Mitsubishi реставрира първия си победител от рали 'Дакар'

Mitsubishi реставрира първия си победител от рали 'Дакар'
15 Dec 2025

Mitsubishi върна към живот автомобила, с който марката печели за първи път „Париж–Дакар“ през 1985 г., след като машината е прекарала десетилетия почти забравена в развоен център на компанията в Оказаки, Япония. Реставрацията е направена по повод 40-годишнината от историческата победа и е представена чрез фирмено видео, като за проекта са привлечени инженери с опит от ерата на "Дакар" и Световния рали шампионат.

Става дума за първия Dakar-победител от серията Mitsubishi Pajero (познат като Montero на някои пазари), който поставя началото на една от най-успешните серии в историята на рали-рейда. По данни на Mitsubishi, Pajero/Montero участва общо 26 пъти в надпреварата и записва 12 общи победи, включително рекордните седем поредни триумфа в периода 2001–2007 г., което носи на модела прозвището „Кралят на пустинята“.

Самата машина от 1985 г. е прототип, изграден върху модифициран сериен автомобил, но с променена геометрия, включително изнесен напред преден мост и удължена база за по-добър баланс на масите. Каросерийните панели са от пластмаса, подсилена с карбон и кевлар, като целта е била сериозно сваляне на теглото спрямо предходната година. Под капака работи турбодвигател 4G54 с работен обем 2 555 куб. см и мощност 225 к.с., а резервоарът е 320 литра.

1985-а е сред последните години, когато ралито реално започва от района на Париж и завършва в Дакар, Сенегал. Според официалната хронология на Mitsubishi маршрутът тогава е 10 284 км за 22 дни, като състезателните отсечки са приблизително 7 487 км, а стартът е даден от Версай при огромен интерес на публика. В състезанието има 552 участници, от които 362 в автомобилната категория.

Именно в това издание французинът Патрик Занироли (с навигатор Жан Да Силва) печели общото класиране при автомобилите, а британецът Андрю Коуън (с навигатор Сайър Джонстоун) финишира втори с друго Pajero, оформяйки впечатляващ дубъл за японската марка. Mitsubishi подчертава, че това е първата обща победа в Dakar за японски производител.

След финала обаче легендарният автомобил не получава музейно отношение. По информация на The Drive колата е оставена да събира прах в R&D базата в Оказаки и не е докосвана близо 40 години, докато компанията не решава да я върне в движение за годишнината. Въпреки дългия престой, Mitsubishi твърди, че състоянието е било сравнително добро: двигателят е освежен, но не и изцяло преработен, а оригиналните панели са запазени заедно с част от „бойните белези“ от пустинята – вдлъбнатини и драскотини от състезанието. 

Gen Z харесва този автомобил!