Тествахме Rafale, новия флагман на Renault
Признавам си честно, че когато Renault показа Rafale за първи път, вътрешно си казах, че това е просто поредният SUV модел на европейския пазар. За момент дори бях забравил колко на брой такива автомобили имаше френската марка в гамата си през последните години - Austral, Espace, Kadjar, Koleos, Arkana, Captur... Споменах ли и чисто новия Symbioz, който ще стои между Captur и Austral? Станаха доста имена, голяма част от които са чисто нови и за обикновения потребител всичко това най-вероятно е леко объркващо. Но Rafale не е просто поредната бройка, за която ще забравим след няколко години.
Rafale няма директен предшественик. Французите го позиционират по размери и качество в европейския D-сегмент, който доскоро свързвахме най-често с коли от типа на VW Passat, Ford Mondeo и Skoda Superb. Тази категория автомобили се радва на възроден интерес през последните две години, но той се дължи на чисто новите играчи в него - тези, които реално се позиционират в D SUV сегмента, но се причисляват по генерално към обобщения D-сегмент. Сега Renault иска да се бори за част от този бавно, но (засега) ритмично нарастващ пазар. Освен това, Rafale се явява и нещо като технологична витрина на марката по отношение на автомобилите с конвенционално задвижване.
Какво точно е Rafale?
Очевидно, говорим за SUV. Аз бих го определил по-скоро като купе-SUV основно поради скосената линия на покрива отзад, макар и нищо друго по автомобила да не подсказва за истинско купе. Моделът се базира на третото поколение платформа CMF-CD на френския производител, която се споделя с Austral и неговия 7-местен двойник Espace. Rafale споделя приблизително 70 процента от частите си именно с тези два модела. За разлика от по-ниско позиционираните си братя обаче, Rafale изглежда и стои на пътя с една идея по-спортно благодарение на по-широката следа и по-широките гуми, а и по-мускулестия си дизайн. Renault позиционира чисто новия си представител като свой флагман, който е насочен към хора на средна възраст с над средните доходи и желание да притежават личен автомобил, който се отличава от масата. По отношение на своите размери, Rafale е с цели 20 см по-дълъг от Austral и минимално по-къс от Espace.
Rafale не е изцяло електрически!
Напоследък сме свикнали почти всеки нов продукт на европейските автомобилни компании да бъде изцяло електрически. Не че все още не се продават конвенционални возила, но фокусът най-често се измества към електромобилите. Renault е една от фирмите с доста агресивна стратегия за електрификация, а и нека не забравяме, че французите са сред пионерите в EV сектора със Zoe. Но при Rafale електрификацията се простира само до ниво хибрид.
Базовото задвижване (не задължително най-точният термин, тъй като и двете задвижвания са с висока мощност) включва 1,2-литров турбо мотор и два електромотора в хибридна система с мощност от 200 к.с. и предно предаване. Всички автомобили, които Renault предостави на журналисти за тест по време на международното представяне на модела в Севиля, бяха оборудвани именно с тази система. Имах и шанса да стана буквално един от първите представители на медия в света, които се докоснаха - макар и засега статично - до върховата версия с 300 к.с. и задвижване на всички колела. На пазара тази версия ще се появи малко по-късно и ще играе ролята на абсолютен флагман на Renault в гамата.
Ще има ли версия RS?
Този въпрос не е случаен. RS портфолиото на Renault в близкото минало беше еталон в спортния масов сегмент, но поради обновената си стратегия за развитие (разбирай - наличието на Alpine като отделен бранд), фирмата реши да сложи край на RS дивизията. Попитахме Renault директно дали точно Rafale няма да възроди RS, тъй като моделът има определено най-близко до спортното усещане от всички актуални продукти на марката, но отговорът беше твърдо отрицателен. Всъщност, Renault оставя RS дивизията си напълно замразена поне на този етап. Макар и това да е разочароващо, трябва да отчетем факта, че Rafale 300 к.с. 4х4 всъщност е инжектиран със сериозна доза спорт, тъй като за разработката на автомобила са помагали и инженери именно на Alpine.
Как изглежда отвън и отвътре?
Споменахме за технологичната близост между Rafale и Austral/Espace. Ако обаче не откривате толкова силна близост между трите продукта по отношение на дизайна, то затова си има съвсем резонно обяснение. Rafale е първият модел на Renault, създаден изцяло под ръководството на новия главен дизайнер Жил Видал. Няма как да пропуснем факта, че новият дизайнерски език не включва поредна еволюция на светлинния подпис отпред с две C-образни LED ленти в бронята. Сред основните акценти във визията е скосената със 17 градуса линия на покрива в задната част, която реално не намалява от пространството за пътниците на втория ред седалки и оставя място за солиден багажник с обем от 532 литра по WDA. Друг любопитен факт: Rafale няма задна чистачка, а Renault казва, че завихрянията в задната част са минимални и нужда от такава на практика няма. Коефициентът на челно съпротивление пък е 0,32.
