирани общо 133 M автомобила - 40% увеличение спрямо 2022.
BMW България ни представиха и резултатите при електрифицираните модели, която съчетава BEV колите (чисто електрически) и PHEV версиите. Там води задвижваното само от електричество BMW iX1 еDrive30 (64 коли), следвано от хибридния XM (46 броя) и BEV модела i4 M50 (34 продажби). Ръстът при електрифицираните BMW-та у нас е 49%, като домакините споделиха, че интересът към PHEV моделите е особено голям, въпреки липсата на реклами. Александър Миланов, генералният мениджър на „BMW Group България“, каза, че „българският клиент има добър нюх по отношение на плъгин хибридите“ и, че (за тях) са естествената алтернатива на дизеловите двигатели у нас. И като стана въпрос за типовете задвижвания, ето и резултатите и по този критерий.
Дизелът продължава да е с най-голям процент от продажбите на BMW у нас – 37%, макар че това спад с 9% спрямо миналата година (46% през 2022). Следват бензиновите агрегати с 34%, PHEV с 15% и останалите 14% се падат на BEV моделите. Най-продавани са редовите 6-цилинрдови машини (50%), следвани от 4-цилилиндровите (21%), а след тях са колите само с батерии – цитираните горе 14%. Могъщият V8 остава на четвърто място с едва 12%, а най-малките ДВГ агрегати са и с най-малък интерес – 3% от продадените модели.
И накрая, моторите, BMW Motorrad, които регистрираха абсолютен рекорд в световен мащаб - 209 257 машини. На този резултатите в България са микроскопични, но погледнато от нашата камбанария, е много добър – 258 мотоциклета (само с 20 по-малко от продадените у нас… X7-мици), ръст с 39%. Най-популярен остава BMW R 1250 GS Adventure – 31 екземпляра, следван от скутера C 400 GT и пистово ориентирания S 1000 RR (27 машини).
MINI? Продължава да бъде бутикова марка за България, макар че там скокът е с 21% или общо 102 коли. При него доминират плъгин моделите с 62%, следвани от BEV с 28%. На бензина се падат едва 9%, а хората, които са решили да си купят MINI дизел през 2023 са… един.