Dacia доведе 5-кратен победител от 'Дакар' в България заедно с автомобила му
![]()
София посреща за пръв път най-бързата Dacia в историята – рали-рейд прототипа Sandrider. От 14 до 30 ноември на ниво 0 в столичния The Mall на бул. „Цариградско шосе“ 115з е изложен макет в реални размери на автомобила, с който марката ще атакува победата в рали „Дакар“ през 2026 г.
Показаният автомобил е статичен прототип – без двигател и завършен интериор, но с идентични каросерия и аеродинамика спрямо болидите, с които заводският тим Dacia Sandriders ще стартира в пустинния маратон. Целта е феновете да видят отблизо „оръжието“ на марката в най-тежката офроуд надпревара в света и да усетят мащаба на машината, която по регламент попада в най-високия клас Ultimate T1+ на FIA.
Освен самия автомобил, Dacia е подготвила и специален приключенски кът. На ниво 0 в The Mall посетителите могат да преживеят VR симулация, която пресъздава усещането да си в кокпита на Sandrider и да атакуваш дюните със състезателно темпо. Пространството е допълнено от фотографска изложба на Actiongraphers – единствените български фотографи, акредитирани да отразяват рали „Дакар“. В партньорство с Dacia те заснемат през 2025 г. специална серия кадри с отбора Dacia Sandriders в пустинята, част от които са показани и в София.
Петкратен победител от „Дакар“ посреща феновете в София

Специален гост на събитието е звездата на отбора Dacia Sandriders – катарецът Насер Ал-Атия. Петкратният победител в рали „Дакар“, многократен носител на Световната купа за крос-кънтри ралита и трикратен световен рали-рейд шампион пристигна у нас заедно със своя навигатор Фабиан Люркуин за еднодневно посещение и среща с фенове и медии.
„Щастлив съм, че съм в България! Подкрепата на феновете е важна за нас. Имаме силен отбор, най-добрия автомобил и сме готови“, каза Ал-Атия по време на събитието. Освен успехите в моторните спортове, катарецът е и олимпийски медалист – през 2012 г. печели бронз в скийт стрелба на игрите в Лондон, което го прави една от най-успешните фигури в спорта на Близкия изток.
Ал-Атия вече има зад гърба си дебютен „Дакар“ с Dacia – в изданието от 2025 г. той завърши четвърти в генералното класиране и спечели една етапна победа с Sandrider, като това бе първото пълно участие на модела в маратона. Следващата голяма цел на отбора е титлата през 2026 г., а София е една от спирките по пътя към нея.
Отбор с големи амбиции и звездни имена

Проектът Dacia Sandriders стартира официално през 2024 г., когато марката представя изцяло новия прототип Sandrider, разработен съвместно с британската инженерна компания Prodrive и с използване на експертизата на Renault Group в моторните спортове. Машината е визуално вдъхновена от концепта Dacia Manifesto и е замислена като „подвижна лаборатория“ за бъдещите офроуд и outdoor модели на Dacia – в нея се тестват решения за олекотяване на конструкцията, по-добро охлаждане и оптимална видимост в тежки условия.
Още в първия си пълен сезон в Световния рали-рейд шампионат на FIA (W2RC) тимът на Dacia постигна впечатляващи резултати – две победи в кръгове от шампионата, серия от етапни успехи и подиуми, второ място при производителите и световна титла при навигаторите за французина Едуар Буланже, който навигира Себастиан Льоб.

От 2026 г. Dacia се включва в рали „Дакар“ с четири автомобила Sandrider. Към вече утвърдените екипажи Насер Ал-Атия/Фабиан Люркуин, Себастиан Льоб/Едуар Буланже и Кристина Гутиерес/Пабло Морено се присъединява и нов тандем – бразилецът Лукас Мораеш и германският навигатор Денис Зенц. Така Dacia Sandriders се нарежда сред малкото заводски отбори с четири коли в най-високия клас на рали-рейда – ход, който показва ясно амбицията на марката да се бори не само за етапни победи, но и за титли при пилоти, навигатори и производители.
Какво представлява Dacia Sandrider

Sandrider е рали-рейд автомобил, конструиран около тръбно шаси с каросерия от карбонови влакна. Под предния капак работи 3-литров V6 бензинов двигател с две турбини и директно впръскване, развиващ около 360 к.с. и 539 Нм въртящ момент. Трансмисията е 6-степенна секвенциална с постоянно задвижване на четирите колела, а окачването е с двойни носачи и ход 350 мм, за да издържа на приземявания с натоварвания до 20G, за които пилотът разказа пред български медии.
Автомобилът стъпва на 17-инчови алуминиеви джанти с офроуд гуми BF Goodrich с диаметър 37 инча. Габаритите – дължина 4 140 мм, ширина 2 290 мм и височина 1 810 мм, с междуосие 3 000 мм – са максимално използвани в рамките на регламента, за да осигурят стабилност и място за резервни гуми и оборудване.

Особено внимание е отделено на устойчивостта. Sandrider използва нисковъглеродно синтетично гориво, разработено от Aramco, което намалява емисиите CO2 спрямо традиционния бензин, без компромис с мощността – част от стратегията на Dacia за „достъпна декарбонизация“, тествана в най-тежките възможни условия.
Друг акцент пада върху системата за съхраняване и използване на резервни гуми. От екипа разказаха, че тя е била заложена още в началния етап на проектиране, като целта е била максимално бърза смяна на спукана гума по време на състезание. По груби сметки, благодарение на нея, състезателите на Dacia могат да спестят почти 2 минути при всяка смяна на спукана гума, а такива има поне по 7-8 на състезание с продължителност като на "Дакар".

