Тествахме Citroen C3 Aircross


11 Mar 2025

Автомобилният пазар в наши дни е толкова динамичен, че на производителите им се налага все по-често да преосмислят моделната си гама. Citroen не е изключение - само погледнете историята на С3. Модел, който се появи като достъпен субкомпактен автомобил, а после във второто си поколение премина към по-луксозния спектър. Третата генерация се завърна към корените си, а с четвъртото поколение виждаме еволюция на същата тази рецепта. При модификацията C3 Aircross ситуацията е подобна - оригиналът беше компактен и кросоувър ориентиран, а чисто новия му наследник е далеч по-голям и семейно ориентиран.

Имахме възможността да станем едни от първите глобални журналисти, които се докоснаха до чисто новия C3 Aircross по време на глобален тест в Барселона. Там успяхме да покараме и обновеното семейство на С4 (за което ви разказахме подробно), но истинската звезда беше по-голямата версия на С3. Автомобил, който произлиза от В-сегмента, но всъщност има доста по-големи амбиции.

Дизайн и интериор

Citroën C3 Aircross впечатлява с модерен и свеж дизайн, който отразява новата дизайнерска линия на марката. Външният вид е характерен с висока предна част, изчистени линии и новото лого на Citroën, което придава съвременен облик на автомобила, но пък и предлага препратки към историята на бранда. Размерите дори и на пръв поглед не са непременно компактни - дължина от цели 4,39 метра, които не са точно по критериите на В-сегмента. Но това пък оказва определено положителен ефект на вътрешното пространство.

В кабината C3 Aircross е проектиран с акцент върху комфорта и функционалността. Освен че разполагате с повече от достатъчно място на първите два реда седалки, самите седалки са специални. Става въпрос за т.нар Advanced Comfort кресла, които осигуряват удобство при дълги пътувания, което не бихме нарекли характерно за този клас автомобили. Високата позиция на сядане подобрява видимостта на водача, а кубичната форма на каросерията оставя доста малко мъртви зони на видимост. Материалите в интериора не са точно с високо качество, но фокусът и без това не е върху това - на допир нито един материал не се усеща близо до лукса, но пък всички повърхности изглеждат здрави и устойчиви на дългогодишна експлоатация без да ви дразнят.

Макар и C3 Aircross да се предлага с 3 реда седалки, трудно можем да определим модела като класически семеен автомобил. Опцията за трети ред седалки позволява превоз на до седем пътници, но пространството на третия ред е минимално и е по-подходящо за деца или кратки пътувания. Дори и в този случай, задният прозорец е много близо до подглавниците на третия ред седалки, което пък не е благоприятно от гледна точка на безопасност. Добрата новина е, че подобен автомобил може да се ползва от данъчно облекчение според българското законодателство. Багажникът е с oбем от 460 литра при пет места, което е еталон в сегмента. Еталон е междуосието, което възлиза на 2,67 метра.

Задвижване

Новият C3 Aircross се предлага с разнообразие от двигатели, включително бензинови, хибридни и изцяло електрически версии. Бензиновият 1,2-литров PureTech турбо двигател е наличен в две версии – със 110 и 130 к.с., като и двете предлагат прилична динамика и икономичност, но нищо впечатляващо. Хибридната версия със 136 к.с. комбинира бензинов двигател с електрически мотор. Това задвижване, по наше мнение, ще бъде може би най-търсенното в гамата на автомобила. Изцяло електрическият модел пък предлага мощност от 111 к.с. и пробег над 300 км (по WLTP), благодарение на 44 кВтч батерия. Макар и ускорението от място до 100 км/ч да не е точно вдъхновяващо (цели 12,9 секунди), тази верси се усеща най-приятно за шофиране в трафик. По-късно тази година се очаква и версия с по-голяма батерия.

Фокусът, що се отнася до окачването, пада върху комфорта. Ходовата част абсорбира неравностите по пътя и осигурява плавно пътуване, отново напълно нехарактерно за този клас. Citroen предлага като стандарт окачването с име Advanced Comfort, което е модерният еквивалент на хидро-пневматичното окачване на марката от миналото. Е, комфортът не е чак като в лимузините на французите от миналото, но е далеч над това, което конкурентите предлагат.

Поради по-високия си център на тежестта, автомобилът не може да се каже, че обича острото влизане в завои, но кой изобщо си купува подобен автомобил с цел спортно шофиране. Шумоизолацията е на добро ниво, а електрическата версия предлага и една идея по-комфортно изживяване по отношение на вибрациите в купето.

Технологии и оборудване

Инфоразвлекателната система включва 10-инчов сензорен екран с поддръжка на Apple CarPlay и Android Auto. Екранът не е най-бързият, но не бива да сте изненадани от това в този ценови сегмент. Позициониран е добре, макар и да не е вписан в таблото, а да стърчи по-скоро като таблет. На вид това решение се връзва чудесно с оформлението на таблото.

Немалка част от функциите на климатика се управляват с физически бутони, а това винаги е добре дошло. Централната конзола предлага доста обем за вещи и допълва като цяло силното усещане за свобода и пространство в кабината. Особено приятно впечатление ни направи високото табло, което създава атмосфера като в по-голям автомобил, а и предлага инструментен панел с достатъчно информация. 

И накрая...

Сигурно ви е направило впечатление колко пъти споменах конкретния автомобилен сегмент, в който C3 Aircross се подвизава. Това е клас, в който цената е с предимство, а всички останали качества идват на второ четене.

35 233 лева - толкова струва най-евтиният C3 Aircross. Сума, срещу която получавате почти 4,5 метра дълъг автомобил и огромно вътрешно пространство. За малко под 50 хил. лева пък взимате мек хибрид с оборудавне MAX - всичко, от което имате нужда в модерен автомобил. Прекрасно, нали? А само си представете автомобила, регистриран на фирма и използващ данъчно облекчение - отивате по-скоро на цена от 40 000 лева, което е без еквивалент на пазара в момента.

Имайки предвид тези цифри, можем да простим всички малки недостатъци, които C3 Aircross проявява. По много от основните показатели автомобилът отговаря на стандартите на по-високите класове, въпреки че запазва ниска цена. Няма как това да не е рецепта за успех.

Най-добрият семеен SUV?