Оформлението на кабината е малко по-познато, особено ако сте имали досег до други актуални продукти на Renault. Изцяло дигитален инструментен панел, вертикално ориентиран централен дисплей и лента с физически бутони под нея - това можете да откриете в голяма част от съвременните автомобили на марката. Rafale надгражда с по-изискани седалки, масивна централна конзола с леко странна форма на подлакътника в предната му част и по-качествени материали по таблото. Интересна заигравка е воланът, който е тапициран с кожа Алкантара в половината си вътрешност и е доста приятен на допир. Renault се гордее особено много и с новия си стъклен таван, който е разработен в партньорство с фирмата Saint-Gobain и може да бъде затъмнен с докосването на бутон (или с гласова команда), която задейства технология с течни кристали. Чисто дизайнерски - идеята е красива и свежа, но личното ми усещане за комфорт не бих казал, че е по-високо спрямо по-конвенционален метод с щора.
Акцентът в интериора, поне за мен, е Google базираната инфотейнмънт система. Това не е чисто нова разработка, виждали сме я и в други модели на фирмата, но тук в последната си версия е една от най-добрите вградени системи, които автомобилната индустрия може да предостави днес. Много рядко ми се случва да шофирам кола, особено по непознат път в чужда страна, и дори да не се сетя за Android Auto / Apple CarPlay. Разполагате с около 50 приложения от технологичния гигант, между които Google Maps, Google Assistant, Spotify и други. Удобна, бърза, интуитивна и приятно изглеждаща - такава е инфотейнмънт системата на Rafale.
Някъде почти на другия полюс е наборът от асистиращи системи. Не че не функционират - напротив, всички известни на индустрията системи са на борда и ви асистират в различна степен по време на шофиране. Проблемът идва в натрапчивото им присъствие, което до голяма степен е продиктувано от новите регламенти в ЕС, които задължават производителите да активират отново всички системи при всяко последващо стартиране на автомобила, независимо от избора на потребителя при предишното шофиране. Това не е недостатък нито на Renault, нито на Rafale в частност, а новата реалност, с която ще трябва да свикнем. Единственият проблем конкретно с този автомобил идва от изглежда не толкова точно калибрираната система за разпознаване на пътни знаци, която показва реалното ограничение в относително малък процент от случаите. Добрата новина е, че всички системи за сигурност могат да бъдат поставени в по-пасивен режим (но все пак активен от гледна точка на сигурността) чрез двукратно натискане на бутон, изведен на удобно място вляво от волана.
Как е на пътя?
Както споменах по-горе, имахме на разположение версията с 200 к.с. и предно предаване. Шофирането на този вариант е дори по-динамично, отколкото сухите цифри говорят, но, разбира се, не очаквайте героизми. По витите планински пътища в района на Севиля Rafale се чувства доста приятно, а заслуга за това има балансираното окачване, което е настроено с една малка идея по-близко до спортното, отколкото до комфортното - по-твърдо от Austral и Espace, но на светлинни години по-меко от Megane RS. Управлението е може би най-приятната изненада - доста директно и информативно, което не е точно очаквано от SUV модел в D-сегмента. Усещането от съвместната работа на окачването и кормилното управление е сякаш карате машина с по-нисък център на тежестта.
Магистралните преходи също са по вкуса на Rafale. По-високата скорост не е проблем нито за хибридната система, нито за окачването, като комфортът остава на доста високи нива. Къде Rafale не е точно на мястото си? Може би в града, където солидните му размери донякъде засенчват маневреността му с четири завиващи колела, а леко нервното превключване между електрическа и ДВГ тяга при движение създава усещането за пулсации в ускорението. Разбира се, това по никакъв начин не го прави непригоден за градска среда, а по-скоро изискващ малко повече време за свикване със спецификите.
Разходът по време на цялото ни пробно шофиране, което включваше почти изравнен микс от нископланински преходи, магистрално шофиране и суетене из сутрешния трафик на Севиля, беше твърдо под 6 литра на 100 км, като в дълги периоди се въртеше около 5,6/100. Доста завидно постижение с оглед размерите, просторността, оборудването, мощността и позиционирането на модела. От Renault обещават с до литър по-нисък разход от директните конкуренти - твърдение, което в началото ми се стори малко пресилено, но в действителност Rafale е един много ефективен и приятен за шофиране автомобил, който доставя и спортно усещане в определени ситуации.
Ще се продава ли добре?
Renault има традиции в D-сегмента. Спомнете си само за Laguna и Talisman и ще се сетите какви козове държеше в този сегмент марката. Сега ситуацията на пазара е съвсем различна, почти никой не търси седан или комби, а D-сегментът започва да има съвсем променен вид. Rafale влиза като свежа алтернатива с технологии над средното равнище и изключително ефективен (може би най-ефективния в класа) задвижващ механизъм. Дизайнът е субективен, но вниманието към детайлите и подборът на материали също са в полза на Rafale. Цялостното усещане като комфорт и излъчване напълно отговаря на претенциите.
Дали ще се продава добре? Трудно можем да прогнозираме с оглед несигурния пазар. Силните качества са налице, но и конкуренцията не е за подценяване. Надали Rafale ще е новият бестселър на Renault, но моята лична прогноза е за по-добър пазарен дял, отколкото Talisman успя да завладее преди години. Френската фирма ще иска около 40 000 евро за базовата версия на модела в Западна Европа, а подобни най-вероятно ще са цените и в България при лансирането в края на лятото или през есента.